نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: باید کتابخانه‌های خُرد و کوچک به تعدا زیاد و در فواصل کم در محلات مختلف ایجاد تا دسترسی عمومی به کتاب و کتابخانه تسهیل شود
کد خبر: ۱۰۵۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ 14 July 2022

به گزارش تابناک مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی شامگاه چهارشنبه در دیدار رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: کتابخانه به مثابه میادین ورزشی است که اگر بتوانیم مردم را به آن هدایت کنیم از بسیاری از ناهنجار‌ی‌ها جلوگیری می‌شود.

وی افزود: همان‌طوری که با هدایت مردم به سمت میادین ورزشی سلامت عقلی و جسمی آنها محفوظ می‌ماند با هدایت آنها به سمت کتاب و کتاب‌خوانی از حضور آنها در اماکن نادرست و اتلاف وقت در اماکن نادرست و وب‌گردی‌های بی‌هدف و غیر هدفمند آنها نیز جلوگیری می‌شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی علاوه بر تولید کتاب، نگهداری و امانت سپردن آن به مردم باید در راستای تربیت کتاب‌خوان گام بردارد.

محمدی لائینی با بیان اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود، گفت: باید کتابخانه‌های خُرد و کوچک به تعدا زیاد و در فواصل کم در محلات مختلف ایجاد تا دسترسی عمومی به کتاب و کتابخانه تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه البته ایجاد کتابخانه‌های متعدد دارای هزینه است، افزود: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و سالم‌سازی جوانان باید هزینه آن را پرداخت کرد.

امام جمعه مرکز استان مازندران با بیان اینکه نقش کتاب در سازندگی بسیار مهم است، ادامه داد: افرادی که مدیریت و نظارت و ترجمه و چاپ کتاب را بر عهده دارند بسیار مهم بوده و ما آسیب‌های زیادی در این حوزه دیدیم و یک مدت رها شده بود و آثاری وارد شد که آثار سوء بوده است.

محمدی لائینی با اشاره به اینکه باید مشوق‌های خوبی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در نظر گرفته شود، گفت: گاهی اوقات یک فضای فرهنگی، ضد فرهنگی می‌شود و باید به این موضوع توجه شود.

وی افزود: موازین ارزشی و مقررات کتابخانه و کتابداری باید رعایت شود و آدم‌های معتقد به کار گرفته شود و اگر معتقد نباشند با دستور کاری پیش نمی‌رود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه باید افرادی که برای کتاب‌خوانی به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند مراقبت کرد، تاکید کرد: نباید اجازه داد تاثرات سوء از کتابخانه‌ها در دل و جان مراجعین به کتابخانه‌ها بنشیند و این موضوع باید رعایت شود.

محمدی لائینی با اشاره به اینکه مازندران نباید در بحث سرانه کتاب و کتابخانه و کتاب‌خوان از معدل کشوری عقب باشد، گفت: مازندران یک مازندران فرهنگی و فرهیخته بوده و باید توجهات بیشتری در بحث کتاب، کتابخوانی و کتابخانه به آن شود.

وی افزود: سواحل استان فضای مناسبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده و باید از ظرفیت گروه‌های جهادی و طلاب خواهر و برادر و کتابخانه‌های سیار در راستای اقدامات فرهنگی مناسب در سطح سواحل مازندران بهره گرفته شود.

مهدی رمضانی رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومي کشور نیز در ابتدای این جلسه اظهار داشت: نهاد کتابخانه عمومی شبکه گسترده ای است که بعد از مساجد و مدارس در کشور گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: وزارت ارشاد حدود ۷۰۰ مرکز با ۵ هزار و ۸۰۰ پرسنل دارد اما نهاد کتابخانه‌های عمومی با ۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز را به صورت مستقیم و یکهزار مرکز را به صورت مشارکتی و نظارتی اداره می‌کند.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومي شبکه گسترده‌ای است و تلاش می‌کنیم فضای انقلاب اسلامی و اقدامات دینی و انقلابی در آن پیگیری شود.

رمضانی با اشاره به اینکه نهاد فضایی است که در این ناامنی فرهنگی ، دختران و پسران ما در آن حاضر می‌شوند و باید از این فرصت استفاده و آن‌چه که به عنوان خوراک سالم و پاکیزه است در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: ضمن در نظر گرفتن ذائقه و نیازهای مردم سعی کردیم زیر بار ترویج کالای غیر مطمئن نرویم و ازین به بعد نیز تلاش می‌کنیم این مسیر را دنبال کنیم و زیر بار ترویج نرویم.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی نگاه ویژه‌ای به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته و دارد، گفت: تلاش ما استفاده بهینه و حداکثری از این فضا در راستای منویات مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار