در گفتگو با یک شاهد عینی مطرح شد:
آنها روز بعد از فاجعه اقدام به آب پاشی مسیر و توزیع بطری های آب و یخ بین حجاج کردند اما روز حادثه فجیع منا فقط نظاره گر بودند و هیچ اقدامی نکردند که این مساله نشان می دهد ماجرا عمدی بوده است.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶ 30 September 2015
به گزارش تابناک مازندران، با بازگشت حجاج مازندرانی در 2 روز گذشته فرصتی دست داد تا در گفتگویی اجمالی ماجرای فاجعه منا را از زبان یک شاهد عینی پرس و جو کنیم.
حاج حسین قدیری از کاروان شهرستان بابل لحظاتی پس از خروج از هواپیمایی خطوط هوایی صعودی می گوید: حادثه منا در نخستین روز مراسم رمی جمرات اتفاق افتاد یعنی روزی که همه باید بروند سنگ بزنند و این مراسم شامل اهل تسنن و تشیع می‎شود. در زمانی که همه زائران به این منطقه مشرف شده بودند و درلحظه ای که ما قصد عبور از این منطقه را داشتیم راه اصلی عبور بسته شد اما کاروان ما از یک راه فرعی زائران خود را از آن نقطه عبور داد وگرنه این اتفاق برای کاروان ما نیز می افتاد. آنان مسیر را عمدا بستند تا حجاج با یکدیگر برخورد کنند، این ماجرا عمدی بود وگرنه دولت صعودی باید تدابیر لازم برای این مسیرها را از قبل اندیشه و برنامه ریزی می کرد تا اتفاقی اینچنین ناگوار نیافتد و حالا که به هر دلیلی این فاجعه رخ داده چرا کمکی به زنده ماندن نکردند و حتیو مجروحان را با کشته ها بردند. از هر راهی که می خواستیم عبور کنیم نیروهای آنان مانع می شدند و می گفتند "حاجی طریق، طریق" یعنی باید از این مسیر بروید اما راه حجاج بسته شده بود. قبل از این حادثه برخورد نیروهای عربستان با حجاج خیلی نامناسب بود اما بعد از این رویداد مقداری بهتر بود.
آنها روز بعد از فاجعه اقدام به آب پاشی مسیر و توزیع بطری های آب و یخ بین حجاج کردند اما روز حادثه فجیع منا فقط نظاره گر بودند و هیچ اقدامی نکردند که این مساله نشان می دهد ماجرا عمدی بوده است. آنان اجساد و مجروحان را مانند کیسه خاک روی هم دپو می کردند و به داخل کانتینر منتقل می کردند. زنده و مرده را روی هم انباشته می کردند وگرنه در صورتی که مجروحان را مورد مداوا قرار می داند این شرایط به وجود نمی آمد و شاید بیش از نیمی از جمعیت زنده می ماندند.
خواسته ما این است که عربستان باید از بعد سیاسی و نظامی زانوی ادب بزند. اسلامی که آنان سردمدار پیروی از آن هستند الان ثابت شد که صحت ندارد و خواسته ما از دولتمردان این است که باید مصرانه و مجدانه در این ماجرا بیاستند و تمام خسارات وارده را از دولت عربستان از وجوه مختلف خسارت دریافت کند.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار