کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سطح زیر کشت محصولات جالیزی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۲۱ هزار هکتار بوده که از این سطح ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات جالیزی برداشت و روانه بازار‌های مصرف شده است.
کد خبر: ۱۰۳۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ 07 April 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:کیکاووس نجفی شبان کاره گفت: جمله لار، لامرد، مهر، گراش، خنج، فراشبند، کازرون و قیرو کارزین از شهرستان‌های جنوبی فارس هستند که گوجه فرنگی بهاره در ۶ هزار و ششصد و ۴۴ هکتار از مزارع این شهرستان‌ها کشت می‌شود.

او گفت: برداشت گوجه فرنگی در این مناطق از سوم فروردین تا اوایل تیرماه امسال ادامه دارد که پیش بینی می‌شود از ۶ هزار و ششصد و ۴۴ هکتار ۳۸۴ هزار تن گوجه فرنگی برداشت و روانه بازار مصرف شود.

نجفی شبان کاره گفت: از ارقام مهم گوجه فرنگی که در مناطق جنوبی استان کشت می‌شود که می‌توان به سانسید، ۸۳۲۰، کیمیا، متین، باسیمو، برنتا، کومودرو و کوانتی اشاره کرد.

 

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سیب زمینی استان فارس با ۹ هزار و ۸۷۰ هکتار سطح زیر کشت و ۴۱۹ هزار تن تولید در طول سال ۴ و نه دهم درصد از سطح زیر کشت و ۵ درصد از تولید سیب زمینی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که مقام پنجم را در کشور دارد.

نجفی شبان کاره گفت: کشت سیب زمینی تولید بهاره از اواسط دی تا اوایل اسفند ماه در شهرستان‌های کازرون، داراب، لار و خفر انجام می‌شود.

او گفت: در سال زراعی امسال سطح کشت سیب زمینی تولید بهاره به ۴۹۵ هکتار رسیده است که پیش بینی می‌شود از سطح مذکور ۱۶ هزار تن سیب زمینی برداشت شود.

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: زمان برداشت سیب زمینی تولید بهاره استان اردیبهشت تا اوایل خرداد است.

 

نجفی شبان کاره گفت: ارقام سیب زمینی کشت شده در شهرستان‌های مذکور جلی، آریندا، بامبا و سانته است.

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: محصول پیاز استان فارس با کشت ۵ هزار و ۸۲۵ هکتار و تولید ۳۶۹ هزار تن در طول سال است که حدود ۱۱ و هفت دهم درصد از سطح زیر کشت و ۱۵ و ۲ دهم درصد از تولید پیاز کشور را به خود را اختصاص داده و دارای مقام سوم در کشور است.

او گفت: کشت پیاز تولید بهاره در شهرستان‌های کازرون، داراب، خفر، مهر و گراش است که در سال زراعی امسال سطح کشت پیاز تولید بهاره به ۸۱۸ هکتار رسیده است.

 

نجفی شبان کاره گفت: کشت پیاز تولید بهاره از دی ماه آغاز و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد.

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش بینی می‌شود برداشت پیاز در مزارع مذکور از اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط خرداد ماه ادامه داشته باشد.

او گفت: پیش بینی می‌شود از مزارع مذکور ۴۰ هزار تن پیاز برداشت و روانه بازار‌های مصرف شود.

نجفی شبان کاره گفت: از ارقام پیاز کشت شده می‌توان به ارقام پیاز سفید و قرمز اشاره کرد.

کارشناس مسئول سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از سایر محصولات بهاره استان می‌توان به هندوانه تولید بهاره با سطح کشت ۲ هزار و ۲۲۳ هکتار و پیش بینی تولید ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ تن، خربزه تولید بهاره ۳ هزار و ۹۶۰ هکتار و پیش بینی ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ تن، خیار سبز تولید بهاره با سطح زیر کشت ۲۳۸ هکتار و پیش بینی تولید ۵ هزار و ۲۳۶ تن، سایر محصولات جالیزی تولید بهاره با سطح زیر کشت یک هزار و ۳۰۰ هکتار و پیش بینی تولید ۴۰ هزار تن، سایر سبزی تولید بهاره با سطح زیر کشت یک هزار و ۶۰۰ هکتار و پیش بینی تولید ۵۶ هزار تن است.

 

او گفت: سیر خشک تولید بهاره با سطح زیر کشت ۳۲۰ هکتار و پیش بینی تولید ۴ هزار و ۲۰۰ تن، هویج تولید بهاره با سطح زیر کشت ۳۵۰ هکتار و پیش بینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن، فلفل تولید بهاره با سطح زیر کشت ۳۶۰ هکتار و پیش بینی تولید ۶ هزار و ۷۵۰ تن، بادمجان تولید بهاره با سطح زیر کشت ۱۲۰ هکتار و پیش بینی تولید ۴ هزار و ۸۰۰ تن، کدوی تولید بهاره با سطح زیر کشت ۸۸۰ هکتار و پیش بینی تولید ۲ هزار و ۷۴۰ تن، کلم تولید بهاره با سطح زیر کشت ۳۷۷ هکتار و پیش بینی تولید ۴۰ هزار تن و لوبیا سبز تولید بهاره با سطح زیر کشت ۳۳۵ هکتار و پیش بینی تولید ۶ هزار و ۳۰ تن است.

 

نجفی شبان کاره گفت: در طی سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مهمی از جمله آزمون خاک و توصیه کودی بر مبنای آن، ترویج مصرف کود‌های عالی کمپوست و زیر مغذی ها، اصلاح و ترویج سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح بذر مصرف کشاورزان و استفاده از بذر استاندارد و هیبرید، بالا بردن سطح مکانیزاسیون، اصلاح روش‌های کاشت و برداشت، سنجش پایش نیترات، حذف سموم شیمیایی در مبارزه با آفات از طریق جایگزینی سموم گیاهی و مبارزه بیو لوژیک به جای آن سبب شده تا تولید محصولات سبزی و صیفی استان از نظر کمیت و کیفیت رشد قابل توجهی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار