کد خبر: ۱۰۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 30 September 2015
ماموران یگان حفاظت محیط زیست تالش با همکاری یکی از دوستداران حفاظت محیط زیست این شهرستان  این دو گونه نادر را شناسایی کردند.      

سسک ابرو سفید که نام علمی آن ACrocephalus melanopoaon است حدود 13 سانتیمتر  طول دارد.                                                                                       

این پرنده کوچک پیشانی پهن و ابرویی سفید دارد،دمش گرد و کوتاه است. سطح پشتی این پرنده به رنگ قهوه‌ای مایل به نخودی و سطح شکمش نخودی رنگ است، گلویی سفید دارد و "گوش‌پرها " و پهلوهایش نخودی رنگ هستند.

پرنده نابالغ سینه‌ای تیره‌تر دارد هنگام احساس خطر در حالی که دمش را اندکی بالا نگه داشته است دمش را تکان می‌دهد، کم و بیش خودش را از انظار پنهان می‌کند.

زیستگاه سسک ابرو سفید در میان باتلاق‌ها و مناطق نیزاری در بین پوشش گیاهان آبزی و گاهی روی زمین بدون پوشش گیاهی است. این پرنده در میان نی‌های کوتاهی که در آب‌های کم‌عمق روئیده‌اند لانه می‌سازد.

سسک ابرو سفید بیشتر حشرات را شکار می‌کند و گاهی از حلزون‌ها نیز تغذیه می‌کند.                      

چرخ ریسک پشت بلوطی نیز که نام علمی آن Remiz  pendulinus است، 11 سانتی‌متر طول دارد.

این پرنده با دم دراز و منقار نوک تیز، روتنه و پوشیرهای بال بلوطی، بال‌ها و پرهای دم سیاه با رگه‌های سفید و زیر تنه اخرایی تا نخودی سفید، دیده می‌شود و رنگ آن بر حسب نژاد متفاوت است.

زیستگاه چرخ ریسک پشت بلوطی در تالاب‌ها، مرداب‌ها، بیشه‌ها، کنار رودخانه و نیزارهای ساحلی است و بیشتر لانه‌اش را در بالای سطح آب و در انتهای شاخه‌ها، به صورت آویزان می‌سازد. آشیانه‌اش به شکل بیضی با مد خلی  قیف مانند است، به طوری که دهانه ورودی لانه در مرکز و به سمت بالا قرار می‌گیرد.

تغذیه این پرنده به طور عمده از حشرات و لارو آنها و نیز بند پایانی نظیر عنکبوت تغذیه می‌کند در میان نیزارها و شاخ برگ درختان به دنبال غذا می‌شود.                                                                

لازم به ذکر است، تالاب جوکندان با طول 6 کیلومتر و عرض 200 متر یکی از تالاب‌های حساس استان گیلان محسوب می‌شود.مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تالش درحین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده جوکندان و لیسار برای اولین بار دو پرنده نادر و کمیاب به نام‌های سسک ابرو سفید و چرخ ریسک پشت بلوطی را شناسایی کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار