نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه زمانی مجوز به افراد به‌راحتی داده نمی‌شود رانت و امضا طلایی در جامعه ایجاد می‌شود گفت: این امر سبب می‌شود که افراد برای حل مشکل خود دنبال بحث‌هایی مثل رشوه و پارتی بروند و برخی صاحبان مشاغل برای سودجویی بیشتر خودشان عمداً فضای کشور را به سمت انحصارطلبی می‌برند.
کد خبر: ۱۰۳۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳ 13 March 2022
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه زمانی مجوز به افراد به‌راحتی داده نمی‌شود رانت و امضا طلایی در جامعه ایجاد می‌شود گفت: این امر سبب می‌شود که افراد برای حل مشکل خود دنبال بحث‌هایی مثل رشوه و پارتی بروند و برخی صاحبان مشاغل برای سودجویی بیشتر خودشان عمداً فضای کشور را به سمت انحصارطلبی می‌برند.

به گزارش تابناک همدان؛ نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خانه ملت بابیان اینکه تاکنون به دلایل مختلفی در مجوز و فعالیت کسب‌وکارها محدودیت ایجادشده است، اذعان کرد: در خصوص مجوز و تسهیل کسب‌وکارها ایران از میان ۱۹۰ کشور رتبه ۱۷۸ را کسب کرده است که امر نشان‌ دهنده عملکرد ضعیف کشور در تسهیل مجوز و شروع فعالیت است.

علیرضا شهبازی با اشاره به رتبه پایین ایران در خصوص مجوز کسب‌وکار و تسهیل گری گفت: فقط ۱۲ کشور در جهان وجود دارد که وضعیت کسب‌وکار آنها بدتر از کشور ما است.

وی بابیان اینکه ایران در امر سهولت کسب‌وکار رتبه ۱۲۷ جهان است، یادآور شد: تنها ۶۳ کشور بعد از ایران قرار دارند و این امر نشان‌دهنده این‌که شاخص تسهیل گری و مجوز دهنده کسب‌وکارها در ایران مناسب و قابل‌قبول نیست.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملکرد ضعیف مجوز و تسهیل گری کسب‌وکار تأثیر به سزایی در برهم خوردن امنیت و افزایش هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری دارد و این امر سبب می‌شود که فضای رقابتی بر کشور حاکم نباشد و به دلیل شرایط نامطلوب سرمایه‌گذاری شاهد خارج شدن سرمایه‌های داخلی از کشور هستیم.

وی ضمن اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، مطرح کرد: در این قانون اشاره بر لزوم تسهیل قوانین کسب‌وکار و مجوزها شده است و تمام دستگاه‌های دولتی را موظف به شفاف‌سازی، تسهیل و تسریع صدور مجوزها و فعالیت کسب‌وکارها کرده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه متأسفانه این قانون در دولت‌های به‌درستی اجرا و عملیاتی نشد، خاطرنشان کرد: این قانون بار دیگر در مجلس یازدهم مطرح و مصوب شد و در حال حاضر مراحل قانونی خود را با اجرای طی می‌کند.

وی با بیان اینکه زمانی مجوز به افراد به‌راحتی داده نمی‌شود رانت و امضا طلایی در جامعه ایجاد و ساخته می‌شود، یادآور شد: این امر سبب می‌شود که افراد برای حل مشکل خود دنبال بحث‌هایی مثل رشوه و پارتی بروند و برخی صاحبان مشاغل برای سودجویی بیشتر خودشان عمداً فضای کشور را به سمت انحصارطلبی می‌برند.

نماینده مردم نهاوند با بیان اینکه قوه قضاییه می‌تواند کمک به تسهیل مجوز کند اما ابتدا باید مسئول اجرایی با این طرح موافقت کنند، اذعان کرد: مسئولان اجرایی باید با اجرای دقیق قوانین و تسهیل گرایی در صدور مجوزهای کار را به بهترین نحو انجام دهند.

شهبازی بابیان اینکه تسهیل و حمایت مسئولان از کسب‌وکار کوچک می‌تواند تأثیر به سزایی بر ایجاد اشتغال کشور داشته باشد، مطرح کرد: کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تأثیر شگرفی بر اشتغال‌زایی دارد.

وی بابیان اینکه سخت‌گیری و محدودیت شدید در اعطای مجوز سبب می‌شود که کارآفرین از ایجاد شغل و تولید پشیمان شود، اظهار کرد: زمانی که برای فعالان اقتصادی و کسب‌وکار که به‌عنوان پیشرانان این عرصه محسوب می‌شوند را محدودیت ایجاد می‌کنیم باید منتظر عواقب احتمالی و حتمی آن‌که شامل توقف رشد تولید و اقتصاد، بی‌کاری، فقر و غیره باشیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار