کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: برخی مواد غذایی آغاز یا تشدید کننده بیماری در افراد مبتلا به فاویسم هستند که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنند.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ 13 March 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: میترا نحاس گفت: بیماران مبتلا به فاویسم زندگی معمولی دارند و تنها هنگام بروز علائم نیاز به اقدام‌های درمانی پیدا می‌کنند. این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها اقدام موثر، پیشگیری از بروز حمله همولیز با پرهیز از مواجهه با مواد محرک و در صورت بروز حمله، مراجعه سریع به پزشک برای اقدامات نگهدارنده و پیشگیری از عوارض همولیز است.

بیماری فاویسم (نقص آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز یا به اختصار PD ۶ G) شایع‌ترین بیماری نقص آنزیمی در جهان است که از هزاران سال پیش ابتلا به آن در یونان قدیم گزارش شده است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: بیمار در حالت شدید فاویسم باید بستری شود و در بیمارستان از نظر میزان آب، نمک و کیفیت خون، مورد کنترل قرار گرفته و اقدامات لازم انجام شود. به طور معمول این مرحله حاد دو روز طول می‌کشد و بیمار دوباره به وضعیت معمول زندگی بازمی‌گردد.

او گفت: در صورت بروز علائم بالینی، خون بیمار آزمایش شده و درصورت افت واضح هموگلوبین و هماتوکریت، به بیمار خون حاوی گلبول‌های قرمز تازه و جوان تزریق می‌شود که به کنترل بیماری کمک می‌کند.

 

نحاس می‌گوید: از جمله موارد آغاز یا تشدید کننده بیماری در افراد مبتلا به فاویسم می‌توان به مصرف مواد غذایی همچون باقلا و برخی دارو‌ها یا مواجهه با برخی مواد خاص (مثل نفتالین) اشاره کرد.

به گفته او، در زمینه توصیه‌های تغذیه‌ای در این بیماران باید بدانیم که بهتر است بیماران مبتلا به نقص PD ۶ G از برخی مصرف مواد غذایی خودداری کنند.

حبوبات شامل انواع سویا و محصولات آن، لوبیا، نخود، نخود فرنگی، عدس و لپه

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: هر چند بیشترین تحریک نسبت به باقلا وجود دارد، اما به دلیل اینکه تشخیص همولیز خفیف دشوار بوده و در طولانی مدت عوارض قابل ملاحظه‌ای در بدن فرد دارد، بهتر است مبتلایان به فاویسم از مصرف تمامی حبوبات و محصولات تولید شده از آن‌ها پرهیز کنند.

 

باقلا هزاران سال است که جزو رژیم غذایی انسان‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود و خوردن و حتی بوییدن گل و گرده‌های باقلا نیز عوارض خیلی شدید و مهلکی در مبتلایان به فاویسم ایجاد می‌کند؛ بنابراین به بیماران توصیه می‌شود از خوردن باقلای تازه و خام پرهیز کرده و حتی از کنار مزارع باقلا هم رد نشوند، چون همین کار می‌تواند باعث همولیز و شکستن گلبول‌های قرمز فرد شود. حمله همولیز به دنبال مصرف باقلا به ویژه در فصل کاشت این محصول شایع است.

نحاس گفت: ترکیبات گلیکوزیدی باقلا (ویسین و کوویسین) در بدن به ترکیبات به شدت اکسیدان (دی ویسین و ایزورامیل و در ادامه هیدروژن پراکسید) تبدیل شده و سبب همولیز شدید می‌شود.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: گرچه همه انواع باقلا موجب این بیماری نمی‌شود، اما باقلا‌های کاشته شده در مناطق شمالی ایران اغلب می‌تواند موجب این بیماری شود.

سولفیت‌ها و مواد غذایی حاوی آن‌ها

او گفت: سولفیت‌ها به عنوان یکی از افزودنی‌های غذایی استفاده می‌شود و در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد؛ بنابراین بهتر است برچسب مواد غذایی موقع خرید مطالعه شود.

نحاس گفت: برخی از آبمیوه‌ها و آب سبزی ها، نوشابه ها، برخی نوشیدنی‌های الکلی، ترشی‌ها و میوه‌های خشک شده دارای سولفیت است و باید برچسب آن‌ها موقع خرید خوانده شود.

منتول و غذا‌های حاوی آن‌ها

او می‌گوید: این ماده از روغن نعناع استخراج شده و به عنوان دارو یا افزودنی و طعم دهنده به مواد غذایی افزوده می‌شود.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: البته پرهیز از مصرف منتول کمی دشوار است؛ چرا که بسیاری از خمیردندان ها، دهان شویه ها، آبنبات‌ها و بسیاری از مواد غذایی حاوی این ماده است.

او گفت: البته اگر عوارض واضحی در بیمار مشاهده نشود، مصرف منتول به دست آمده از روغن نعناع طبیعی، اغلب مشکل ساز نیست.

رنگ خوراکی «آبی» و غذا‌های رنگ شده با آن

نحاس گفت: متیلن بلو و تولوئیدین بلو در این بیماران نباید مصرف شود. البته نیازی به اجتناب از سایر رنگ‌های خوراکی و به ویژه رنگ‌های طبیعی حاصل از زردچوبه و دیگر مواد غذایی طبیعی نیست و مصرف آن‌ها مشکلی ندارد.

اسکوربیک اسید (ویتامین C) دارویی و یا افزودنی به مواد غذایی

او گفت: ویتامین C اغلب به عنوان یکی از مواد افزودنی رایج در صنایع غذایی کاربرد دارد، اما در این بیماران مصرف دز‌های بالای آن می‌تواند همولیز را تشدید کند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: بنابراین خواندن برچسب مواد غذایی در خصوص این ویتامین ضروری است و نباید آن دسته از مواد غذایی در مقادیر زیاد مصرف شود.

او گفت: البته اغلب نیازی به پرهیز از منابع غذایی ویتامین C مثل مرکبات (در حد مقادیر معمول مصرفی) نیست.

 

نحاس می‌گوید: ویتامین K وقتی در مقادیر زیاد و به شکل دارویی مصرف شود، به ویژه زمانی که در بدو تولد به نوزاد داده می‌شود، منجر به آنمی همولیتیک می‌شود.

او گفت: تجویز ویتامین K به نوزادان مبتلا به نقص PD ۶ G می‌تواند منجر به عوارضی همچون آنمی همولیتیک، آسیب مغزی یا کبدی و یا حتی در برخی از موارد مرگ نوزاد شود؛ بنابراین اطلاع پزشکان از ابتلای نوزاد به فاویسم ضروری است.

مکمل‌های غذایی یا دارو‌های حاوی آهن

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: قرص فروس سولفات و دیگر دارو‌های حاوی آهن از دیگر مواردی است که مبتلایان به فاویسم باید از مصرف آن پرهیز کنند.

او می‌گوید: دلیل این امر این است که کم خونی این بیماران به هیچ وجه ناشی از کمبود آهن نیست، بلکه ناشی از آسیب پذیری زیاد گلبول‌های قرمز است که عمر بسیار کمتری از حد معمول دارد.

به گفته نحاس، همچنین مصرف مکمل آهن در این بیماران موجب ازدیاد آهن در بدن مبتلایان شده و در اثر نقص سیستم سم زدای گلوتاتیون در این بیماران، آهن زیاد به عنوان اکسیدان عمل کرده و سلول‌های بدن از جمله سلول‌های کبد، غدد، قلب و گلبول‌های قرمز را در معرض آسیب اکسیداتیو قرار می‌دهد.

 

محصولات بدون گلوتن

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: البته مصرف این محصولات در مبتلایان به فاویسم ممنوع نیست، بلکه برخی از مواد بدون گلوتن به جای آرد معمولی از آرد باقلا یا سایر حبوبات تهیه می‌شود؛ بنابراین باید برچسب آن‌ها مطالعه شود.

برخی از ترکیبات گیاهی

او گفت: برای مثال مصرف عرق یا عصاره گیاه شیرین بیان و همچنین مصرف مقادیر زیاد چای سیاه و یا سبز، می‌تواند مشکل ساز باشد.

سایر ترکیبات غذایی

بهتر است مبتلایان به فاویسم از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنند.

نحاس گفت: گوشت یا ماهی کنسرو شده، سوپ‌های آماده، چیپس، پنیر‌های دارای چربی جایگزین، کره مارگارین، سس مایونز و سایر سس‌های آماده، سوسیس، کالباس و همبرگر، انواع کباب‌های آماده، کتلت آماده، ناگت آماده، شنیسل آماده و موارد مشابه
او گفت: بادام زمینی و مواد غذایی حاوی صمغ عربی، لسیتین سویا، صمغ گوار و ژلاتین گیاهی.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: باید گفت این بیماران علاوه بر لزوم مراعات نکات مربوط به رژیم غذایی، لازم است توجه ویژه‌ای به مصرف دارو‌های صنعتی و گیاهی داشته باشند و برای مصرف ساده‌ترین دارو‌ها نیز باید با پزشک خود مشورت کنند. چرا که طبق منابع علمی حتی دارو‌های رایجی مثل استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین و برخی از آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند موجب همولیز شدید در مبتلایان شود.

او گفت: بنابراین در کنار رعایت رژیم غذایی و عدم مصرف خودسرانه دارو و انواع دمنوش گیاهی، اطلاع دادن به پزشک معالج درمورد ابتلای فرد به نقص PD ۶ G ضروری است.

برچسب ها: فاویسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار