در هنگام خرید گوشت قرمز و گوشت مرغ و برای نگهداری آن لازم است به نکاتی توجه داشته باشیم که سلامت مصرف کنندگان حفظ شود.
کد خبر: ۱۰۲۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳ 13 February 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: منصوره دهقانی عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:گوشت فاسد عامل بسیاری از بیماری‌ها است و برای تشخیص سالم بودن گوشت قرمز و گوشت مرغ باید به نکات زیر توجه کرد.

رنگ گوشت قرمز
رنگ گوشت قرمز باید طبیعی و به رنگ قرمز روشن بوده و نباید تیره باشد زیرا تغییر رنگ قرمز به سبز، قهوه ای، خاکستری و سیاهی مبنی بر فاسد شدن گوشت است.

سطح خارجی گوشت نباید مرطوب یا خیس باشد و لایه لزج و چسبناک روی گوشت به معنی فاسد شدن گوشت است.

گوشت نباید خشک و چروکیده باشد، بلکه باید سفت بوده و قوام خود را داشته باشد زیرا گوشت دام‌های مسن و ماده، به اصطلاح دیر پخت بوده و سفت‌تر از گوشت دام‌های جوان و نر است.

هیچ گونه بوی غیر طبیعی ترشیدگی یا بوی تعفن یا بودار نباید از گوشت قرمز به مشام برسد و وجود بوی غیر طبیعی در محل اتصال گوشت به استخوان، نشانه فاسد بودن عمقی گوشت است.

گوشت باید تمیز، عاری از خون مردگی، ضربه، قارچ زدگی و کبودی باشد و ذرات خارجی مشکوک در آن دیده نشود.

گوشت موجود در فروشگاه باید مناسب با ظرفیت یخچال‌های موجود بوده و به شیوه بهداشتی تهیه شده و ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی باشد.

گوشت باید از کشتارگاه‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه شود و از خرید گوشت قرمز بدون مهر و برچسب دامپزشکی باید خودداری شود.

گوشت نباید در خارج از مغازه آویزان شود باید در یخچال تمیز و برودت هوای مناسب باشد .

در کنار گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ کله پاچه تمیز نشده نگهداری نشود.

عمر ماندگاری گوشت گوساله و گاو لاشه‌ای تازه در برودت یخچال پنج روز و در صورت منجمد بسته بندی شده، ۱۲ ماه و گوشت گوسفند تازه ۳ روز و منجمد بسته بندی ۹ماه است.

شرایط نگهداری گوشت قرمز تازه در یخچال صفر تا چهار درجه و گوشت منجمد در فریزر‌های با برودت ۱۸- تا ۲۵- درجه سانتی گراد است.

نگهداری، فروش و مصرف هرگونه ضمایم غیر خوراکی دامی مانند پستان، دنبلان، غدد لنفاوی ممنوع است.

بسته بندی مناسب باید خواص حسی، ظاهری و سایر ویژگی‌های گوشت را حفظ کند و گوشت را در برابر آلودگی‌های میکروبی و سایر آلودگی‌ها و در برابر خشک شدن و تبخیر سطحی حفظ کند و از نفوذ طعم، بو، رنگ و سایر عوامل خارجی جلوگیری کند و خونابه نداشته باشد.

عواملی که باید بر روی بسته‌ها قید شود، شامل نام و نشانی فروشنده و قید جمله ذبح اسلامی است.

در موارد واردات، مشخصات گوشت شامل نوع، سن، جنس، وزن، میزان چربی سطحی، وزن، محل کشتار، تاریخ کشتار و تاریخ انجماد در صورت منجمد بودن باشد.

گوشت‌های بسته بندی شده موجود در فروشگاه باید با توجه به تاریخ مصرف مندرج بر روی آن و در یخچال نگهداری و در مدت کوتاهی به فروش برسد.

چربی (خوراکی) باید سفت و سفید یا متمایل به سفید و بدون هیچگونه بو و قوام و رنگ غیرطبیعی باشد.

گوشت‌های چرخ کرده را در بسته بندی‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه کرد و در صورت عدم خرید گوشت چرخ کرده بسته بندی شده، به هیچ عنوان گوشت از قبل چرخ شده نباشد و تنها با درخواست مشتری و در حضور مشتری چرخ شود.

مدت زمان نگهداری گوشت چرخ کرده تازه در دمای برودت یخچال (صفر تا ۴ درجه سانتیگراد) دو روز و گوشت چرخ کرده منجمد (بسته بندی معمولی) در دمای برودت فریزر (۱۸- درجه سانتیگراد) سه ماه است.

گوشت مرغ
از نظر ظاهری، پوست مرغ باید به طور یکنواخت روی بدن کشیده و عاری از هر گونه پارگی یا تورم، خونمردگی یا تغییر رنگ و خراش باشد. هیچگونه بوی غیر طبیعی مانند بوی ترشیدگی یا تعفن از آن به مشام نرسد و عضلات دارای سفتی و قوام طبیعی و چربی‌ها به رنگ زرد روشن یکنواخت و بدون هر گونه بوی زننده باشد.

مرغ منجمد آماده طبخ علاوه بر ویژگی های یاد شده باید در کیسه‌های پلاستیکی شفاف و بی عیب و دست نخورده عرضه شود و در داخل بسته بندی خونابه یا آب منجمد شده وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار