شاه کلید عدم توسعه‌ یافتگی، ساخت و ساز، آموزش نوین، بهداشت و حتی مشکلات زندگی مردم بخش دیشموک تنها بخاطر نداشتن راه و جاده‌های ارتباطی مناسب است.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 01 February 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، نبود راه‌های مناسب ارتباطی در بخش دیشموک از سال‌های گذشته تاکنون یکی از مهمترین مطالبه اهالی بخش  بوده که از دولت‌های گذشته تا به امروز مغفول مانده و همین عامل سبب عدم توسعه شده است.

بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه افزون بر 22 هزار نفر جمعیت دارد و از شمال به شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک در خوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخش‌های مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد.

برای رسیدن به دیشموک از شرق و غرب و شمال، باید از جاده‌های صعب‌العبور و گردنه‌های پر پیچ و خم و خطرناک کوهستانی عبور کرد. نبود راه دسترسی مناسب که یکی از ضروری‌ترین نیازهای هر منطقه بوده سبب شده دیشموک در بن‌ بست بماند و یکی از موانع اصلی عدم توسعه‌ یافتگی دیشموک نیز همین است.

بخش دیشموک با وجود منابع طبیعی فراوان، آب، جنگل‌های طبیعی، معادن و حتی طبیعتی بکر که می‌تواند مقصد مهم و ایده‌آلی برای گردشگران باشد، اما نبود جاده‌های ارتباطی مناسب همانند معضل بزرگی بر روی تمامی این مواهب سایه انداخته است.

دیشموک بخاطر دارا بودن چهار رودخانه پر آب گندمکار، لیراب، آجم و رود فارتق و بیش از ده‌ها چشمه آب معدنی که از دل کوه‌های این منطقه بیرون می‌ریزند به سرزمین آب و آبشارها معروف است. از سویی دیگر هزاران هکتار زمین کشاورزی قابل کشت و صدها هکتار باغ در این منطقه وجود دارد که بخاطر نبود جاده و دشواری دسترسی، امکان هر نوع سرمایه‌گذاری در این منطقه را ناممکن کرده است.

شاه کلید عدم توسعه‌یافتگی، ساخت و ساز، آموزش نوین، بهداشت و حتی مشکلات زندگی مردم بخش دیشموک تنها بخاطر نداشتن راه و جاده‌های ارتباطی مناسب است که در تمامی سال‌های گذشته امکان یک زندگی راحت را برای اهالی این دیار سخت و ناممکن کرده است چنانکه در طی سال‌های گذشته حجم زیادی از اهالی این بخش بخاطر سختی زندگی، از این منطقه مهاجرت کرده و در شهرهای اطراف سکونت کردند.

یکی از بزرگترین معادن نیترات کشور در منطقه دیشموک واقع شده که می‌تواند سبب اشتغالزایی بسیار زیادی در این منطقه شود اما مهمترین مشکل و سد راه فعال شدن این معدن، محصور بودن و در بن‌بست قرار گرفتن دیشموک است و همین عامل سبب شده تا امکان هرنوع سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای را در این منطقه با دشواری روبرو کند.

سه جاده اصلی دیشموک یکی از سمت شهر دهدشت، یکی از سمت خوزستان و دیگری از سمت چهارمحال و بختیاری است اما فصل مشترک هر سه جاده ارتباطی عرض کم، پیچ و خم زیاد و کوهستانی بودن آنها است که دسترسی مردم به شهرهای اطراف را به ویژه در فصل زمستان با دشواری همراه می‌کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از بخش‌های دیشموک و چاروسا، مهمترین مطالبه را نبود جاده‌های ارتباطی مناسب دانست و گفت: مهمترین مطالبه مردم این دو بخش بخصوص در روستاها، احداث جاده و بهسازی راه‌های ارتباطی است.

بخشدار دیشموک با اشاره به مشکلات جاده ارتباطی دیشموک به قلعه‌رئیسی، گفت: نداشتن روکش آسفالت و وجود چاله‌ چوله‌ها مشکلات زیادی را برای عبور و مرور وسائط نقلیه درست کرده است.

صفا حبیبی‌فر افزود: در سال‌های گذشته 4 کیلومتر از جاده دیشموک به سمت روستای کلات بنه‌راه و 5 کیلومتر از شهر قلعه‌رئیسی تا پل دره سوره روکش آسفالت شد.

وی با اشاره به نیمه‌کاره رها شدن جاده‌های روستایی بخش دیشموک، عنوان کرد: روکش آسفالت اسفندان به روستای سردو وجاده امیرآباد به ده‌قاضی نیازمند تأمین قیر و آسفالت است.

بخشدار دیشموک به عدم تکمیل 6 دهنه پل راه روستای چندار به مرکز شهر دیشموک، خاطرنشان کرد: با نیمه‌کاره رها شدن این طرح، راه‌های روستایی مله‌خرسک به مورخانی و جاده دلی به دم رود ایُک نیز نیمه‌کاره مانده و نیازمند فعال شدن مجدد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار