بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲ 28 September 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

مفقودان ایرانی یا کشته شده‌اند یا گروگانند

روزنامه‌نگار سرشناس دنیای عرب با نصیحت سران سعودی به دست کشیدن از لجبازی، نظریه «گروگان بودن» مفقودان ایران را مطرح کرد و نوشت مفقود بودن حجاج ایرانی از نظر ایرانی‌ها معنا ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «عبدالباری عطوان» نویسنده فلسطینی‌الاصل و مطرح دنیای عرب، با بر شمردن شکست‌های عربستان در یمن، سوریه و اخیرا در برگزاری مراسم حج و رخ داد فاجعه منا، سران سعودی را نصیحت می‌کند که از یک دندگی دست بردارند.

سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم می‌نویسد: اختلاف بین ایران و عربستان بار دیگر در پی کشته شدن نزدیک به 800 حاجی که بیش از 140 تن آن ها ایرانی هستند، بالا گرفته است.

به نوشته عبدالباری عطوان، ایران از لحظات ابتدایی ماجرا حالت تهاجمی به خود گرفت و عربستان را مسئول حادثه دانست و خواستار عذرخواهی این کشور از تمام حادثه دیدگان و مسلمانان شد.

اما در مقابل، مقامات سعودی در حالت دفاعی قرار دارند و «شیخ عبدالعزیز آل شیخ» مفتی عربستان، رهبران سعودی را از هر گونه مسئولیتی در این حادثه مبری دانسته و گفته است: «ازدحام جمعیت از جمله مسائلی نیست که انسان بتواند به آن تسلطی داشته باشد».

«عبدالله آل الشیخ» اما پا را فراتر گذاشته و خود حجاج را عامل حادثه دانسته است.

رأی الیوم ادامه می‌دهد: جدل بین ایران و عربستان ادامه خواهد داشت، مخصوصا اینکه مسأله‌ای که بحث‌ بر انگیزتر از مرگ حجاج است، مسأله مفقودین است، گم شدگانی که در بین آن‌ها شخصیت‌های دیپلماتیک و سیاسی، فرماندهان سپاه و مقامات امنیتی ایرانی نیز حضور دارند.

مسئولان ایرانی می‌گویند که ما کشته و زخمی شدن حجاج را درک می‌کنیم؛ اما ممکن نیست که مسأله مفقودان را نیز بپذیریم؛ آن‌ها به توطئه اشاره می‌کنند و دو گزینه بیشتر پیش روی آن‌ها نیست: یا اینکه آن ها کشته شده‌اند و عربستان نمی‌خواهد اعلام کند تا تعداد کشته شدگان افزایش نیابد و یا اینکه این مفقودان نزد عربستان گروگان هستند.

رأی الیوم ادامه می‌دهد: ایران هیأتی را به ریاست «علی جنتی» برای رفتن به عربستان تشکیل داده اما عربستان برای آن‌ها ویزا صادر نکرده و بهانه آورده است که در تعطیلات عید قربان امکان صدور ویزا وجود ندارد و با این کار خواسته است تا عصبانیت خود را به ایران ابراز کند.

بحران ایران و عربستان به اوج رسیده است و به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو شدت یابد.

از سوی دیگر «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، ایران را متهم به سیاسی کردن حادثه حجاج کرده؛ اما فراموش کرده که کشور عربستان خود در حال سیاسی کردن این فاجعه است و هرکسی که خطبه « الشیخ صالح آل طالب» امام جماعت مکه در روز عید قربان را بشنود که چگونه به ایران، حوثی‌ها و سوریه حمله می‌کرد را ببیند، سخن مرا خوب متوجه می‌شود.

عبدالباری عطوان در ادامه می‌نویسد: مطالبات برای تحقیقات حول یان فاجعه افزایش یافته است و نه تنها ایران، بلکه دیگر کشورهای اهل سنت و هم پیمان عربستان نیز خواستار این مسأله هستند و معروف‌ترین این مطالبه از سوی «محمد علی شاهین» معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه بیان شده و گفته است: ترکیه می‌تواند حج را بهتر از عربستان اداره کند... آیا می‌شود که در این موضوع از قضا و قدر حرف بزنیم؟ مطمئنا از سوی عربستان در این حادثه اهمال کاری شده است.

نویسنده مشهور دنیای عرب می‌افزاید: مطالبه برای نظارت کشورهای اسلامی حتی به صورت ظاهری بر اماکن مقدس عربستان، برای سعودی‌ها یک خط قرمز محسوب می‌شود که به هیچ کس اجازه زیر پا گذاشتن آن را نمی‌دهند؛ چرا که با این کار آن‌ها حس می‌کنند که به عزت و سیادت آن‌ها ضربه خورده و از سوی دیگر یک برگ بازی مهم دینی از دست آن‌ها خارج شده است؛ بنابراین با این پیشنهاد همچنان که در گذشته مخالفت کرده‌اند در حال حاضر نیز مخالف هستند؛ اما تکرار وقوع چنین حوادثی و افزایش تعداد کشته شدگان موضع عربستان را بسیار ضعیف کرده و از مقاومت این کشور در برابر فشار کشورهای اسلامی کاسته است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین معتقد نیستیم که حاکمان سعودی اجازه حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در کمیته تحقیق را بدهند؛ چرا که باز هم سعودی‌ها فکر میکنند این مسأله نیز به ضرر پرستیژ آن‌هاست.

سردبیر رأی الیوم در بخش پایانی یادداشت خود می‌نویسد: فاجعه حجاج ضربه سنگینی به عربستان و خاندان سعودی وارد کرد؛ در حالی که جنگ بی پایانی را در یمن شروع کرده اند و پس از 6 ماه هنوز دستاوردی نداشته است؛ در سوریه نیز پس از عقب‌نشینی آمریکا، ترکیه و کشورهای اروپایی، به طور کامل مسأله سقوط دولت بشار اسد منتفی شده است.

با این اوصاف، عربستان نیاز دارد تا به طور ریشه‌ای در سیاست‌ها و مواضع خود تجدید نظر کند؛ چه در یمن، چه سوریه و چه در مورد مسأله حج؛ باید با شجاعت و شفافیت از مواضع عنادآمیز و متکبرانه خود عقب‌نشینی کند و باید به سران عربستان گفت که این عقب‌نشینی برای شما عیب نیست؛ آن‌چه که پسندیده نیست ادامه دادن به این سیاست‌ها و یک دندگی است؛ مگر اردوغان،  آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه از سیاست‌های خود در سوریه عقب‌نشینی نکردند؟

در آخر باید گفت راه و روش انکار و تکبر نتیجه اگر نتیجه‌اش فاجعه نباشد، نتیجه مورد نظر را بدست نمی‌دهد؛ پس سعادتمند کسی است که پند پذیر باشد.

هما روستا در کنار سالار عقیلی در آخرین روزهای حیاتش در آمریکا/ عکس

«هما روستا» که دو روز پیشدر بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت، در روزهای آخر حیات خود در کنسرت سالار عقیلی حضور یافته بود.
«هما روستا» بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و همسر زنده یاد سمندریان که دو روز پیش در بیمارستانی در لس آنجلس درگذشت در روزهای آخر حیات خود در کنسرت سالار عقیلی، خواننده موسیقی پاپ و شاگرد استاد سمندریان حضور یافته بود.

عکس/ هما روستا در کنار سالار عقیلی در آخرین روزهای حیاتش


 "سالار عقیلی” هم با انتشار عکسی در کنار هما روستا، نوشته است:
"همین چندی پیش بود …
حضور مهربانانه بانو هما روستا در کنسرت موسیقی ایرانی…
در گذشت بانو «هما روستا» رو خدمت مردم مهربان ایران تسلیت عرض میکنم.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

ضرغامی: آقای روحانی برمی‌گردد، هورا!

سیدعزت الله ضرغامی در آخرین پست خود در اینستاگرام به انتقاد از رویکرد رئیس جمهور در قبال فاجعه منا پرداخت.

مجله مهر: سیدعزت الله ضرغامی در آخرین پست خود در اینستاگرام به انتقاد از رویکرد رئیس جمهور در قبال فاجعه منا پرداخت.

عزت الله ضرغامی در اینستاگرام نوشت: رئیس جمهور برمی‌گردد... هورا! خبرگزاری‌های دولتی اعلام کردند که آقای رئیس جمهور بعد از نطق امشب، سفر را نیمه تمام گذاشته! و برای شرکت در تشییع پیکر شهدای فاجعه‌ی منا، به ایران برمی‌گردد.

هوووورا به این تصمیم ملی!

فاجعه‌ی بزرگ قتلگاه منا، هر روز ابعاد وسیع‌تری می‌یابد. اخبار رسیده هر لحظه، لایه‌های جدیدتری از بی‌مسؤولیتی، خباثت و جنایات شاهزادگان سعودی را افشا می‌کند.

بدون تردید بخشی از مفقودین، جزء شهدای این حادثه هستند و باید مراقب بود تا کارگزاران سعودی، آنان را در گورهای دسته‌جمعی دفن نکنند!!

در حالی که افکار عمومی به شدت خواستار قاطع‌ترین برخورد رئیس جمهور محترم، در مهمترین تریبون جهانی است، نمی‌دانم چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

از آقای روحانی بعید بود که با توجه به تجربه‌ی دیپلماتیک‌شان، ندانند که ابعاد حادثه در حدی است که باید در همان ساعات اولیه نیویورک را ترک می‌کردند تا مجبور به لبخندهای مکرر سیاسی در دیدارهای نه چندان مهم نباشند.

با این حال خوب است مشاوران ایشان لیستی از سفرهای نیمه تمام رؤسای جمهور دیگر کشورها که در حوادثی به مراتب کوچکتر از این حادثه بوده است را به ایشان ارائه دهند.

از امیر کویت هم به خاطر وساطت با سعودی‌ها تشکر می‌کنیم!

​سفر نیمه‌تمام روحانی می‌توانست دارای بالاترین پیام دیپلماتیک و سیاسی باشد که از دست رفت و ادامه‌ی حضور ایشان در این سفر، به عنوان کاستن از حساسیت و اهمیت این فاجعه‌ی بزرگ انسانی تلقی می‌شود.

اولین زنی که کشف حجاب کرد


زرین تاج ملقب به طاهره و قره العین، زنی است که در دوران ناصرالدین شاه به صورت علنی و رسمی کشف حجاب کرد.

زرین تاج ملقب به طاهره و قره العین، زنی است که در دوران ناصرالدین شاه به صورت علنی و رسمی کشف حجاب کرد.
وی که در خانواده ای مجتهد زاده و روحانی متولد شده بود دختر یکی از روحانیون سرشناس آن زمان بود که در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در شهر قزوین متولد شد و سال ها نزد پدر و عمویش کسب تحصیل کرد .
از آنچه که در تاریخ ثبت شده است زرین تاج دختری در غایت زیبایی و کاملا شهرت طلب بود.تا قبل از جهت گیری اش به سمت محمد باب و فرقه بابیت در تاریخ از او به عنوان یک زن فاضله و شاعره و عالمه یاد می شد . وپس جهت گیری به سمت محمد باب از همان زمان وی توسط سران گروه بابیت ملقب به طاهره شد. قرهالعین در ایران نخستین زنی بود که به خلاف رسم و عرف زمانه بی حجاب در برابر مردان ظاهر شد و با علما و رجال به بحث و مجادله پرداخت.
او نزد پدرش ملا صالح و عمویش ملا محمد تقى مجتهد (که بعدها بابیان او را کشتند) مشغول تحصیل گردید، در پایان تحصیل، پیرو مکتب شیخیّه شد و جزء مریدان سید کاظم رشتى به شمار آمد؛ عموى کوچکش ملا على که از این گروه به شمار مى رفت، او را در این راه تحریص و تشویق مى نمود، تا آنجا که ارسال نامه و مراسلات، بین زرّین تاج و سید کاظم رشتى باز شد، و سید کاظم رشتى او را قرّه العین (نور چشمى) خواند؛ از این زمان به بعد، او به لقب قرّه العین شهرت یافت.
این زن با پسر عموى خود ملا محمّد امام جمعه (پسر ملا محمد تقى شهید)ازدواج کرد، و از او داراى ۲ یا ۳ فرزند شد، طولى نکشید که در سال ۱۲۵۹ هجری قمری (در سن حدود ۲۹ سالگى)، شوهر و فرزندان و خانه خود را ترک کرده، و به عنوان این که دستش به استادش، سید کاظم رشتى برسد، به سوى کربلا روانه شد، او نمی توانست به یک شوهر اکتفا کند، از طرف دیگر خاندان وی، مظهر زهد و قناعت و عصمت و عفت بودند و در چنین خاندانی برای او وسایل عیش و عشرت و آزادی وجود نداشت.

به همین سبب تصمیم گرفت که یکباره خود را از قید و بند دین و مذهب آزاد سازد و با حزبی که به هیچ نظم و قاعده ای مقید نیست همراه شود. بابیان در آن زمان تنها گروهی بودند که معتقد به مرام اشتراک جنسی بودند. به همین خاطر وی به این گروه پیوست و جزو خاصان این گروه شد، به هر حال پیش از این وقایع و زمانی که وی به بهانه دسترسی به استادش به سمت کربلا حرکت کرد، با خبر فوت سید کاظم روبرو شد؛ او که شیفته مقام طلبى و شهرت بود، پس از چندى به بغداد رفت، و سپس توسط ملا حسین بشرویه اى، به حضور میرزا على محمد باب راه یافت، و کار او به جایى رسید که گاهى به نام خود، مردم را دعوت مى کرد، و گاهى به نام سید على محمد باب. باب هم او را به لقب «طاهره» ملقّب ساخت. قره العین با ارائه رفتاری کاملاً متضاد با دستور دین اسلام و نیز شرایط روحی و اجتماعی آن دوران و با نمایش گذاشتن سیمای برهنه ی خویش، کوشید اولین کسی باشد که رسوم گذشته را از بین می برد و زمینه های اجتماعی گسترش بی دینی و اباحی گری را فراهم می کند.

اسناد و مدارک موجود حکایت از آن دارد که مأموران دولت انگلستان مدت‌ها پیش از آنکه سید علی محمد باب ادعای خویش را مطرح سازد، او را زیر نظر داشتند. ملاحسین بشرویه‏ای هم شخصی است که”آرتور کونولی”، افسر اطلاعاتی انگلستان صراحتاً به جاسوس بودن وی اشاره می کند. ازسوی دیگر به استناد اعتراف "کنیازدالگورکی”، افسر اطلاعاتی روسیه تزاری که بعدها سفیر روسیه در ایران شد، ملاحسین، محمدعلی شیرازی را انتخاب می‏کند و راه و روش بابیت را به وی می آموزد.
پس از آنکه سیدعلی محمد شیرازی با القائات ملاحسین بشرویه ای دعوی بابیت کرد، شماری از شاگردان سید رشتی به وی گرویدند. ملاحسین بشرویه ای همانطور که به قره العین یا همان زرین تاج قول داده بود نامه وی را به سیدعلی محمد شیرازی نشان داد و او نیز قره العین را در شمار حواریون خویش قرار دادکه البته هیچ گاه میان سیدعلی محمد شیرازی و قره العین دیداری حاصل نشد.
با همین شیوه باب توانست ۱۸نفر را به پیروی از موهومات و مدعیات خویش دور خود جمع کند. او ایشان را حروف حی نامید و به آنها مأموریت داد تا به اقصی نقاط ایران سفر کرده و مبشر خرافات و موهوماتش باشند
 قره العین با سیمایی آراسته بر منبر می نشست و با صراحت تمام اعلام می کرد آن چه اسلام آورده در هنگام ظهور باب ملغی و منسوخ است و چون باب قائم حق دارد که در مذهب تصرف نماید، پس شریعت اسلام بعد از ظهور قائم، منسوخ است و چون قائم هنوز احکام و تکالیف جدید را مدون و تکمیل نکرده است زمان فترت است و کلیه تکالیف از گردن مردمان ساقط .تا امروز تبعیت از احکام دین اسلام بر شما واجب بود، ولی از هنگام ظهور باب دیگر بر هیچ مسلمانی جایز نیست که از دستورات دین اسلام پیروی نماید.با لذت کامل زندگی کنید و از هر قیدی آزاد باشیدزمان خویش را براى زنان خویش در مزاجعت طریق مشارکت بسپارید و در اموال یکدیگر شریک و سهیم باشید که در این امور شما را عقابى نخواهد بود. هر کسى "بابى” نیست، مالش بر شما حلال است.
هر زن بر نه مرد حلال است؛ اما براى مرد دهم باید مجوز بگیرد.من خودم را براى نه مرد آماده کرده ‏ام!هر کس غیر زن خودش را لمس کند، بهشت بر او واجب مى ‏گردد و این من هستم که آماده لمس شما هستم .
تاریخ گواهی می دهد که جذب قره العین به باب نه از جهت فکری، بلکه به علت شهوت پرستی او بود. و به گفته عباس افندى: او در قریه بَدَشت جمله «من همان خدا هستم» را تا عنان آسمان به اعلى النّدا بلند نمود.
قره العین زنی بود صاحب قلم، شاعر و سخنران که به ادبیات و فقه و اصول کلام و تفسیر آشنایی داشت.
او در خلال تبلیغ مرام باب ، بدون هیچ واهمه ای عقاید سخیف بابیان را درباره ی اشتراک جنسی وصف می کرد و به حضار بشارت می داد که نه تنها از این پس زنان می توانند آزاد و رها در اجتماع حضور یابند، بلکه یک زن می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد. بعد از حادثه ی تیراندازی به ناصرالدین شاه ، در سال ۱۲۳۱ خورشیدی ( ۱۸۵۲ ) درحالی که فقط ۳۶ سال داشت، به دستور شاه و وزیرش در باغ ایلخانی کشته شد.
قره العین در اول ذیقعده ۱۲۶۸ هجری قمری مطابق با ۲۷ مرداد ۱۲۳۱ هجری شمسی به دست عزیزخان، سردار سپاه ناصر الدین شاه در باغ ایلخانی اعدام شد.
پس از مرگ وی برای مدتی این بحث محدود شد ولی به عنوان یک برنامه راهبردی مد نظر سیستم های استعماری قرار گرفت تا اینکه در زمان رضا شاه پهلوی به صورت یک فرهنگ و سیستم اجرایی توسط استعمارگران اجرایی شد و عوامل اقتصادی و فرهنگی در جامعه که برخی ریشه در جهل وتعصب داشت سبب دامن زدن به این موج شد.

منبع: باحجاب

آخرین آمار جانباختگان و مفقودین ایرانی اهل تسنن

خبرها از جانباختن ۲۴ زائر ایرانی اهل تسنن در فاجعه منا خبر می دهد .هم‌اکنون ۶۰ زائر ایرانی اهل سنت متشکل از ۳۱ زن و ۲۹ مرد مفقود هستند.
 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، تعدادی از زائران ایرانی حاضر در مکه با بیان اینکه در همایش‌ها مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده‌اند دود 20 کانتینر پر از اجساد هنوز تخلیه نشده‌اند، گفتند: در مکه فضایی بسیار عاطفی بین حجاج ایرانی حاکم شده است.
 
این درحالی است که مسئولان اظهار امیدواری می‌کنند تا فردا آمار نهایی را اعلام کنند.
 
برپایه این گزارش ، از میان کاروان‌های اهل سنت، استان‌های گلستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و کردستان بیشترین جانباخته را داشتند.
 
براساس این اخبار ،تاکنون 24 زائر اهل سنت ایرانی در میان کشته‌شدگان شناسایی شدند. این درحالی است که نام 60 زائر اهل تسنن ایرانی در میان مفقودان وجود دارد. این 60 زائر متشکل از 31 زائر خانم و 29 زائر آقا است.در مجموع 50 نفر از زائران اهل تسنن ایرانی مجروح شدند که بسیاری از آنها از بیمارستان مرخص شدند.

تصاویری از رنوی 13 میلیون تومانی در هند


شرکت فرانسوی "رنو" فروش ارزان ترین خودروی خود به نام " Kwid " را در هند آغاز کرد.
عصرایران: این خودرو در هند در 6 مدل عرضه و حداقل 3888 دلار و حداکثر 5341 دلار فروخته خواهد شد. (معادل حدود 13 تا 18 میلیون تومان و بسیار ارزان تر از پراید!)

 این خودرو ویژه کشورهای "نابرخوردار" طراحی شده است.

قرار است این نوع از خودرو رنو در کشورهای الجزایر، برزیل و ایران نیز فروخته شود. با این حال مشخص نیست می خواهند این خودروی ارزان قیمت فرانسوی را با چه قیمتی در ایران بفروشند تا مردم در قیاس با آن، همچنان مجبور به خرید خودروهایی مانند پراید و پژو 405 باشند؟!

عکس: رنوی 13 میلیون تومانی در هند

عکس: رنوی 13 میلیون تومانی در هند


توضیح درباره دیپلمات مفقود شده در «منا»

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: سفیر سابق ایران در لبنان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده اند و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی می باشد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت امور خارجه خبر برخی رسانه های عربی در خصوص سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان را عجولانه توصیف کرد.

مرضیه افخم خبر آن دسته رسانه ها مبنی بر اینکه آقای غضنفر اصل رکن آبادی دیپلمات ایرانی با نام دیگری و از راه غیر رسمی وارد عربستان شده است، شتاب زده خواند و اضافه کرد: ایشان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده اند و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی می باشد و هیچگونه شائبه ای در خصوص اطلاعات و جزییات مربوطه و نحوه ورود ایشان به کشور عربستان وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: پاسپورت عادی آقای غضنفر اصل رکن آبادی همکار ما در وزارت امور خارجه ممهور به مهر روادید حج می باشد و طبق اطلاعات واصله در شرایط کنونی بدلیل لزوم ارائه مدارک هویتی همه مفقودین، سوابق ایشان نیز که در فهرست اسامی مفقودین واقعه منا می باشند، در اختیار مقامات سعودی قرار گرفته و خبرسازی های موجود در خصوص این موضوع نادرست و ناشی از اغراض و اهداف دیگر است.

گفتنی است از صبح امروز رسانه های وابسته به آل سعود، در خط خبری انحرافی تلاش کردند وانمود کنند که نام غضنفر رکن آبادی در لیست حجاج امسال وجود ندارد و احتمالا وی با نام دیگری از طریق کشوری غیر از ایران به عربستان سفر کرده است.

هاشمی جواب مدعیان «جام زهر» را داد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی افراد تازه‌وارد می‌گویند در پذیرش قطعنامه به امام جام زهر نوشانده شد، گفت: امام فرمودند جام زهر برای من جام شیرین شد.چرا که می‌بینم کشور به سمت توسعه و پیشرفت می‌رود و اسرا آزاد می‌شوند.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بنا بود ما ابتدا جشن شروع سال تحصیلی، برنامه دفاع مقدس و جلسه‌ای به مناسبت فاجعه منا را جدا برگزار کنیم اما ترکیب برنامه‌های فعلی کار درستی بود و همه اینها به یکدیگر شباهت دارد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه پس از فاجعه منا عنوان جشن از این مراسم برداشته شد، ادامه داد: فاجعه منا اشک‌ریزان ماست و دل انسان را خون می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ابراز احساسات برخی حضار نسبت به وی گفت: بنده خود را یک فرد معمولی و یک انسان روستایی که در روستا بزرگ شده و به شهر آمده و درس خوانده و در کارهای سیاسی اجتماعی کار کرده و در مسئولیت‌ها خدمت و خطا کرده است، می‌دانم و شما نسبت به بنده لطف دارید.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد با تصمیمات امام راحل محبوب شد و در دوران دفاع مقدس تیزبینی و خداجویی امام بود که باعث شد ما دفاع مقدس را به خوبی پیش ببریم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد‌: دانشگاه آزاد از ضروری‌ترین نیازهای جامعه ما بود و امام اگر لطف نمی‌کردند در آن زمان که افکار عمومی همه چیز را دولتی می‌خواست این اتفاق نمی‌افتاد.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه ما شاگردی از شاگردان امام هستیم به طولانی‌ترین جنگ علیه ایران اشاره کرد و افزود: ویژگی‌های این دفاع مقدس بسیار مهم است چرا که وقتی جنگ آغاز شد جمهوری اسلامی آمادگی ورود به جنگ را نداشت.

وی افزود: در آن زمان جمهوری اسلامی یک نهال کوچکی بود و از سوی دیگر بدنه ارتش ما در دوران مبارزه بیش از حکومت شاه به مردم توجه داشت و به هر حال این ارتش در حالت تصفیه بود در حالی که در انقلاب‌های معمولی فورا ارتش را منحل و ارتش جدید درست می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به دنبال چنین رویکردی نبود و ما می‌خواستیم انسان‌سازی کنیم، خاطرنشان کرد: بنابراین ما همه بخش‌های اداری و غیر اداری رژیم سابق را نگه داشتیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روحیه انقلابی برای دوره جدید ضروری بود، یادآور شد: در کنار نهادهای قبلی نهادهای جدیدی همچون سپاه، بسیج، جهاد سازندگی و دادگاه انقلاب تاسیس شد و آنها نیز قطعا مشکلات خود را داشتند.

وی با اشاره به نقش مردم و انتخابات در ساختار جمهوری اسلامی افزود: اگر کسانی می‌خواهند انتخابات روح خود را نداشته باشد، جرائمی است که مرتکب می‌شوند اما مجلس، ریاست جمهوری و حتی انتخاب رهبری در کشور ما انتخاباتی است و شورای شهر و روستا در همه جا با انتخاب مردم صورت می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی این ساختار نظام را کاملا مردمی و متکی به قانون اساسی دانست و ادامه داد: زمانی که هنوز نظام به درستی شکل نگرفته بود اختلاف نظرهایی به وجود آمد و این در هر انقلابی مانند انقلاب فرانسه طبیعی بود اما امام این اختلافات را کنترل می‌کرد و زمانی که جنگ شروع شد رئیس‌جمهور با نهادهای جدید سازگاری نداشت و ما هنوز اسلحه‌های خود را که از زمان حکومت سابق مانده بود نشناخته بودیم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اظهار داشت: دشمن فکر می‌کرد مانند جنگ دوم جهانی که به آسانی رضاخان را بردند می‌توانند دوباره همین کار را بکنند و دیوانه‌ای مانند صدام را پیدا کردند که او ارتش مجهزی داشت و وارد ایران شد و این در حالی بود که تمام قدرت‌های دنیا از شرق تا غرب و ارتجاع پشتیبان صدام بودند.

وی با تاکید بر اینکه ایران تنهای تنها وارد جنگ ناخواسته شد، ادامه داد: ما در مجلس نشسته بودیم و کارهای خود را انجام می‌دادیم که یک باره صدای غرش هواپیماها و انفجار را شنیدم و دشمن 11 پایگاه نظامی ما را بمباران کرد و گفتند که ما به سمت تهران می‌رویم و هدف جنگ آنها نیز همین بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد جنگ یادآور شد: در آن جلسه فرماندهان از ما خواهش کردند که مبادا آتش‌بس را بپذیریم و از ما خواستند که اجازه دهیم آنها از ارتش و حیثیت خود دفاع کنند. از این رو آنها در روز بعد با 150 پرواز عقبه ارتش عراق را نابود کردند و تا امروز نیز نابود است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری این مسئله که در آن زمان سپاه نهاد کوچکی بود و بسیج هم فرمان تشکیلش تازه صادر شده بود، افزود: ما واقعا مظلومانه وارد جنگ شدیم اما با این حال تلفات ما از تلفات عراق کمتر بود و در حالی که ما کمتر از 200 هزار شهید دادیم عراق حدود 800 هزار کشته داد؛ امام فرمانده طراح و هدایتگر جنگ بودند و ما کارهای میدانی را انجام می‌دادیم و خداوند هم بهترین نصرت را به ما داد و پیروزی را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: این پیروزی بهتر از پیروزی بود که ما به بغداد می‌رفتیم و آن را می‌گرفتیم، امام که ما به می‌گفت شما به جنگ مردم عراق نروید و ما اگر می‌خواستیم جایی را موشک بزنیم طبق دستور امام در 48 ساعت قبل از آن به مردم اطلاع می‌دادیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به روند پایان جنگ خاطرنشان کرد: خداوند در زمان مناسب ما را توسط عقلای کشور به این نتیجه رساند که دیگر نباید جنگ را ادامه دهیم و زمانی که آمریکا آمد و از طرف دیگر به عراق سلاح شیمیایی دادند و ممکن بود شهرهای ما را بمباران شیمیایی کند، ما به دنبال دفاع بودیم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: دشمن که فکر می‌کرد ما به دلیل ضعف خود قطعنامه را پذیرفته‌ایم در آخر جنگ دو حمله بزرگ علیه ایران را ترتیب داد و در هر دو منطقه شکست خورد و از سوی دیگر ما به خاطر شهامت و خون شهدای خود توانستیم قطعنامه را اصلاح و به نفع خودمان کنیم و از این رو صدام متجاوز شناخته و ما پیروز شدیم در حالیکه اگر بغداد را می‌گرفتیم اینگونه نمی‌شد و بعد از چند سال عراق ما را به عنوان خارجی نمی‌پذیرفتند.

وی تصریح کرد: همین الان که ما برای کمک به مردم عراق و مبارزه با تروریسم به این کشور رفته‌ایم و در زمینه‌های سوخت و پزشکی و مسائل اینچنینی به آنها کمک می‌کنیم سر و صدا بلند شده و عراقی‌ها می‌گویند چرا ایران اینقدر نفوذ دارد. حتی اوباما نیروهای قبلی را که وارد عراق شده بودند سرزنش کرده و گفته بود که شما در حالی که تریلیون دلار برای عراق خرج کردید اما در نهایت عراق آزاد شده را به دست ایران دادید،‌حال باید پرسید کدام یک نصرت است.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: من به عنوان فرمانده جنگ وقتی وارد بغداد شدم ارتش صدام برای ما رژه رفت و اینها پیروزی محسوب می‌شود چرا که ما با عزت وارد شدیم اما حالا آدم‌های تازه وارد نمی‌فهمند و درباره قطعنامه می‌گویند که جام زهر به امام نوشاندند. در حالی که امام گفت جام زهر برای من جام شیرین شد چرا که می‌بینم کشور به سمت توسعه و پیشرفت می‌رود و اسرا آزاد می‌شوند.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از جنگ ما عادلانه‌ترین کار را کردیم و برای جوانانی که در این 8 سال از تحصیل عقب مانده و به جنگ رفتند سهمیه دادیم تا به دانشگاه بیایند و این کار بسیار بزرگی بود و در حال حاضر طبق آمار اعلام شده 240 هزار نیروی ایثارگر در دانشگاه آزاد درس می‌خوانند که این نتیجه همان تصمیم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما در دفاع مقدس مظلومانه جنگیدیم و پیروز واقعی شدیم اما برخی نق می‌زنند ولی به هر حال این مسئله همه جا است و اینجا ما آزادی داریم و هر کسی نظر خود را می‌گوید.

وی با اشاره مجدد به حادثه منا اظهار داشت: من پس از اصلاح رمی جمرات که برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی وسعت آن را زیاد کرده بودند، به آنجا رفتم. بنابراین این اتفاق عجیب و قریب قابل قبول نیست و من زمانی که بخشی از فیلم مربوط به این حادثه را دیدم چشم خود را بر روی این کشتار بستم، کشتار نمی‌توانم بگویم، خوشبختانه تعداد زنان کم بود اما شنیدم خیلی‌ها در آن میان زنده اما بیهوش بودند.

هاشمی رفسنجانی افزود:‌ما هنوز درست نمی‌توانیم درست آمار دهیم و این اتفاق فاجعه بدی بود و تازه مصیبت ما بعد از این شروع می‌شود لذا امیدواریم این درسی باشد که دیگر تکرار نشود چرا که از سال آینده قرار است 5 میلیون حاجی به حج برود در حالی که امروز تنها 2 میلیون بودند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد به مسئله دانشگاه آزاد پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار نفر در دانشگاه آزاد شروع به تحصیل کردند و بخش مهمی از آن در مقاطع بالا و تکمیلی است

وی تاکید کرد: در دو سال اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری ما دانشگاه آزاد را از دست کسانی که نباید دانشگاه آزاد دست آنها باشد به زور پس گرفتیم؛ این ثروت عظیم مال هیچ کسی نیست و این جا کسی سهام و مالکیت ندارد وهیأت امنا نیز حق مالکیت ندارد و فقط از حق تعیین سیاست برخوردار است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در همین مجلس که مزاحمت‌هایی را ایجاد کرده وقتی که دیروز آقای میرزاده به مجلس رفته بود از وی خواسته بودند که مقاطع تکمیلی را تقویت کند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد نیاز بعدی پس از تحصیل را اشتغال عنوان کرد و با اشاره به تحریم‌ها گفت: دولت حقوق کارکنان خود را نیز به زحمت می‌دهد و یارانه‌ها نیز به دولت تحمیل شده که پول آن از فروش نفت به دست نمی‌آید و دولت از نظر مالی وضعش بسیار بد است. لذا اگر برجام تمام و تحریم‌ها برداشته شود دولت کم‌کم عقب‌ماندگی خود را جبران می‌کند اما دانشگاه آزاد به اقیانوس مردم متصل و این همیشگی است.

وی افزود:‌ ما از کشورهای مختلف از جمله عراق و اردن درخواست تاسیس دانشگاه آزاد داشته‌ایم که انشاءالله بعد از رفع مشکلات داخلی باید به آن سمت حرکت کنیم اما در حال حاضر ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان ما بسیار مهم است؛‌ما در این زمینه کار آسانی در پیش داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان را که متکی به سیاست‌های کشور بوده و باید توسعه دانش‌محور باشد.

هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: سرعت عمل اداره دانشگاه آزاد خوب نیست که احتمالا این به خاطر گستردگی این دانشگاه است که کارها باید الکترونیکی شده و آئین‌نامه‌های دست و پا گیر حذف شود. در حال حاضر نیز ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده رئیس‌جمهور آقای روحانی است که می‌توانند کار ما را درست کنند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد در پایان افزود: البته آقای میرزاده جزو مدیران پرسرعت ما بودند که در زمان جنگ و دولت به عنوان کلید از ایشان کمک می‌گرفتیم و فکر می‌کنیم مشکلات فعلی ناشی از مقررات است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار