تابناک-دبیر تببین مواضع بسیج دانشجویی هرمزگان گفت:هرمزگان در کسب درآمد برای کشور در رتبه های نخست و مع الأسف در تخصیص منابع در رتبه های پایین قرار دارد،مصوبه ی شورای عالی امنیت ملی در خصوص جدایی تعدادی از روستاهای پارسیان از هرمزگان ما را به یاد لوایح استعماری می اندازد! اگر کسانی میخواهند به دریا راه داشته باشند می توانند در استان هرمزگان ادغام شوند نه این که به فکر جدایی بخش هایی از هرمزگان باشند.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷ 13 January 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان متن کامل صحبت های تقوایی نژاد دبیر تببین مواضع بسیج دانشجویی هرمزگان به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اٍنَّ الله لا یُغَیّرُ ما بِقَومِِ حَتّی یُغَیّرُوا ما بأَنفُسِهم

با عرض سلام محضر ریاست محترم جمهور و حضار محترم 
جناب آقای رئیسی!

به استان پر افتخار هرمزگان، دیار مدافعان تنگه هرمز و حافظان خلیج فارس و زادگاه شهیدانی چون حاجبی،دارا و رئیسی خوش آمدید.این جانب به نمایندگی از جنبش دانشجویی هرمزگان با شما سخن خواهم گفت.  
چه کسی گفته است جمع نقیضین محال است؟ امروز به استانی پا گذاشته اید که جمع اضداد است!
هرمزگان در کسب درآمد برای کشور در رتبه های نخست و مع الأسف در تخصیص منابع در رتبه های پایین قرار دارد.
هرمزگان "نفت ستاره"را به عنوان بزرگترین پالایشگاه در درون خود دارد و هم زمان نرخ بیکاری جوانان بومی استان شرم آور است.
هرمزگان اَبَر صنایع مهم و راهبردی نظیر کشتی سازی،فولاد و ... را دارد و می تواند از اقتصاد دریا محور متنعّم باشد اما رتبه اول شاخص فلاکت را در کشور دارد!
ما جوانان انقلابی با جسم و روحی زخم خورده از هشت سال دفاع مقدس در برابر گفتمان لیبرال سرمایه داری حاکم بر دولت سابق که در مواردی مُسَلّمات انقلاب اسلامی را به سُخره یا تحریف گرفته بود می آییم و امروز بنا به گفته ی خودتان انتظار داریم بانیان وضع موجود در دولت مردمی جای نداشته باشند.
امروز هرمزگان غنی از منابع سرشاری است که مهمترین آن جوانان مومن انقلابی اند و جسارت و شهامت تحول آفرینی در استان را بدون وابستگی ها ، جانبداری ها و توجه به سهم خواهی ها دارند.

بسیج دانشجویی که از چندی پیش نهضت نقش آفرینی تخصصی را با تاکید بر مسأله محوری آغاز کرد و این حرکت مورد تکریم رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، در استان هرمزگان نیز با نگاهی پژوهش محور نظام مسائل و کلان مسأله های استان را به همراه راهکار حل آن ها احصاء نمود و در جهت حل آن ها پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری را زمین نخواهد گذاشت. در اینجا با توجه به ضیق وقت گزیده ای از این مسائل و راهکارها را بیان خواهیم کرد. لیست جامع آن قبلا بنا به درخواست نهاد ریاست جمهوری به ایشان ارائه شده ، تا مورد مطالعه ی جناب عالی قرار بگیرد :

۱-امنیت ملی
مصوبه ی شورای عالی امنیت ملی در خصوص جدایی تعدادی از روستاهای پارسیان از هرمزگان ما را به یاد لوایح استعماری می اندازد! اگر کسانی میخواهند به دریا راه داشته باشند می توانند در استان هرمزگان ادغام شوند نه این که به فکر جدایی بخش هایی از هرمزگان باشند.راه برون رفت از این موضوع چیزی جز احترام به افکار عمومی هرمزگان،اصلاح رویه غلط دست اندازی به ظرفیت های یک منطقه جغرافیایی کشور توسط منطقه ای دیگر، لغو مصوبه و توجه به پیشرفت متوازن کشور نیست.

۲-آموزش و پرورش
کیفیت آموزش در مدارس هرمزگان نسبت به ظرفیت و استعداد بالقوه ی موجود، وضعیت نامطلوبی دارد.
کمبود معلم ماهر،کیفیت پایین مدارس دولتی و حتی غیردولتی و نبود حداقلی ترین زیر ساخت های آموزشی در بسیاری از مناطق از اهم مواردی است که برون داد آن را در تعداد دانش آموزان جا مانده از تحصیل ، بی انگیزگی در دانش آموزان برای تحصیل و روی آوری به مشاغل کاذب میتوان دید.
در این راستا پیشنهاد می شود با تقویت زیر ساخت های دانشگاه فرهنگیان ، راه را برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلّمان بومی و همچنین افزایش تعداد اعضای هیئت علمی باز کنید .
همچنین لزوم توجه بیش از پیش به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اصلاح و بازنگری قوانین مربوط به ایجاد مدارس غیردولتی احساس می شود.
ضمن این که فرایند آموزش مستمر دبیران رشته های فنّی، ارتباط آنان با صنایع و اتصال محصلان مدارس در رشته های فنّی به صنعت می بایست مورد مداّقه قرار گرفته و اجرا شود.

۳-بهداشت و درمان
استان هرمزگان با وجود وسعت جغرافیایی و همجواری با استان های کرمان و سیستان و بلوچستان و با عنایت به اینکه در حوزه ی بهداشت و درمان بخشی از جمعیت استان های همجوار را نیز پوشش می دهد از زیرساخت های مکفی برخوردار نمی باشد.
سرانه ی پایین کادر بهداشت و درمان به نسبت جمعیت ، توزیع نا متوازن نیروی انسانی متخصص ،ایجاد حلقه ی بسته در شبکه ی مدیریتی دانشگاه و عدم جذب نیروهای متخصص و انقلابی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز از دیگر مسائل موجود است . در این راستا از یک سو انحصار حاکم بر شبکه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی و از سوی دیگر روند جذب هیئت علمی از میان نیروهای متخصص انقلابی باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و از سوی دیگر توسعه متوازن دانشگاه ، راه اندازی و توسعه دانشگاه های علوم پزشکی در شرق و غرب استان و ارتقای زیرساخت های بهداشتی و درمانی مبتنی بر نگاه پیشرفت و عدالت میبایست تحقق یابد.

۴-صنعت
نسبت صنایع مستقر در هرمزگان با نخبگان ، مدیران و مردم این استان به گونه ای است که گویی متعلق به استان دیگر یا کشوری بیگانه اند.
جذب اعضا هیئت مدیره و مدیرانشان عموما از خارج استان اتفاق می افتد ، همچنین سهم خود را در راستای مسئولیت های اجتماعی پرداخت نکرده و معمولا با چند کار نمایشی از کنار آن می گذرند ، اعتقادی هم به تعامل با نخبگان و مقوله ارتباط صنعت با دانشگاه ندارند .
پیشنهاد می شود یک "تیم آمایش" متشکل از نخبگان استان،اساتید و دانشجویان برای بررسی دقیق وضعیت فعلی و راه برون رفت از آن در صنایع با حضور نماینده ویژه رییس جمهور تشکیل شود.
صنایع را ملزم کنید جذب کارکنان و مدیرانشان را از نخبگان همین استان رقم بزنند.
همچنین صنایع ملزم شوند نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را به دانشگاه های همین استان ارجاع دهند.
تدوین قالب و ساختاری برای الزام ارتباط صنایع استان با اساتید و دانشجویان و حمایت آنان از نهاد علم ، و در نهایت تاسیس یک دانشگاه صنعتی در هرمزگان از پیشنهادات ماست.

۵-آموزش عالی
از اهم مسائل این بخش می توان به متوازن نبودن ساختار آموزش عالی مبتنی بر آینده پژوهی،عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان، مأموریت گرا نبودن چرخه تولید علم در دانشگاههای استان به سمت حل مسائل جامعه،عدم تعریف فرآیند دقیق برای نظارت بر عملکرد اعضای هیئت علمی و میزان اثر هرکدام در چرخه ی تولید علم و اثرگذاری بر جغرافیای مخاطب خود اشاره کرد.
دانشگاه فنی و حرفه ای استان هرمزگان که رسالت اصلی اش تربیت نیروی ماهر برای صنایع است نیازمند حمایت جدی و همراهی صنایع و مدیران کشوری و استانی با این دانشگاه است.
راهکار پیش رو، توانمند سازی دانشگاهها در نظام بودجه ای و ریل گذاری آنان به سمت حل مسأله در فرایند های آموزشی و پژوهشی است .
همچنین افزایش جذب اعضای هیئت علمی از میان نیروهای متعدد و متخصص استان ، تعریف رشته های تحصیلات تکمیلی مبتنی بر نیازهای استان، الزام و تدوین فرایند ارتباط دانشگاه با صنعت و نظارت مستمر بر ارکان مدیریتی و پایش مستمر آن می تواند راه گشا باشد.

۶ -اقتصاد دریا محور ، فرهنگ و گردشگری
در سالهای اخیر نگاه لیبرال سرمایه داری به جای حمایت از صیّادان،پشت صید ترال را گرفته ، به جای حمایت از صنعت گردشگری به ابتذال در مناطق گردشگری روی آورده،به جای حمایت از تولیدات اصیل ایرانی اسلامی،تولیدات فرهنگی را به حاشیه رانده و در حوزه اقتصاد نیز مناطق آزاد را به جای مبدا صادرات به محل واردات کالای خارجی تبدیل کرده است.
پیشنهاد میکنیم :
الف) برنامه جامع گردشگری حلال و جذب گردشگر از کشورهای همسایه و توریسم سلامت با همکاری بین بخشی میان دستگاههای مرتبط تدوین شود.
ب)دانشگاه مستقل علوم و فنون دریایی برای تربیت نیروهای متخصص بومی در این حوزه تاسیس گردد.
ج)زیر ساخت لازم برای تبدیل سواحل هرمزگان به قطب ورزش های آبی فراهم شود .
د)در مسأله ی قاچاق سوخت که امنیت را از مردم این استان گرفته،وضعیت سوختبران مورد بررسی قرار گرفته و زیر ساخت لازم برای ایجاد اشتغال آنان و دوری از قاچاق سوخت با محوریت نگاه دریا پایه حاصل گردد.
ه)برنامه جامع به اقتضای بوم هرمزگان برای تولیدات فاخر فرهنگی تهیه و از آن حمایت و بر آن نظارت مستمر صورت گیرد.

۷- کشاورزی
این استان که قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نظیر خرما،صیفی جات و ... است در عین حال در این حوزه از وضعیت بغرنجی رنج میبرد.
از اهم مسائل کشاورزان در این حوزه می توان به ؛ عدم خرید تضمینی یا فراهم آوری بستر های لازم برای صادرات محصول،ازدیاد تولید و افت قیمت و عدم مدیریت صحیح جهاد کشاورزی و عدم نظارت و قیمت گذاری پیش نیازهایی چون کود،سم کشاورزی و ... اشاره کرد.
پیشنهاد می شود ؛ اولاً ، وزارت جهاد کشاورزی با حضور میدانی در این مناطق به ویژه شرق استان که محور تولید صیفی جات است ، مشاوره های لازم در راستای تکمیل چرخه تولید را به کشاورزان بدهد.
دوماً ، تسهیل بازاریابی هدفمند داخلی و خارجی، ایجاد صنایع تبدیلی و فروش قدرالسهم آن به آحاد کشاورزان صورت گیرد. خرید تضمینی صیفی جات و خرما و ترویج الگوی کشت مناسب به کشاورزان نیز از دیگر راهکارها در این حوزه است.

در پایان برای حضرتعالی و دولت محترم توفیقات روزافزون را از خداوند متعال خواهانیم .

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار