پیشنهادهای راهبردی ارتباطی یک کارشناس روابط عمومی به رئیس دولت؛
تابناک-حمید شکری خانقاه ؛ این کمترین به عنوان نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی از بدو تشکیل کابینه از جنابعالی درخواست کردم به علت ناکارآمدی دولتهای پیشین در ساماندهی و سازماندهی نظام ارتباطات کشور "معاونت ارتباطات و روابط عمومی" دولت را در ریاست جمهوری ایجاد بفرمائید.
کد خبر: ۱۰۲۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵ 07 January 2022

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، معتقدم سازمانها به روابط عمومی های تخصصی و روابط عمومی ها به متخصص های ارتباطی و حرفه ای نیاز دارند و متخصص به حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد نیازمند است.

 

با ۲۶سال تجربه در سنگر دانشگاه و مدیریت در روابط عمومی دولتی در عمل بر این باورم که برای تعامل بیشتر دولت و مردم باید "نظام ارتباطات یکپارچه کشور" در تمام بدنه دولت و سایر قوا ایجاد شود. اگر روابط عمومی را مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه ، ‏سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و ‏استقراء و کسب تفاهم متقابل بین سازمان ها و گروه های مورد ‏نظر آنها بدانیم ، لازم است برای ایجاد نظام ارتباطات یکپارچه کشور طرحی نو در اندازیم . دولت ها در چند سال گذشته، همیشه منش اطلاع رسانی یکطرفه را در پیش گرفته اند و هرگز در اندیشه تعامل و ارتباط دو جانبه با مردم نبوده اند و به این دلیل شکاف بین مردم و دولت ایجاد شده و گاهی بسیار هم عمیق تر شده و منجر به تنش های اجتماعی شده است.

 

تشکیل معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی

 

 به عنوان یک عضو کوچک جامعه روابط عمومی ایران از "ریاست محترم جمهوری" به عنوان مقام عالی دولت مردم مدار تقاضا دارد، برای مدیریت مشکلات و دغدغه های افکار عمومی و جبران خلاء رابطه ملت و دولت در دولتهای گذشته ، دستور دهید معاونت ارتباطات و روابط عمومی را در ساختار ریاست جمهوری تشکیل و در تمام وزارت خانه ها به معاونت روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی با ساز و کارها و تشکیلات سازمانی یک معاونت چابک تغییر یابد.

 

تشکیل معاونت ارتباطات و روابط عمومی در ساختار ریاست جمهوری اسلامی می تواند نقش متولی کارآمد و موثری برای نظام ارتباطات یکپارچه کشور ایفا کند و به جای اطلاع رسانی یک طرفه سال‌های گذشته از طرف دولت به مردم، مدیریت هوشمندانه ارتباطات و روابط عمومی مردم دولت و دولت مردم را با سازو کارهای اصولی و علمی و عملیاتی شامل :

 

الف) پژوهش های افکار عمومی در هر گامی که برداشته می شود، ب)برنامه ریزی ارتباطی برای تمام پروژه ها و مگا پروژه ها در تمام سطوح سازمانی در قالب پیوست های ارتباطی، ترویجی، فرهنگی و اطلاع رسانی ، ج) ارتباط عملی و هوشمندانه با مردم و اطلاع رسانی هنرمندانه و مبتکرانه از برنامه ها و دستاوردها در قالب های مختلف و تکنیکها و تاکتیکهای تاثیر گذار د) و نهایتا ارزیابی اثربخشی و سنجش موفقیت هر برنامه و اقدامی از منظر مردم در دستور کار روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران ارتباطات نظام اسلامی قرار گیرد.

 

اکنون وقت آن است که در بافت موقعیت اجتماعی کشور و برای پرهیز از تبعات هر تصمیمی در بدنه اجرایی دولت و برای موفقیت "نظام ارتباطات یکپارچه کشور" به این نکته توجه کنیم که روابط عمومی ها به متخصصان ارتباطی نیازمندند و متخصصان روابط عمومی نیز به حمایت و پشتیبانی مسئولانه و مجدانه مدیران ارشد وابسته اند.

 

پیشنهاد صریح این کوچکترین جامعه روابط عمومی با سالها تحقیق و تدریس و مدیریت و مطالعه و تجربه و علاقه و اشتیاق صد در صد به "موفقیت" "دولت مقتدر و ایران قوی" و تحقق برنامه های دولت مردم مدار برای شناساندن خوب کارهای خوب دولت به مردم این است که شخص جنابعالی وارد عمل شوید و برای آنچه گفته شد و برای عمیاتی شدن دولت مردم مدار نسبت به اجرای موارد ذیل "دستور مقتضی " صادر فرمایید:

 

پیوست های اطلاع رسانی برای پروژه های مهم دولت

 

۱.برای تمامی برنامه های کلان و اقدامات بزرگ دولت، قبل از اجرا و حین اجرا مثل برنامه "حذف ارز ترجیحی" (برای جلوگیری از تکرار اشتباه دولت قبلی در جریان افزایش قیمت بنزین و تبعات ناشی از آن) و و انواع پروژه های عمرانی مهم در تمام بخشهای زیر مجموعه دولت... با استفاده از متخصصان ارتباطات "پیوست های ارتباطی و اطلاع رسانی" طراحی شود تا از تبعات رفتارهای هیجانی مردم و سو استفاده سودجویان و مخالفان دولت ، برای ایجاد تنش و ناآرامی در جامعه جلوگیری شود.

 

طراحی کمپین های ارتباطی و تبلیغاتی برای جلب مشارکت و افزایش سرمایه اجتماعی

 

۲.با دستور جنابعالی و یا معاونت روابط عمومی که انشالله تاسیس خواهد شد ، طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی و رسانه ای برای افزایش اعتماد مردم و ایجاد سرمایه اجتماعی در جامعه به طور اخص در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد.

 

رفع محدودیتهای قانونی فضای مجازی برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی از برنامه ها و اقدامات نظام

 

۳. محدودیتهای بهره گیری از فضای مجازی را از روابط عمومی ها برای ارتباط موثر با جامعه و بخصوص جوانان که بر اساس آمارها تقریبا تنها درگاه ارتباطی دولت با آنها به شمار می رود را رسما بردارید. زیرا این بستر بسیار قدرتمند و جذاب فعلا بیشتر در اختیار مخالفان دولت است و دولتی ها نیز به دلیل محدودیتهای بی دلیل قادر به پاسخگویی مستدل از همان شبکه های اجتماعی نیستند!

 

ارتقای سواد روابط عمومی و سواد رسانه ای مدیران ارشد

 

۴.مدیران ارشد را از هیات دولت گرفته تا رده های مدیریتی پایین تر، مکلف کنید دوره های آموزشی سواد روابط عمومی، سواد ارتباطی و سواد رسانه ای را به طور ویژه بیاموزند تا به صورت تخصصی و حرفه ای قادر باشند مدیریت شایعات و مدیریت هوشمندانه ارتباطات حوزه عملیاتی خود را به شکل حرفه ای تر و تخصصی تر بر عهده بگیرند تا از هزینه های تبعات منفی تاثیر هر واژه و کلامی که موجب نگرانی و هیجان منفی در افکار افکار عمومی شود، کاسته شود.

 

تمرکز دولت بر پاسخگویی با ثبیت جایگاه روابط عمومی پاسخگو

 

۵.روابط عمومی ها به عنوان نمایندگان و رابطان معتمد دولت با مردم ، تمام ساز و کارهای ارتباطی خود را بکار گیرند تا نظرات و دغدغه های مردم را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان پاسخگوی تمام دغدغه های مردم باشند و این زمانی امکان پذیر است که جایگاه روابط عمومی ها در سازمان ها در نقش ارزیابان عملکرد دولتمردان از منظر افکار عمومی تثبیت شده و از موقعیت اجتماعی و سازمانی و ساختاری و تخصیص اعتبار و تکمیل نیروی انسانی جدی برخوردار شوند.

 

ارتقای ساختار سازمانی نظام روابط عمومی و ارتباطات کشور

 

۶. ساختار سازمانی روابط عمومی ها به صورت واقعی و در عمل ارتقا یابد. زیرا آنچه در این سالها دولتهای گذشته در بخشنامه های غیر اجرایی تجویز کرده اند در ۹۰ درصد سازمانها اجرا نشده اند و اغلب بخشنامه های هیات دولت یا ناقص و یا فاقد ضمانت اجرایی بوده اند.

 

استثنا برای چابک سازی ساختار روابط عمومی

 

خواهش جدی جامعه روابط عمومی از جنابعالی این است که : روابط عمومی ها را دریابید و روابط عمومی ها را جدی بگیرید و روابط عمومی ها را با چابک سازی آنها امین خود و امین مردم بدانید، روابط عمومی ها را ارتقا دهید و برای تقویت این ساختار تشکیلاتی مهم در بدنه دولت برای احترام به ملت و "اقتدار ملی و ایران قوی" در نظام مدیریتی کشور " استثناء " قائل شوید.

 

و نهایتا با "فرمان ریاست جمهوری"، به این وضع ناهمگون روابط عمومی ها پایان دهید و اقتدار دولت و آرامش مردم را با روابط عمومی توانمند و کارآمد تجربه کنید. تردید نکنیم روابط عمومی ها در نقش مدیریتی خود تصمیم ساز توانمندی برای مدیران ارشد و وکیل مدافع امینی برای دولت و مدعی العموم شایسته ای برای مردم هستند.

 

حمید شکری خانقاه

 

 نویسنده کتاب های برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی

 

و روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی و....

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار