کد خبر: ۱۰۰۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷ 16 October 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، ابوذر حیدری زاده در یادداشتی نوشت: شهرداری در واقع، سازمانی محلی است که مطابق با اصل عدم تمرکز اداری و به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی در محدوده شهرها، بهداشت و رفاه ساکنان هر شهر، تاسیس می‌شود. به عبارت دیگر، شهرداری را باید حکومت یا دولت محلی نامید که نه تمام وظایف حاکمیتی بلکه برخی از آنها را عهده‌دار می‌شود که بر اساس همان اصل تمرکز زدایی اداری استوار است. در ایران، اداره شهر بر دو رکن اصلی شورا و شهرداری(مدیریت شهری) استوار است که شورا با رای مستقیم مردم و شهردار با رای اکثریت مطلق اعضای شورای شهر، انتخاب می‌شود.مدیریت شهری به زبان ساده تمام مراحل پیاده سازی در کالبد واجتماع شهر است. شهر به عنوان پیجیده ترین مصنوع دست بشر نیازمند مدیریت بادارا بودن طیفی از ادراک و پیچیدگی است.امروزه مدیریت شهرها تحول یافته است شهرها برای رفاه و آسایش بیشتر شهروندان مدیریت می‌شوند. مدیریت شهری نقش مهمی در موفقیت و برنامه ها و طرح های توسعه شهری بر عهده دارند این موضوع بخصوص در ارتباط با توسعه شهری اهمیت می یابد

امروزه، شهرها از دو جنبه، اهمیت یافته‌اند: اول به عنوان مرکز تجمع گروه عظیمی از مردم و دوم به مثابه عمده‌ترین بازیگر نقش اقتصادی در کلیت اقتصاد ملی. از این‌رو، بایدها ونباید ها در مدیریت شهری، به عنوان یک رویکرد در حوزه مدیریت؛ نقش پررنگی را در بهبود شرایط اقتصادی و به وجود آوردن یک اقتصاد پیشرو بازی می‌کند. زیرا در حالتی که برنامه‌ریزی دقیق و درست، سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهرها می‌شود، شکست در حل مشکلات و مسائل شهری، سبب رکود اقتصادی، نارضایتی های اجتماعی و سیاسی، فقر، بیکاری و تخریب محیط‌زیست خواهد شد. به عبارت دیگر، مدیریت شهری به ویژه در کلانشهرها، نمودی کوچک‌تر از ساختار جامعه و اقتصاد ملی است. از سوی دیگر، مدیریت  شهری با توجه به سلیقه‌ها، ادراک افراد و همچنین اقتضائات سیاسی -اجتماعی زمان‌های مختلف معانی متفاوت داشته است. چنان‌که ما در زمان کنونی نیز شاهد این اختلاف معانی و مفاهیم هستیم.اما گسترش شهرها و افزایش روزافزون جمعیت شهرنشین به گونه ای است که باعث شده کیفیت خدمات شهری و مدیریت محلی بر اقتصاد کشور تأثیری غیرقابل انکار داشته باشد و فعالیت های اقتصادی تا حد زیادی تحت تأثیر ویژگیها و کیفیت خدمات و فعالیت هایی قرار گیرد که عمدتاً توسعه شهرداریها با مدیریت و نظارت افراد فنی و متخصص و توانمند صورت گیرد. در واقع برای موفقیت مدیریت شهری در انجام بهتر امورات شهروندان در حوزه شهر باید و نباید های مورد تاکید قرار می گیرد که مطمئنأ جهت پیشرفت و توسعه شهر باید سرلوحه کار آنان قرار گیرد.

 

الف: بایدهای مدیریت شهری: 

 

در ابتدا مجموعه مدیریت شهری بهتر است چه ویژگی‌هایی داشته باشند و چه کارهایی انجام دهند؟

 

1- داشتن گفتمان مناسب و سازنده با دستگاه‌ها، هماهنگی با همه نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشبرد موثر اقدامات و فعالیت‌های شهرداری در بستری شفاف.

 

2- آگاهی از مناسبات درون‌سازمانی و بیرون شهرداری و سازوکارهای تصمیم‌گیری و فرآیندهای امور اجرایی، برای مدیریت شهر به‌دور از شعار و کارهای نمایشی: با توجه به‌وجود کارهای بی‌شمار و ظرفیت‌های زیادی که در عرصه‌های مختلف توسعه شهری وجود دارد، مدیریت شهری باید در حوزه‌های فعالیتی خود وقت کافی و مفید صرف کنند.

 

3- ارتباط با سایر شهرداری‌های کشورها و استفاده از تجربه‌های موفق در حوزه‌های مختلف شهری: درحال‌حاضر دو اولویت اصلی شهرداریها ، تقویت اقتصاد شهر و محله‌ها و ارتقای زیست‌پذیری در شهر است. بنابراین می‌توان از مشاوره نخبگان کشور و تجربه‌های سایر کشورها در این خصوص بهره برد.

 

4- حضور میدانی در محله‌ها برای شناخت ظرفیت‌ها: داشتن روحیه اجرایی و کارنامه قوی دراین بخش‌، تجربه حل مسائل درسایه همدلی و به‌ دور از فساد، به مجموعه مدیریت شهری کمک می‌کند تا با مساله‌های شهر آشنا شوند. از این‌رو داشتن روحیه همکاری و هماهنگی، ارتباطات موثر، تعامل با نیروی انسانی، انتخاب افراد از روی لیاقت و نه ارادت و پرهیز از هرگونه درگیری و ایجاد حاشیه مسیر کار را آسان‌تر خواهد کرد. 

 

5- انتصاب افراد باتجربه و لایق برای پست‌های حساس همچون معاونت‌های شهرسازی به‌منظور برنامه‌ریزی و تدوین ضوابط و مقررات شفاف شهرسازی و معماری برای توسعه متوازن شهر، معاونت مالی و اقتصادی برای تامین مالی پایدار شهرداریها و در آخر معاونت‌های خدمات شهری و فنی‌ و عمرانی در راستای نگهداشت بهینه شهر و توسعه ‌خدمات زیربنایی و روبنایی شهر

 

6- بررسی و تایید و تصویب بودجه‌های شفاف به دور از لابی‌گری در این سند مهم

 

7- وجود برنامه‌های واقعی و مشخص به‌دور از رویاپردازی و تن به اولویت‌های شهر همچون ترافیک و آلودگی، موضوعات اجتماعی و انسان‌محور و توجه به همه اقشار اعم از معلولان، زنان، کودکان و سالمندان در شهر، تقویت حمل‌ونقل عمومی، تقویت اقتصاد شهر و درآمدهای پایدار شهر، شفافیت در ضوابط شهرسازی و کاهش زمان صدور پروانه‌ها، نوسازی بافت‌های فرسوده و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در شهر

 

 

ب : نبایدهای مدیریت شهری :

 

1-  پرهیز از شهر‌فروشی: اگرچه مدیریت شهری  در کل کشور مدعی کاهش شهر فروشی در شهرها ست، ولی باید گفت طبق آمار، ساخت‌ و سازها با همان میزان تراکم و طبقات سابق بوده است و کاهش شهرفروشی ناشی از کاهش آمار پروانه‌های ساختمانی در شهرهاست که دلیل آن هم نزولی بودن شیب ساخت‌وساز مسکن در کشور بوده است. در این بین اصلی که فراموش شده این ‌است که بخش زیادی از درآمدهای شهرداریها از محل همین مجوزهای ساختمانی است و جایگزین یا درآمد خاص دیگری در این سطح ندارد. کما اینکه رفتار مدیریت شهری در جلوگیری از فساد و تخلفات این‌چنینی، بیشتر به روحیات و سلیقه‌های افراد بستگی دارد. 

 

2-اجتناب از سیاسی‌کاری و استفاده از همه ظرفیت‌ها: مدیریت شهری نباید فرصت را از دست بدهد و با انتخاب افراد  کاردان و مورد اطمینان کار را سریع پیش ببرد. بنابراین در ابتدای امر، شهرداران در کلانشهرها باید معاونان و شهرداران مناطق را از افراد توانمند و کاردان انتخاب کنند . 

 

3-  اجتناب از به‌کارگیری مدیران کم‌توان و حذف کارشناسان خبره و با تجربه، صرفا به‌دلیل داشتن زاویه فکری یا سیاسی متفاوت و کینه‌توزی، کار را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند. متاسفانه در اغلب سازمان‌ها و نهادها، عامل مهمی که مانع پیشرفت و پیشبرد کارها می‌شود، کدورت و گاهی لجبازی میان مدیران بین بخشی است.

 

4- عدم اجرای پروژه‌های ناکارآ: شهرداری ها صرفا برای جذب بودجه در طول سال نباید کارهای بی‌خاصیت و ناکارآ انجام دهند. با نگاه به برخی پروژه‌های شهری در بعضی شهرداری‌های کشور درمی‌یابیم که این پروژه‌ها صرفا برای اقدام تبلیغاتی و بدون در نظر گرفتن ارزیابی‌های اجتماعی و زیست‌محیطی انجام شده است.

در پایان ذکر این نکته ضروري است که‌ مدیریت  شهری نقش مهمی در موفقیت برنامه‌ها و طرح‌های توسعه هر شهری دارد  ومطمئنا با شناخت دقیق باید ها ونباید ها ی این حوزه  می‌تواند برای شهروندان برنامه‌ریزی‌های مطلوب داشته و فعالیت‌های شهری را سازمان‌دهی کند همچنین بر فعالیت‌های انجام شده نظارت کرده و برای انجام بهینه امور ایجاد انگیزه کند و نهایتا با دستیابی به توسعه پایدار شهری، شهری مناسب زندگی حال و آینده شهروندان  ایجاد که هدف اصلی آن  تامین نیازهای اساسی، بهبود سطح زندگی، اداره بهتر اکوسیستم ها و آینده امن  برای شهروندان باشد.

 

انتهای پیام /ابوذر حیدری زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار