تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ گاهی مسئولین برای جلب نظر مردم و نشان دادن خودشان حرفهایی میزنند و قولهایی میدهند که نه تنها کارشناسی شده نیست بلکه موجب ایجاد توقّع بیجا در میان مردم ، آسیب شدید و جبرانناپذیر در جامعه میگردد.
در نشست اخیر استاندار با سرپرست و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قول پیگیری ضروری بودن تأسیس دو دانشگاه علوم پزشکی جدید در غرب و شرق استان داده شده است.
واقعاً مطرح کردن چنین سخنان کارشناسی نشده و بیاساسی غیر از آسیب و «ضرر و زیان» برای کشور و نظام چیزی در برندارد و امیدواریم مسئولین محترم قبل از حرف زدن و قول دادن کمی هم فکر کنند.
آیا میدانید که ایران به تنهایی پنج برابر کشورهای پیشرفتهی جهان دانشگاه دارد؟ آیا اطلاع دارید که ایران دارای 2640 دانشگاه میباشد در حالیکه: چین 2481 دانشگاه، هند 1630 دانشگاه، آلمان 412 دانشگاه، کانادا 329 دانشگاه، ایتالیا 236 دانشگاه، هلند 423 دانشگاه، ژاپن 987 دانشگاه دارند.
آیا مسئولین «استانی» میدانند کشورهای استرالیا و نیوزلند هر کدام کمتر از 500 دانشگاه و کشورهای نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند هر کدام کمتر از 100 دانشگاه دارند. آمریکا با 310 میلیون جمعیّت 3280 دانشگاه دارد که 59 دانشگاه آن جزو 100 دانشگاه برتر دنیا از نظر علمی هستند. برزیل با 202 میلیون نفر جمعیّت نصف ایران دانشگاه دارد. لطفاً مسئولین مستقر در استان هرمزگان عوامفریبی نکنید و نهضت نامبارک دانشگاهسازی را متوقّف کنید.
عملاً با توسعهی بیمارگونه «کَمّی و نهکیفی» دانشگاهها در سالهای اخیر ضربه شدیدی به پیکره «علمی و اقتصادی» کشور وارد شده است.
آیا مسئولین میدانند که 5000 میلیارد تومان از بودجه کل کشور صرف همین دانشگاه ها میشود، دانشگاههایی که مسئول تولید متخصّصان «بیسواد» و «بیکار» ولی «مدرکبهدستی» هستند، که به دلیل داشتن مدرک دیگر حاضر به کار و تلاش نیستند و حاضرند با حدّاقل حقوق به عنوان کارمند در ادارهی مشغول به کار شوند و چون حقوق دریافتی را متناسب با مدرک تحصیلی خود نمیدانند کار مربوطه را هم خوب انجام نمیدهند.
دانشگاههای بیکیفیّتی که فقط به دادن مدارک تحصیلی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا پرداخته که نبایستی دانشگاه ها تبدیل شوند به بنگاههای مدرک فروشی آیا مسئولین میدانند که 80 درصد وزرای کابینهی انگلیس مدرک لیسانس دارند در حالیکه اغلب مدیران کل ، نماینده ها ، استاندارها و کارمندان عالی رتبه در ایران مدرک دکترا دارند!
مگر میتوان تصوّر کرد فردی در رشتهای دکترا داشته باشد ولی به زبان علم در آن رشته تسلط نداشته باشد تا بتواند کتابها و مقالات مربوط به رشتهی علمی خود را مطالعه کند؟ و از همه غمانگیزتر آنکه وقتی انبوه «مدرکداران بیسواد» از این دانشگاه ها فارغالتحصیل میشوند فقط به صرف داشتن مدرک دکترا و وابستگی به حزب و جناح خاصی یا داشتن نسبت با افراد دارای نفوذ جذب سیستم شده و موجب به حاشیه راندن «نخبههای واقعی» و «دانشمندان حقیقی» این کشور میشوند و این روند زمینهی سرخوردگی و مهاجرت نخبهها را فراهم مینماید.
آیا مسئولین میدانند که در سال 2015 ، 11300 دانشجوی نخبه از ایران مهاجرت کردهاند که رشدی معادل 16 درصد نسبت به سال 2014 داشته است.
درست است که متأسفانه «ساخت و ساز» بیرویّه موجب رانتخواری و پولدار شدن بسیاری از افراد و سودجویی های فراوان میشود ، ولی افزایش تعداد دانشگاه ها و تولید انبوه مدرک به دستان بیسواد خیانتی غیرقابل بخشش در حق کشور و نظام مقدّس جمهوری اسلامی است که حاصل خون شهدای عزیزمان میباشد، بهتر نیست به جای تأسیس دانشگاه جدید که بیمعنی و غیرقابل قبوله به افزایش کیفی مراکز موجود توجّه نماییم تا خروجی در دانشگاههایمان فقط دارنده مدرک تحصیلی نباشد و واقعاً در آن رشته حرفی برای زدن داشته باشد.
در دانشگاههای موجود هم باید علاوه بر استفاده از نخبههای واقعی و دانشمندان حقیقی و نه فقط " مدرک داران" به آموزش نسلی بپردازیم که هم متخصُص ، هم متعهّد و هم وطندوست باشد باید در چنین دانشگاههایی از نخبههای واقعی جامعه به عنوان هیئت علمی استفاده کرد.
استاندار محترم به جای قول تأسیس دانشگاه علوم پزشکی جدید در شرق و غرب استان به ارتقاء علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه موجود نظری بیندازند.
آیا استاندار هرمزگان میدانند که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از سال 1365 تأسیس ولی متأسفانه در رشتههای جراحی عمومی، چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، نرولوژی، جراحی مغز و اعصاب، عفونی و ... در تمام این سالها فقط با نیروهای «طرحی» روزگار گذرانده و در رشتههای فوقالذکر پس از 32 سال حتّی یک دانشیار ندارد.
اگر به استاندار اثبات شود که برای ارتقاء اعضای هیئت علمی حتّی برخی از سیستمها حاضر شدهاند گروهی پزشک عمومی را استخدام تا برای آنها مقاله بنویسند به یقین میرسند نماینده عالی دولت یا خیر؟
اگر معیار ارتقاء علمی در این بزرگواران مالاندوزی و خرید خانه در ترکیه، دبی، مالزی و یا تهرآن و کیش و شمال بود قطعاً بعضی از این بزرگواران الان در رشتهی خود "استاد تمام" و «پروفسور» شده بودند.
آیا استاندار محترم به جای تأسیس دانشگاه جدید بهتر نیست سؤال کند چرا اعضای هیئت علمی که عنوان پُر طمطراق عضو هیئت علمی را یدک میکشند و از مزایا و مواهب آن برخوردارند چرا پس از گذشت بیست سال در رشتههای فوق الذکر در مرحلهی «استادیاری» متوقّف ماندهاند، گروهی با مدرک استادیاری مرحوم و گروهی با مدرک استادیاری بازنشسته شدهاند.
مسئولین محترم به جای دانشگاهسازی نگاهی به افزایش کیفیّت دانشگاههای موجود بیندازند لطفاً قول بیجا و کارشناسی نشده ندهید.
انتهای پیام/*