انقلاب مدیون زنان نقش آفرین

کد خبر: ۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۷ 09 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،با پیروزی انقلاب اسلامی  نقش آحاد مردم در صحنه های مختلف کشور پررنگتر گردید.ورد زبان همه مسئولان مردم بود و مردم.

اما در بخشی از همین مردم ،زنان حضور داشتند که انقلاب همواره نقشی جداگانه و ممتاز تر به این بخش از جامعه  قائل گردید.امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،همواره از نقش زنان در تربیت جامعه سالم،هدایت مردان به سوی کمال،نقش آفرینی مستقیم زنان در صحنه های مختلف جامعه و حتی جنگ صحبت نموده و از آن دفاع کرده اند.

در این رابطه استاد شهید مطهری می‌گوید در فرانسه در مقطع زمانی که هنوز انقلاب پیروز نشده بود و تشکیل جمهوری اسلامی در مرحله تکوین و شکل‌گیری زمینه‌هایی برای این حکومت بود، حضرت امام(ره) گروهی را برای نوشتن پیش‌نویس قانون اساسی مشخص کردند ،نگرشی که خودم داشتم این بود که بحث زنان باید در قانون اساسی باشد بنابراین یکسری موضوعات احصا شد و بنده برای تبیین موضوعات خدمت حضرت امام(ره) رسیدم. زمانی که بحث را آغاز کردم و چند موضوع را به ایشان پیشنهاد دادم حضرت امام(ره) فرمودند جناب آقای مطهری بحث حقوق زنان در قانون اساسی را فراموش نکنید.

یااینکه جملات بسیار معروف و پرمحتوایی از حضرت امام در خصوص زنان وجود دارد،مثلا ایشان در جایی فرموده اند : مردم ما مرهون شجاعت زنان شیردل هستند .یعنی بدون در نظر گرفتن نقش زنان در جامعه و خانواده ،جامعه در مسیر حرکت خود با مشکل مواجه میشود.همچنین ایشان در جایی دیگر اظهار کرده اند: از دامن زن، مرد به معراج می رود.

این مطالب در حالی از زبان حضرت امام به گوش میرسید که دنیای غرب و به تبع آن ایران - زمان شاه از زنان بعنوان ابزار تبلیغاتی بهره میجستند .از سوی دیگر با دادن نقشهای بسیار مبتذل و دون شان انسانی به زنان ،مقام آنان را تا حد حیوانی و بردگی پایین می آوردند.و شاید یکی از اهدافشان هم پر فروش شدن فیلم بی محتوای خود بود.

اما با آغاز قیام مردمی و شروع نهضت امام در ایران ،زنان جامعه نقشهایی متفاوت تر کسب کردند و جزو نقش آفرینان محوری و مهم ایران گردیدند.

در این بین زنان استان آذربایجان غربی نیز با آغاز موج انقلاب ،خود را برای نقش آفرینی و اثبات خود آماده کرده و کارهایی را انجام دادند که قبل از آن برای زنان جامعه ایفای چنین نقشهایی محال به نظر میرسید.آنجا که زنان، مردها را برای شرکت در تظاهرات، شکستن حکومت نظامی، پخش اعلامیه و حتی مبارزات مسلحانه تشویق می کردند.

یاد زنان شیردلی که ثمره عمر خود را و تنها تکیه گاه خود را روانه خیابانهای انقلاب کردند تا برای تحقق آرمانهای امام خمینی(ره)، برقراری حکومتی مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) خون خود را جاری کنند.

در این خصوص با چند تن از همین شیرزنان میهن اسلامیمان که در این استان زندگی میکنند آشنا میشویم،
شمامه لنبراني مادري پير و سالخورده كه همه او را می شناسند این مادر بزرگوار مادر شهید فلاح است که خانه اش سالهاي سال است وقف كارهاي خير است مادری خوش لهجه که به اقتضای سنش، تصویری واضح و روشن از انقلاب و حال و هوای آن روزها دارد، وی دربارة حضور زنان و دختران در تظاهرات و مخالفت آنان با رژیم غاصب پهلوی می گوید: فقر و بی عدالتی، استبداد رژیم پهلوی و سیاه بختی مردم تنها عامل حضور آنها در فعالیت های انقلابی، تظاهرات و غیره نبود، بلکه انگیزه و هدف والاتری آنها را به چنین حضوری واداشته بود.

وی در رابطه با خاطراتی که از دوران انقلاب و پیروزی آن به یاد دارد می گوید: سهم زنان و دختران در پیروزی این انقلاب، کمتر از سهم مردان نبوده است، اگرچه زنان و دختران هم پای شوهران، پدران و برادران خویش در فعالیت های انقلابی هم چون نوشتن شعار علیه نظام ستمشاهی طاغوت یا پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) و... حضور نداشتند، اما آنان در خانه های کوچک و محقر خود نوارهای سخنرانی را مخفی و تکثیر می کردند، زندانیان فراری را پناه می دادند و حتی در شرایط حساس و بحرانی آن زمان، جراحات مجروحان حوادث انقلاب را مداوا می نمودند.

این مادر سالخورده آهی کشید و گفت: همه بايد بدانند اين انقلاب با شوخي به دست نیامده كه به سادگي از دستش بدهيم تمام دلمشغوليمان نابودی استکبار و پیروزی انقلاب بود و الان هم باید مواظب باشیم تا این آسایش و راحتی و امنیت را که در کشور حاکم است مورد تهدید قرار نگیرد و جوانان ادامه دهنده راه شهدا باشند.

زهرا محمدخاني نیز در این رابطه می گوید:آن دوران روزهای خوبی بود همه مردم یك صدا و یك دل و صمیمی فقط سقوط رژیم پهلوی را می خواستند و آمدن امام خمینی و برقراری حكومت اسلامی هدفشان بود همه به هم كمك می كردند خبری از مسخره كردن و توهین به چادری ها نبود در ایران قبل از انقلاب سیاسی، انقلاب فرهنگی اتفاق افتاده بود و چادر یك ارزش و اعتبار برای خانم ها شده بود.

بالاخره انقلاب پیروز شد و رژیم پهلوی سقوط كرد و امام خمینی (ه)به عنوان اولین ولیّ فقیه اعلام حكومت اسلامی كرد و از روزهای اول انقلاب یعنی اوائل سال ۵۸ امام به خانم ها دستور دادند چادر را فراموش نکنند.

وقتی دستور امام را شنیدم از شدت خوشحالی می خواستم پرواز كنم آخه آنقدر توهین و تمسخر و... تحمل كرده و سكوت كرده بودیم كه این دستور مثل آزادی از زندان و شكنجه چندین ساله بود و در یک کلمه پیروزی انقلاب اسلامی برای زنان عزت و اقتدار بخشید.

زهرا نجفي یکی دیگر از آن شیر زنان است که خاطرات بسیاری از آن روزها دارد. وی برای ترسیم و یادآوری آن روزها به توصیف خاطره ای که در ذهنش نقش بسته می پردازد و می گوید:

در یکی از آن شب هایی که صدای گلوله، سکوت کوچه ها را می شکست، طبق قرار قبلی با زنان همسایه تصمیم گرفتیم در خانه هایمان را نیمه باز بگذاریم تا اگر جان یکی از جوانان محله به خاطر تعقیب نظامیان طاغوت و عوامل ساواک به خطر افتاد به راحتی به یکی از خانه های ما پناه آورد که اتفاقاً همین هم شد و یکی از جوانان که حین نوشتن شعارهای انقلابی بر روی دیوار با نیروهای ساواک مواجه شده بود پس از تعقیب و گریزی نسبتاً طولانی به منزل یکی از همسایگان که پیرزنی شیردل بود، پناه آورد . لحظاتی بعد زمانی که ساواکی ها برای یافتن او به در منازل ما آمدند پس از جست وجوی بسیار از نبود او در خانه های ما سراغ منزل پیرزن رفتند، اما آن پیرزن به حدی جسورانه مقابل ساواکیان ظاهر شد که آنان جرأت ورود به خانة او را نیافتند و در نهایت دست خالی بازگشتند.

دیدن چنین صحنه هایی ما را تشویق می کرد که بیش از پیش علیه نظام ستمشاهی طاغوت گام برداریم لذا از فردای آن روز بیش تر زنان و دختران هم پای مردان فعالیت می کردند.

هر چند نقش آنان در پیروزی انقلاب بسیار قابل تقدیر است اما حضور زنان و مادرانی که فرزندانشان را بر دوش گرفته بودند و هم پای مردان با سردادن شعارهای انقلابی در تظاهرات شرکت می کردند، حقیقتی است انکارناپذیر که نباید فراموش شود.

ثريا معصوم زاده که همسرش جانباز است می گوید فضای مسموم، فساد و بی بندوباری های رایج در آن زمان و القاء الگوهای غربی و نامتعارف باعث شده بود اصالت و هویت زنان و دختران مسلمان ایرانی تحت الشعاع این عوامل قرار گیرد، مخصوصاً که چنین مسأله ای هر روز رواج و شدت بیش تری به خود می گرفت و نظام فاسد طاغوت برای به ابتذال کشیدن زنان و دختران ایرانی هر روز تدابیر و ترفندهای نوینی را به کار می بست که نمونة عینی آن تکرار مسأله کشف حجاب به شکل جدیدی بود که اکثر بانوان و مخصوصاً زنان و دختران مسلمان و مذهبی زیر بار آن نمی رفتند و سرسختانه بر مسأله حجاب خود پافشاری می کردند.

وی خاطرنشان می کند: حفظ ارزش های اسلامی و باورهای دینی مهم ترین عامل حضور بانوان در عرصه هایی هم چون انقلاب، دفاع مقدس، انتخابات و... بوده که تحت هر شرایطی و حتی در خفقان رژیم پهلوی و فشارهای روانی موجود، فراموش نشده است اما متأسفانه این مهم در شرایط فعلی تحت تأثیر برخی عوامل و تهاجم فرهنگی برخی کشورهای غربی و به اصطلاح متمدن، دستخوش تغییر و تحول گردیده است، چنانچه می بینیم برخی بانوان و دختران، خواسته یا ناخواسته به ارزش های وجودی خویش پانهاده اند و حتی به حجاب ظاهری خود که خون هزاران شهید به پای آن ریخته است، اهتمامی ندارند.

فاطمه حسن خاني با لهجه شیرین آذری در مورد خاطراتی که از زمان پیروزی انقلاب و مبارزات رژیم شاهنشاهی به یاد دارد می گوید: یادم هست آن روزهای آخر جمعیت زیادی اعم از زن و مرد به صورت یکپارچه علیه رژیم شاه شعار می دادند و مبارزات علیه رژیم شاه بسیار شدیدتر شده بود بطوریکه مردم لحظه ای دست از فعالیتهای خود بر نمی داشتند و آنقدر سرسختانه پای آرمانهای خود ایستادند و مبارزه کردند تا اینکه پیروز شدند.

وی با تأکید بر نقش فراموش ناشدنی زنان، اتحاد، همدلی و همبستگی مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان را رمز موفقیت و پیروزی انقلاب می داند انقلابی که مادران برای به ثمر نشستن آن از فرزندانشان و زنان از شوهرانشان گذشتند.

امروز نیز زنان و دختران جامعه باید با الگوگیری از مقاومت و ایثارگری زنان آن دوران به مقابله با جنگ فرهنگی به پاخیزند و اجازه ندهند غرب فرهنگ منحط خود را به ما القا کند.

معصومه قياس بيگي نیز بنا به اقتضای ذهنی که از خاطرات آن دوران دارد می گوید یادم هست روزهای آخر جمعیت زیادی اعم از زن و مرد به صورت یکپارچه علیه شاه در خیابانها شعار می دادند و به پیش می رفتند که ناگهان تیراندازی مأموران شاهنشاهی به سمت مردم بی پناه آغاز شد جمعی از مردم با بدن های خونین بر زمین افتاده و برخی دیگر عقب نشینی می کردند.

اما مردان و زنان باغیرت آن زمان بیدی نبودند که با این بادها بلرزند و در اولین فرصت که پیدا می کردند دوباره به مبارزات انقلابی خود ادامه می دادند و نوارهای صوتی و اعلامیه های امام را پخش می کردند.

این فعالیتها ادامه داشت تا اینکه خداوند بزرگ و متعال دعایمان را مستجاب کرد و امام آمد و با امدن امام عزت و اقتدار به زنان این سرزمین بازگردانده شد.

كلثوم نوري یکی دیگر از زنانی است که هنوز هم با گذشت چندین سال از آن دوران دست از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی خود برنداشته است وی در مورد خاطراتی که از دوران پیروزی انقلاب اسلامی به یاد دارد می گوید آن زمان که رژیم منحوس شاه روزهای آخر خود را می گذراند و پیروزی مردم نزدیک بود اهل خانه بیرون رفتند و من را به علت اینکه بچه در بغل داشتم با خود نبردند بعد از ساعتی صدای تیراندازی به گوشم رسید با ترس به کوچه دویدم و ازهمسایه مان جلیل آقا که کوچه بود پرسیدم چه خبر است این چه سروصدایی است گفت نترسید انقلاب پیروز شده و این سر و صداها، صدای شادی مردم و نشانه شکست رژیم شاهنشاهی است.

این بانوی فعال می گوید آن زمان برادرم که از دانشجویان مبارز خط امام بود روزی رفت مسجد اعظم و برای من که عکسی از امام آورد و گفت این عکس امام است که زیاد حسرت دیدنش را داشتی .

آن زمان آشنایی داشتیم که در اداره شهربانی آن زمان شاغل بود و هر روزی که قرار بود ساواک خانه ها را بگردد به ما اطلاع می داد تا مدارک و اسنادی که در خانه داشتیم را قایم کنیم و ما هم بیل و کنگ و ... را پشت در منزل برای دفاع از خودمان می گذاشتیم .

دوستانی که می دانستند عکس امام نزد من است می آمدند و از من می خواستند که عکس امام را نشانشان دهم و همگی می نشستیم و دعا می کردیم تا خود امام را از نزدیک ببینیم در حیاط کنار حوض زیر دو عدد آجر را خالی کرده بودم و عکس امام را به همراه اعلامیه هایی که داشتم با یک روزنامه و کیسه که دورش پیچیده بودم در آنجا قایم می کردم.

مصاحبه با زنان گرانقدر فوق توسط اروم نیوز صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار