سهشنبه
گذشته، شورای رقابت دو خودروی تندر ۹۰ اتوماتیک و دنا را از حوزه
قیمتگذاری این شورا خارج کرد. شورای رقابت تصمیمگیری برای انجام این کار
را درخواست شرکتهای خودروسازی برای سرمایهگذاری در کشور عنوان کرده و
اعلام داشتهاند، چون قیمتگذاری دستوری خودرو، مانعی برای سرمایهگذاری
خارجی در کشور است، خودروسازان خارجی تمایلی برای سرمایه گزاری در ایران
ندارند.
به گزارش «تابناک»، از سوی دیگر، منتقدان به دستورالعمل
قیمتگذاری شورای رقابت میگویند، اگر دستورالعمل قیمتگذاری در شورای
رقابت نباشد، قیمتها پایین میآید، ولی هم اکنون قیمت این دو خودرو آزاد
شده است و در بازار رقیب، قیمتی دارند و میتوانند با خودروهای دیگر رقابت
کنند.
در این شرایط، این پرسش پیش آمده که قیمت این دو خودرو پس
از آزادسازی چه تغییری خواهد کرد؟ برخی فعالان بازار خودرو بر این باورند،
با توجه به رکود بازار و همچنین با توجه به اینکه هم تندر ۹۰ اتوماتیک و
هم دنا دارای چند خودروی رقیب در بازار هستند، مطمئناً قیمت این محصولات در
بازار تغییری نخواهد کرد.
بنا بر این گزارش، ایرانخودرو نیز
احتمالاً قیمت این دو خودرو را افزایش نخواهد داد، زیرا تندر ۹۰ اتوماتیک
هماکنون رقبایی همچون ساندرو اتوماتیک، برلیانس اتوماتیک، جک اتوماتیک و
آریو اتوماتیک دارد.
خودروی دنا نیز دارای رقبایی همچون پرشیا، پارس
تندر، آریو، جک، وولیکس و امویام است؛ بنابراین، در صورتی که
ایرانخودرو قیمت دنا و تندر اتومات را افزایش دهد، مصرفکنندگان از رقبای
این شرکت خریداری خواهند کرد. بازار خودرو کشش هیچ افزایش قیمتی را ندارد و
شرکتهای خودروساز نیز به خوبی به این واقعیت واقف هستند.
در
همین رابطه، سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اسلامی در گفتوگو با تابناک اظهار داشت: خودروسازیها چون نتوانستهاند در
سال جدید به آن اندازه که میخواهند قیمتهای خود را افزایش دهند، به هر
دری خواهند زد تا به قیمتهای دلخواه خود برسند.
این نماینده مجلس
در ادامه گفت: سالها صحبت آزادسازی قیمتها در خودروسازیها مطرح بوده و
هست؛ اما این نحوه آزادسازی بیارزش است. قیمت خودرو زمانی میتواند آزاد
باشد که تعرفه واردات نباشد. وقتی تعرفهها همچنان در اختیار دولت است،
آزادسازی بیمفهوم خواهد بود.
بیاتیان گفت: اکنون قیمت این دو
خودرو آزاد شده و عنوان کردهاند، خودروهای در این رنج قیمتی مانند برلیانس
و ساندرو اتوماتیک هستند که قادر به رقابت با این خودروها میباشند اما
به این نکته توجه نشده است که هیچ شرکتی با خودش رقابت نمیکند. تمام
تولیدات قابل رقابت با این دو خودرو، یا تولید همین خودروسازیها هستند یا
خودروهای بیکیفیت چینی؛ پس رقابت بیمفهوم است.
این نماینده مجلس
در پایان گفت: قطعاً در روزهای آینده خودروسازها قیمت این خودروها را
افزایش خواهند داد. تجربه آزادسازی قیمتها قبلاً در کشور و در مورد
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و قطار به بهانه افزایش کیفیت انجام شده، ولی
می بینیم، نه تنها کیفیت بهتر نشده، بلکه حداقل خدمات دولتی هم که بوده،
از بین رفته و تنها قیمتها نجومی بالا رفته است.
وی گفت: گزینهای
برای خرید وجود ندارد و اگر مجبور باشید بین چند گزینه به درد نخور، یکی
را انتخاب کنید، طبیعتا بهدردنخورتر را انتخاب نخواهید کرد. وضعیت خودرو
کشور نیز اکنون دقیقاً دچار این مشکل است؛ یا باید با قیمت سه برابری،
خودرو بهدردنخوری خریداری کنید یا آنقدر پول داشته باشد که یک خودرو چند
صدمیلیونی بخرید، چون انتخاب دیگری نیست.
شاید این گونه بتوان گفت که آزاد کردن قیمت این دو خودرو طنز خنده داری است!