همدان؛ نیازمند سایت اداری

تعدد ادارات دولتی و مراکز خدماتی در نقاط مرکزی شهر همدان سبب بروز ترافیک و دیگر مشکلاتی شده که انتظار می‎رود مجموعه مدیریت شهری راهکاری برای این موضوع بیاندیشد.
کد خبر: ۲۲۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 07 May 2016
تعدد ادارات دولتی و مراکز خدماتی در نقاط مرکزی شهر همدان سبب بروز ترافیک و دیگر مشکلاتی شده که انتظار می‎رود مجموعه مدیریت شهری راهکاری برای این موضوع بیاندیشد.

به گزارش فارس، شهر همدان با وجود ساختار جغرافیایی و شکل ساخت منحصر به فرد شهری دایره‎ای است که شعاع این دوایر متحدالمرکز در نهایت به مرکز شهر ختم می‎شود و این موضوع باعث شده حل مشکل ترافیک در سطح شهر، کمی دشوار شود.

هر چند شکل فعلی شهر همدان که به جا مانده از یک مهندس آلمانی است، موجب شده تا این شهر دیدنی‎تر شود اما این نوع ساختار شهری باعث شده مشکلات ترافیکی، حمل و نقل و نبود پارکینگ از جمله مباحثی باشد که همواره مورد مطالبه شهروندان است.

همدان این روزها جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده و به همین دلیل با برخی از مشکلات مواجه است؛ رفع این مشکلات از جمله مطالبات اصلی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری است که البته برای رفع این معضلات باید دستگاه‌های دیگر نیز در کنار مجموعه مدیریت شهری پای کار باشند.

عمده بخش مرکزی شهر همدان که دارای بافت فرسوده است این روزها برای تردد خودروها مشکل‎ساز شده است و البته تمرکز مراکز خرید، دستگاه‎های دولتی و مراکز درمانی و خدماتی نیز در بافت مرکزی و البته فرسوده شده مشکلات حوزه ترافیکی را شدیدتر کرده است.

در همدان پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد و خیابان‌ها و بلوارهای شهر نیز ظرفیت و کشش لازم برای تردد این تعداد خودرو را ندارد! البته باید گفت که یکی از عمده مشکلات در بحث عمرانی و ساخت و ساز گره‎هایی است که بعضاً وجود دارد و در برخی مواقع نیز از سوی برخی از دستگاه‎ها تشکل‎های مردم نهاد برای مجموعه مدیریت شهری ایجاد می‎شود.

ساخت و ساز و انجام امور عمرانی در شهر همدان به دلیل تاریخ و سابقه در خور توجهی که دارد همواره مورد بحث و حتی جدل بوده است برخی معتقدند که هیچگونه اقدامات عمرانی در شهر نباید انجام شود چرا که به تاریخ و میراث فرهنگی لطمه وارد می‏‎شود.

اما به زعم بسیاری از کارشناسان این موضوع منطقی نیست چراکه شهر همچون یک موجود زنده نیاز به رشد و نمو دارد و اگر به صورت قانونی، منطقی و مهندسی شده این رشد صورت نگیرد به طور قطع عواقب نامناسبی خواهد داشت.

تمرکز ادارات، مراکز خرید و مراکز بهداشتی ـ درمانی در محدوده مرکز شهر از جمله مشکلاتی است که باید به سرعت از سوی مجموعه مدیریت شهری برطرف شود.

در حال حاضر وجود ادارات پرمراجعه‎ای همچون شهرداری، فرمانداری، مخابرات، دارایی، دادگستری و چندین بانک در میدان آرامگاه به عنوان یکی از نقاط مرکزی همدان که فاقد فضای لازم برای پارک خودرو و حتی تردد است؛ باعث شده این نقطه از شهر همواره شلوغ و پرترافیک باشد و راهکار حل این مشکل انتقال واحدهای اداری از این نقطه است.

نکته مهمتر اینکه هیچ یک از ادارات فوق فضای لازم را به عنوان پارکینگ برای استفاده شهروندان ندارند و این امر در نهایت نارضایتی مردم از مجموعه دستگاه‎های دولتی را به همراه خواهد داشت.

مراکز خرید در شهر همدان نیز در رینگ اول و مرکزی شهر قرار دارند و شهروندان همدانی از هر نقطه برای خرید برخی مایحتاج و پوشاک باید به مرکز شهر تردد کنند؛ ایجاد مراکز خرید در رینگ سوم و چهارم شهر از جمله راهکارهایی است که می‎تواند تردد در مرکز شهر را کم کرده و باعث کاهش ترافیک شود.

به طور کلی این مهم باید مورد توجه عموم دستگاه‎های دولتی و البته مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد که چرا همه بود و نبودها در مرکز شهر خلاصه شده است؟!

آیا مدیران شهر برای این امر پاسخی دارند که چرا با بزرگ شدن شهر و ایجاد دایره‎های جدید، خدمات شهری مناسب در مناطق جدید ایجاد نشده و هنوز یک شهروند برای انجام امور بانکی باید از بالاترین نقطه شهر به میدان آرامگاه یا امام (ره) بیاید؟

اگر همدان آنقدر بزرگ شده که اسم کلانشهر را در سخنرانی مدیران و بر روی صفحات کاغذ یدک می‎کشد پس باید به مانند یک کلانشهر اداره شود و لازمه آن ارائه خدمات مناسب شهری و بودن دستگاه‎های دولتی و خدماتی در همه نقاط شهر به طور مساوی و به اندازه است.

البته یکی از راهکاری اساسی و اصلی در بحث انتقال ترافیک و شلوغی داخل شهر همدان به بیرون راه‌اندازی سایت اداری است که در این باره بارها گفته شده اما نشانی از اقدام و عمل نیست!
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار