تبدیل ساوه به کانون تولید ریزگرد

تابناک: رئیس اداره منابع‌ طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: فقر پوشش گیاهی، تغذیه نشدن سفره‌های آب زیرزمینی و چرای بیش از حد دام از مهم‌ترین عوامل فرسایش خاک و ایجاد کانون‌های فعال تولید ریزگرد است.
کد خبر: ۱۷۲۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 30 January 2016

به گزارش تابناک مرکزی، سهراب پاژنامه رئیس اداره منابع‌ طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: در صورت تداوم پدیده خشکسالی این شهرستان به کانونی برای تولید ریزگرد تبدیل خواهد شد.

پاژنامه کانون تولید این ریزگرد‌ها را جنوب و جنوب‌شرقی این شهرستان به خصوص منطقه طرازناهید اعلام و اظهار کرد: فقر پوشش گیاهی، تغذیه نشدن سفره‌های آب زیرزمینی و چرای بیش از حد دام از مهم‌ترین عوامل فرسایش خاک و ایجاد کانون‌های فعال تولید ریزگرد است.

وی بیان کرد: کاهش میزان نزولات آسمانی که منجر به بروز پدیده خشکسالی می‌شود، زمین را مساعد ایجاد گردوغبار می‌کند؛ به طوری‌که علاوه بر ریزگردهایی که از کشورهای عربی وارد می‌شود، کانون‌های داخل کشور نیز بدان افزوده خواهد شد.

رئیس منابع‌طبیعی ساوه کاشت گونه‌های گیاهی، کنترل چرای دام، بذرکاری و قرق منطقه را از راهکارهای مقابله با بیابانی شدن و کانون تولید ریزگرد‌ها دانست.

وی در ادامه با بیان این‌که میزان اعتبارات تخصیصی برای جلوگیری از آن کافی نیست، تصریح کرد: در ساوه ۸۰هزار هکتار از ۳۶۵هزار هکتار عرصه طبیعی را بیابان تشکیل می‌دهد که این مساله نیاز اعتبار ویژه برای این امر مهم را ضروری می‌کند؛ زیرا با توجه به بودجه‌های تخصیصی، سالانه فقط می‌توان حدود ۱۰۰ هکتار از مراتع را صیانت کرد و مانع تخریب آن شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار