چقدر برای خرید نوشت‌افزار مدرسه کنار بگذاریم؟

رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه معتقد است: خانواده‌ها می‌توانند با ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ملزومات کلی نوشت افزار را برای دانش‌آموزان تهیه کنند.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱ 10 September 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، محمدهادی معینی با اشاره به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس و افزایش تقاضا برای خرید انواع نوشت افزار در بازار، گفت: از نظر کمیت هیچ کمبودی در انواع اقلام نوشت افزار در بازار وجود ندارد و همه کالاها به وفور و با قیمت‌های متفاوت، بسته به نوع و کیفیت نوشت افزار یافت می‌شود.

وی از سهم حدود ۵۰ درصدی نوشت افزار ایرانی در بازار یاد کرد و با بیان اینکه طی دو، سه سال اخیر سهم تولیدات داخل کشور از بازار نوشت افزار به میزان قابل توجهی افزایش یافته، عنوان کرد: از بین اقلام مورد نیاز مدرسه، تقریبا تمام دفترها تولید داخل است و تنها برخی انواع جامدادی، مداد و خودکار خارجی است. 

رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه درباره قیمت نوشت افزار در بازار نیز یادآور شد: افزایش قیمت انواع نوشت افزار در بازار چشمگیر نبوده و برخی اقلام تا حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشتند،  در برخی اقلام نیز هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

معینی با اشاره به محدوده قیمتی متفاوتی که نوشت افزار بسته به نوع، کیفیت، تولید داخل و وارداتی بودن و... دارند، خاطرنشان کرد: اکنون خانواده‌ها می‌توانند ملزومات اساسی نوشت افزار با کیفیت متوسط شامل تعدادی دفتر، مداد، خودکار، پاک کن و تراش را با حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تهیه کنند. البته چنانچه قیمت جامدادی و کوله پشتی را به آن اضافه کنیم باید از این ارقام فراتر رفت و قیمت‌ها میلیونی خواهد شد.

معضلی به نام تداخل صنفی و دستفروشان

رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه با رونق بازار بازگشایی مدارس شاهد دو معضل اصلی پیش روی واحدهای صنفی حوزه نوشت افزار هستیم، فعالیت دستفروشان که به عرضه انواع لوازم تحریر روی می‌آورند را یکی از این معضلات دانست و اظهار کرد: امکان برخورد چندانی نیز با این دستفروشان وجود ندارد.

معینی خاطرنشان کرد: در کنار دستفروشان تداخل صنفی سایر صنوف با نوشت افزار فروشان را نیز شاهد هستیم، بگونه‌ای که برخی واحدهای صنفی که در گذرهای پرتردد قرار دارند، فعالیت خود را در این ایام به عرضه نوشت افزار تغییر می‌دهند و یا حداقل یک میز در داخل و یا مقابل مغازه قرار می‌دهند و نوشت افزار می‌فروشند.

وی تاکید کرد: این تصور مردم که خرید نوشت افزار از دستفروشان و یا واحدهای غیرمرتبط برای آنها ارزان‌تر تمام می‌شود اشتباه است، به علاوه اگر مشکلی در کالاها وجود داشته باشد امکان پیگیری ندارد و مردم با این کار ابتدا به خود صدمه می‌زنند.

رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه فعالیت این واحدها را اجحاف در حق واحدهای صنف کتابفروشان نیز دانست و عنوان کرد: این واحدها سه ماه تابستان و ایامی مانند نوروز را فروش ندارند و فروش خود را در ایام بازگشایی مدارس جبران می‌کنند، اما فعالیت واحدهای متفرقه به بازار آنها لطمه می‌زند.

معینی از تشدید نظارت بر بازار نوشت افزار در ایام بازگشایی مدارس و برخورد با واحدهایی که مجوز ندارند نیز در قالب گشت مشترک با سایر بخش‌ها خبر داد و گفت: در کرمانشاه ۴۰۰ واحد صنفی مجاز زیرمجموعه صنف کتابفروشان فعالیت می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار