معاون بهداشت وزارت بهداشت خبرداد
تابناک هرمزگان-معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز رسمی تزریق واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در هفت استان کشور از امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد و گفت: این واکسن‌ها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام برای کودکان تزریق می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶ 12 May 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// دکتر حسین فرشیدی در مراسم رونمایی از سند درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که در ستاد برگزار شد، افزود: واکسن پنوموکوک می تواند منافع اقتصادی زیادی برای کشور داشته باشد.


دکتر فرشیدی اظهارداشت: تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری بیش از ۵۰ هزار کودک ناشی از عفونت‌های باکتری این بیماری جلوگیری می‌کند.


این واکسن هزار و ۲۰۰ مرگ را کاهش می‌دهد زیرا روتاویروس شایع‌ترین عامل اسهال منجر به بستری کودکان زیر یکسال است و ۵۰ درصد بستری را تشکیل می‌دهد.


وی با اشاره به تامین واکسن روتاویروس از خارج، بر توان ایران در زمینه تولید داخلی این واکسن تاکید کرد و گفت: واکسن پنوموکوک نیز ارزش اقتصادی زیادی در حوزه سلامت دارد، و عمده کشورها از جمله کشورهای همسایه اقدام به تزریق آن می‌کنند. به گفته دکتر فرشیدی، سال گذشته این واکسن‌ها بصورت آزمایشی در استان‌های جنوبی برای کودکان تزریق شد و تا قبل از تابستان امسال همه شهرها شامل این واکسیناسیون می‌شوند.


سرخک و سرخجه در مرحله حذف قرار دارد


معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: واکسن تزریقی پنوموکوک در سنین 2، 4 و 12 ماهگی و واکسن خوراکی روتاویروس در سه نوبت سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.


امروزه ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که تا قبل از سال 2هزار میلادی موفق به حذف کزاز در نوزادان شد و سالانه از مرگ ۷۵۰ هزار مرگ نوزاد جلوگیری کرد.


دکتر فرشیدی با بیان اینکه سرخک و سرخجه نیز در مرحله حذف قرار دارد، گفت: ایران با پوشش ۹۵ درصد واکسیناسیون الگوی خوبی در میان کشورها است و در بیماری کرونا نیز با تامین واکسن، رکورد ۹ میلیون تزریق در یک روز را داشتیم.


ایران جز ۳ کشور پیشرو منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه


معاون بهداشت برمشارکت مردم در امر پوشش واکسیناسیون به ویژه کرونا، تاکید و از سازمان جهانی بهداشت بر تامین واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک قدردانی کرد.


دکتر فرشیدی افزود: ایران جز سه کشور پیشرو منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه بوده و در سالیان گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند.


وی تاکید کرد: برنامه توسعه ایمن‌سازی و واکسیناسیون در ایران به ۴۰ سالگی رسیده است.


گفتنی است که واکسن «روتاویروس» از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند؛ این واکسن به صورت خوراکی مصرف می‌شود و در سه نوبت 2، 4 و 6 ماهگی به نوزادان ارائه خواهد شد؛ همچنین واکسن «پنوموکوک» به شکل تزریقی در سنین 2، 4 و 12 ماهگی برای نوزادان قابل تزریق خواهد بود.


پنوموکوک چیست؟

«پنوموکوک» نوعی باکتری است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پنومونی (ذات الریه)، عفونت خونی، سینوزیت (التهاب بافت پوششی حفره‌های بینی) و عفونت گوش میانی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار