آیا میان کم‌خونی و فقرآهن تفاوتی است؟

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از نامه نیوز، آهن که یک فلز رایج و یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی موجود در زمین محسوب می‌شود، کاربرد‌های زیادی برای بدن ما دارد. این ماده نقشی مهم در سلامت بدن ما ایفا می‌کند. آهن یک ماده معدنی ضروری است که همه ما باید روزانه آن را مصرف کنیم. کمبود آهن در بدن می تواند منجر به آنمی شود، اگرچه این دو مشکل از عدم وجود آهن در بدن ناشی می‌شوند، اما بایکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله با تفاوت بین آنمی (کم خونی) و فقر آهن بیشتر آشنا خواهیم شد.


تفاوت بین آنمی (کم خونی) و فقر آهن

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا آهن برای بدن ضروری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت آهن، در فرم اصلی خود، برای تشکیل هموگلوبین باید با سایر ترکیبات خون، ترکیب می‌شود. وجود هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون ضروری است، زیرا این سلول‌ها مولکول‌های اکسیژن را به سلول‌های مختلف بدن منتقل می‌کنند. همانطور که همه ما می‌دانیم اکسیژن باعث می‌شود که هر سلول در بدن عملکرد خوبی داشته باشد.
به‌علاوه آهن بر عملکرد آنزیم‌های مهم در بدن نیز تأثیر می‌گذارد. بدون آهن، بدن روبه تخریب و زوال می‌رود. از این‌رو کمبود آهن در بدن، فقر آهن نامیده می‌شود. این شرایط یک بیماری نیست بلکه در حقیقت نتیجه سوء تغذیه است. هر فردی باید بداند که بسته به جنسیت و توده بدنی خود، به مقدار مشخصی آهن نیاز دارد. زنان بیش از مردان به مکمل‌ و قرص آهن نیاز دارند.
اگر فقر آهن بیش از حد باشد و به درستی درمان نشود، این شرایط منجر به آنمی یا کم خونی فقر آهن (IDA) می‌شود. در این حالت، گلبول‌های قرمز خون کاهش قابل توجهی پیدا می‌کنند. این وضعیت دیگر سوء تغذیه نیست، بلکه نوعی بیماری است. در این شرایط فرد دچار ضعف و رنگ پریدگی می‌شود. کم خونی فقر آهن در کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه و زنان در سنین باروری بیشترین شیوع را دارد.
کم خونی علائم فراوانی دارد. از علائم کم خونی می توان به اضطراب، بی خوابی، ریزش مو، وز وز گوش، تاری دید، خشکی زبان، تپش قلب و تنگی نفس در زمان فعالیت اشاره کرد.

کلام آخر

آشنایی با مواد غذایی مختلف که حاوی آهن هستند، به منظور درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند مقدار آهن مورد نیاز بدن ما را تامین کند. مواد غذایی فراوانی وجود دارند که منبعی خوب و غنی از آهن هستند، از جمله این مواد غذایی می‌توان به گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی و سبزیجات اشاره کرد.
انتهای پیام/*