احسان عبدی‌پور نویسنده و کارگردان بوشهری
کد خبر: ۹۹۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶ 12 September 2021

به گزارش تابناک هرمزگان،نشست تخصصی انجمن قصه‌گویی ویژه مربیان و رابطین با حضور احسان عبدی‌پور نویسنده و کارگردان بوشهری برگزار شد.

عبدی‌پور در ابتدای این نشست که در بستر اسکای روم برگزار می شد؛ در رابطه با این‌که چگونه وقایع اطرافمان تغذیه کننده قصه باشند، گفت: من اینجا فقط از تجربیات شخصی‌ام بیشتر صحبت می‌کنم. واقعیت این است که بیشتر از آن‌که بخواهم بار را بر دوش خلاقیت یا توانایی فنی بگذارم، بار را بر دوش جغدوارگی، خیره شدن و نگاه کردن به آدم‌ها و ماجراهای آنها می‌گذارم. 

این کارگردان اظهار داشت: رویداد در محیط، ۵۰ درصد قصه هست؛ اما این‌که چه پردازشگری می‌خواهد با آن قصه مواجه شود مهم هست. 

وی در تکمیل این موضوع گفت: این‌که خرده موقعیت‌ها را با توجه به رشدی که کرده‌ایم به سوژه‌های خاص تبدیل کنیم هنر است. 

این نویسنده بوشهری گفت: حادثه از بیرون هست، اما مهم ذهن آماده است که می‌تواند مثل برق آن را بگیرد. حال می پرسید این ذهن چطور آماده می شود؟ 

عبدی پور در جواب این پرسش گفت: به هزار طریق ذهن این آمادگی را پیدا می کند، ذهنی که تعهد اجتماعی نداشته باشد و همه چیز عالم برایش به یک سمت باشد و ذهنی که رنج و درد آدم‌ها برایش مهم است.

وی در ادامه گفت: پس اول از هر چیز تعهد و این‌که تو دغدغه‌ات را در قالب داستان ارائه کنی مهم است. اساسا وقتی کسی حواسش به پیرامون نیست و آدم های دیگر برایش مساله نیستند هر چقدر هم تغذیه شود موثر نیست.

این کارگردان برجسته کشوری گفت: برای تبدیل وقایع زندگی به داستان، مرز بین زندگی و داستان وجود دارد که به لحاظ تکنیکی به آن جستار‌روایی می‌گویند. 

وی در ادامه گفت: جستار‌روایی حادثه و اتفاق مستندی است، که با تکنیک‌های داستان‌نویسی نوشته می‌شود . 

عبدی‌پور در ادامه افزود: حادثه مستند را یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار هم می‌تواند بنویسد. ولی هیچ وقت آن نوشته اثر ادبی نمی‌شوند. اما هستند آدم‌هایی که اتفاقاتی را که افتاده با ابزار ادبیات می‌نویسند و ماندگار می‌کنند.

 

وی در رابطه با نقش جستار گفت: خواندن جستار کمک خوبی به شما می‌کند تا برای تبدیل اتفاقات کوچک زندگی، به ابر موقعیت‌هایی که هیچ خواننده‌ای نتواند پلک بزند؛ اقدام کنید.

 

عبدی پور به مخاطبان نشست پیشنهاد داد تا برای داستان‌نویسی  

خاطره‌ها را با راست و دروغ قاطی کنند  و در معرض آدم‌های خوش تعریف باشند تا قصه پردازی کنند.

شایان ذکر است آخرین نشست انجمن قصه‌گویی هرمزگان در نیمه اول سال ۱۴۰۰، با حضور احسان عبدی پور نویسنده و کارگردان بوشهری با موضوع «چگونه وقایع اطراف خود را به قصه تبدیل کنیم؟» به صورت مجازی برگزار گردید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار