کد خبر: ۹۹۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 07 September 2021

یادداشت/صيد ترال تخريب محيط زيست دريايي

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان،صيد و صيادي يکي از فعاليتهاي مهم ساحلنشينان استان هاي جنوبي از جمله بوشهر و هرمزگان است که داراي پيشينه تاريخي طولاني است. استان هاي جنوبي کشور در جوار خليج فارس با داشتن طولانيترين مرز دريايي و سواحل متعدد ظرفيتهاي مهمي براي فعاليت شيلاتي از جمله صيد و پرورش آبزيان فراهم کرده است. جنوب کشورمان به علت نوع آب و هوا، خاک و پوشش گياهي براي کشت و زراعت مناسب نيست. اغلب بوميان اين منطقه از ماهيگيري، شغلي که پدرهايشان نيز داشتند، امرار معاش ميکردند؛ اما حالا منبع درآمد خود را از دست دادند.

در 10 تا 15 سال گذشته ميزان صيد ماهي نسبت به سالهاي اخير افزايش قابل توجهي داشت ولي اينروزها ديگر مقرون به صرفه نيست چون ميزان صيد ماهي به شدت کاهش يافته است. صيادان بعضا با دست خالي از دريا برمي گردند که عامل مهم کاهش صيد، تخريب زيستگاههاي آبزيان با صيد غيرمجاز ترال است.صيد آبزيان به روش ترال يکي از روشهاي مخرب است که جامعه صيادي قانونمند نسبت به ترال کف در آبهاي خليج فارس به شدت معترض است چراکه به زيستگاه و ذخائر آبزيان و معيشت صيادان صدمه وارد کرده است. بوميان حاشيه خليج فارس و درياي عمان، از چند سال پيش شکايات خود را در اينباره به گوش مسئولين رساندند اما همچنان شاهد صيد ترال در آب هاي خليج فارس هستيم .

صيد غيرمجاز «ترال» بلايي است که به جان آبزيان خليج فارس افتاده و خسارات فراواني به محيط زيست دريايي و معيشت صيادان وارد کرده است. يکي از عوامل تهديد کننده کاهش شديد منابع ذخائر دريايي صيد آبزيان با روش «ترال يا کفروب» است که اين نوع روش صيد در تمام دنيا منسوخ شده است. صيد ترال، همهي موجودات آبزي بستر هدف مانند لاکپشتها، دلفينها و غيره را صيد ميکند. اغلب اين دسته صيدها، مصرفي براي ما ندارند و باز هم دور ريخته ميشوند در واقع تنها به تنوع زيستي خليج فارس و درياي عمان آسيب ميرساند. اما سازمان شيلات طي سال هاي اخير بطور عجيب و سوال برانگيزي به صدور مجوز بيشتر براي اين کشتي ها (با وجود تخلفات آنها) ادامه دادند و علي رغم اعتراض گسترده صيادان و جوامع محلي و فعالان و متخصصين محيط زيست، اين روند تخريب محيط زيست دريايي و ذخاير ارزشمند آن ادامه يافت.

  چرا هنوز صيد ترال در خليج فارس ادامه دارد؟ 

طي يک دهه اخير مديريت غير اصولي ذخاير آبزي در خليج فارس و درياي مکران با صدور بي ضابطه و گسترده مجوز صيد ترال (عمدتا به نام صيد فانوس ماهيان) در اين منطقه روند نابودي ذخاير آبزي و تخريب محيط زيست دريايي را به طور فزاينده اي تشديد نمود. بطوريکه عملا محيط زيست دريايي خليج فارس و درياي عمان بطور کاملا رها شده و با کمترين نظارت در اختيار کشتيهاي ترالر قرار گرفت و متاسفانه بيش از 100 کشتي ترالر تحت عنوان کشتي هاي صيد فانوس ماهي بصورت آزادانه بستر دريا را شخم زده و با تجاوز گسترده به حريم آبهاي ساحلي زير 12 مايل، ذخاير آبزي و ماهيان تجاري را غارت و در بيشترين حد ممکن برداشت نمودند. سازمان شيلات کمترين کنترل، پايش و برخورد قانوني در مورد اين کشتي هاي متخلف و غير مجاز داشته و طي سالهاي گذشته اين وضعيت فاجعه بار ادامه يافت. در مرداد ماه سال گذشته ، شش شناور به علت صيد ترال توقيف شدند. معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست، احمد لاهيجانزاده، در تاريخ 23 شهريور پارسال بيان کرد که هيچ گونه مجوزي در راستاي صيد ترال از طرف سازمان محيط زيست صادر نشده است. قوهي قضاييه نيز روش صيد ترال را ممنوع اعلام کرده است؛ اما چرا اين صيد هنوز ادامه دارد يا چه کساني اقدام به اين قانونشکني ميکنند، هنوز در لايهاي از ابهام است.

  هشدار فراکسيون محيط زيست نسبت به بازگشت صيدترال

فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي با انتشار گزارشي از روند توقف دوساله صيد ترال، نسبت به تلاش خزنده مافياي پرقدرت در سازمان شيلات براي احياي اين صيد مخرب تحت عناوين ديگر هشدار داد. فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي با انتشار گزارشي از روند توقف دوساله صيد ترال اعلام کرد: سازمان شيلات طي يک دهه اخير صدها هزار تن ذخاير آبزي سهم صيادان محروم جنوب کشور را از طريق صيد ترال به يغما بردند و از اين خوان نعمت بي صاحب و رها شده، دهها هزار ميليارد تومان سود نامشروع کسب کردند.

طي يک دهه صيد غيرمجاز ترال با تخلف، ذخاير آبزي خليج فارس و دريايي عمان بشدت کاهش يافت و محيط زيست دريايي منطقه بشدت آسيب ديد و معيشت صيادان محلي سواحل جنوب بدليل کاهش شديد ميزان صيد، به خطر افتاد.

با وجود اين مشکلات، نابودي ذخاير و تهديد معاش صيادان محلي و بحران هاي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي بوجود آمده ناشي از صيد ترال کشتي هاي صيد صنعتي، با قدرت و نفوذ عميق در لايه هاي مختلف تصميم گيري دولتي و ارتباطات موجود، همچنان به دنبال ادامه برداشت ذخاير آبزي از سفره جامعه محروم سواحل جنوب کشور و سودهاي نجومي هزاران ميليارد توماني است. صيد ترال مخرب ترين روش صيد در ميان تجهيزات صيد متحرک است بدليل اينکه تور ترال و تجهيزات ضميمه مانند تخته هاي جانبي، زنجير‎ها و ديسک ها روي بستر دريا کشيده مي شود و در واقع بستر دريا را شخم مي زند و علاوه بر ايجاد آشفتگي و تخريب بستر و نابودي موجودات بستري از طيف وسيعي از موجودات آبزي در بستر و بالاي بستر را صيد و برداشت مي نمايد.

لازم به ذکر است که به تازگي نيز خبري مبني بر توقيف 3 شناور غيرمجاز صيد ترال در آبهاي شهرستان جاسک منتشر شده است. علي صالحي، رئيس دادگستري هرمزگان اظهار داشت: 3 فروند شناور غيرمجاز صيد ترال از نوع لنج تايتانيک در آبهاي شهرستان جاسک توقيف شده است. 

وي افزود: به منظور صيانت از حقوق عامه و تسهيل زمينه فعاليت بيشتر براي صيادان بومي شهرستان جاسک، با صدور دستور قضايي، توقيف شناورهاي غيرمجاز در آبهاي اين شهرستان به مأموريت مشترک شيلات، درياباني و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تبديل شده است. وي با اشاره به تأکيدات رياست محترم قوه قضاييه مبني بر لزوم صيانت از ثروتهاي ملي در دريا و مقابله با صيد ترال، بيان داشت: دادگستري کل استان هرمزگان در راستاي عمل به سياستهاي ابلاغي و با هدف پيگيري حقوق عامه، برخورد قاطعانه و بدون اغماض با افرادي را که از طريق صيد غيرمجاز، معيشت مردم و صيادان بومي را به خطر مياندازند در دستور کار ويژه خود قرار داده است. رئيس کل دادگستري استان هرمزگان در ادامه هم افزايي دستگاههاي متولي به منظور نظارت دقيق در مورد نحوه صدور مجوزهاي صيد، رفع خلأهاي قانوني و صيانت از محيط زيست دريا را خواستار شد.

وي همچنين عنوان کرد: به منظور جلوگيري از تخريب محيط زيست و حفاظت از گونههاي مختلف آبزيان، دستور ورود اداره کل محيط زيست استان در پروندههاي صيد ترال صادر و ابلاغ شده است. ضروري است متوليان امر با رعايت توافقات قبلي از هرگونه اقدام نامتعارف پرهيز نموده و همان پيشنهادات قبلي خود مبني بر بازبيني و تهيه آيين نامه صيد با برنامه جايگزيني صيد ترال با روشهاي صيد مناسب و سازگار با محيط زيست را در دستور کار قرار دهد. نمايندگان مردم شريف ايران در فراکسيون محيط زيست در جهت دفاع از حق مردم و نسلهاي آينده خود را ملزم ميداند تا در صورت عدم تمکين مديران مربوطه از توافق قبلي حاصل شده مبني بر ممنوعيت دو ساله صيد ترال در جهت دفاع از حقوق عامه اين نقض قرار و ترک فعل را از طريق مراجع ذيصلاح قضايي و شخص حضرت حجت الاسلام اژهاي رياست محترم دستگاه قضايي پيگيري کنند.

انتهای پیام /فاطمه هوشنگی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار