کد خبر: ۹۶۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴ 09 May 2021

زمانیکه اعلام می شود هرمزگان رتبه نخست در فقر خوراکی را در کشور دارد‌؛ شاید این موضوع برای خیلی ها غیر قابل باور است. درحالی‌که متاسفانه بدلیل عملکرد نامطلوب دولتی ها، استانی که قطب تجارت و شاهرگ اقتصاد ایران بشمار می رود و بیشترین درآمد را به خزانه واریز می کند، اما خودش در شدیدترین محرومیت بسر می برد تا جایی که بخش زیادی از مردم این استان بخصوص در شرق استان، روستاها و حتی محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده بندرعباس در فقر مطلق بسر می برند.
زمانیکه زندگی پیرزنی را در کوچه غفار29 محله آیت ا... غفاری بندرعباس می بینم که در یک اتاق اجاره ای که چوب سقفش شکسته شده و بدون کولر، یخچال، پنکه، فرش و... در بدترین شرایط زندگی می کند که در حیاط خانه ترجیح می دهد بخوابد تا در اتاق گرم و بدون امکانات و یا زندگی زن سرپرست خانوار دیگری در این محله که دو دهه بدون یخچال هستند و یا خانواده های ایتام و نیازمندان که حتی برای خوردن وعده های غذایی مشکل دارند و چشم انتظار بسته های غذایی هستند و.....؛ دیدن این صحنه ها وبدتر از آن در قطب اقتصادی کشور غیرقابل باور است.
متاسفانه این شرایط سخت زندگی محرومان در محلات بندرعباس که صنایع و بنگاه های اقتصادی غول پیکر در کنارشان فعالیت دارند ‌؛ غیرقابل باور و عجیب است.
هزاران خانواده محروم در این استان که گاهی دمای هوا به بالای 50 درجه هم می رسد، بدون کولر، یخچال و... شرایط سختی را می گذرانند که اگر هرکدام از صنایع در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان، یاریگر کمیته امداد، بهزیستی، مراکز نیکوکاری، خانواده های محروم و... می شدند، بخش زیادی از این فقر و محرومیت زدوده می شد. اگر هم که دولت چهارهزار میلیارد تومان از سهم 50درصد مازاد درآمد را به استان هرمزگان می داد، با این حق قانونی هرمزگان، بسیاری از نیازها و محرومیت های استان برطرف می شد و خانواده های محروم زیادی از نعمت کولر، یخچال، چراغ گاز، مسکن و... بهره مند می شدند.
بسیاری از محرومان فاقد مسکن هستند وتوان اجاره مسکن را با توجه به افزایش ودیعه و اجاره ندارند وبرخی در آستانه آوارگی قرار دارند. برخی هم در خانه های قدیمی و فرسوده زندگی می کنند که سقف ودیوارها تَرک برداشته اند ودر بارندگی چکه می کنند وبرخی هم فرو ریخته و می ریزند ودر این سالها بارها گزارش های رسانه ای منتشر شده است و دولت هیچ عزم جزمی را در این حوزه از خود نشان نداده است. تناقض فقر و محروميت در کنار درآمدزایی هرمزگان برای کشور که نشانه ای از ثروتمند بودن این استان می باشد، همچنان وجود دارد و هیچ دولتمرد و مسئولی تاکنون پاسخ قانع کننده ای را برای این تناقض به مردم و رسانه ها عنوان نکرده است و دلیل اصلی این تناقض در واقع بی توجهی دولت به ساکنان محروم استان و بی برنامه بودن جهت رفع محرومیت های هرمزگان در ادوار مختلف می باشد. مسئولان بجای کتمان و پوشاندن فقر و محرومیت استان؛ بایستی تلاش برای رفع محرومیت ها را در دستور کارشان قرار دهند تا زنگارهای فقر و محرومیت از قطب اقتصاد کشور زدوده شود.
انتهای پیام/علی زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار