تابناک-یکی از جهش هایی ویروس کرونا امروزه با خود همراه کرده است جهش تحت عنوان کرونای هندی است که همه را نگران کرده است.
کد خبر: ۹۵۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶ 26 April 2021

به گزارش تابناک از بندرعباس؛ کووید 19 یا کرونا ویروس؛ مهمان ناخوانده ای بود که بیش از یک سال پیش تمام اعمال حیاتی و غیرحیاتی ما را تحت تاثیر خود قرار داد و با وجود مقاومتی که در برابر پذیرفتن آن داشتیم خود را در ادبیات روزمره و فعالیت هایمان غالب کرد؛ و ماسک و مواد ضدعفونی کننده را تبدیل به یکی از نیازهای اصلی مردم کرد؛ در برابر این ویروس بسیار کوچک که همه آن را سوغات شرق می دانستند غرب پیشرفته و پر مدعا هم سر خم کرد و کشورهای اروپایی و آمریکا یک به یک ضمن خوش آمد گویی به این ویروس منحوس در برابر عظمتش سر خم کردند؛ یکی از مسائلی که آن روزها بسیار مطرح بود مقاومت کشورها برای اعلام مشاهده این ویروس بود و با همین ندانم کاری ها و سهل انگاری در کنترل ترددهای بین المللی این ویروس کشورها و قاره ها در هم نوردید و کل دنیا را تسخیر کرد البته به جز ترکمنستان که هنوز هم خود را کشوری عاری از کرونا می داند و در همسایگی ما قرار دارد.


امیدواریم کووید در همین مرحله 19 ضربه فنی کنیم و دیگر شاهد کووید های 20 و 21 و 22 و ... نباشیم هرچند که احتمال ساختگی بودن این دارو جهت بر هم زدن نظم جهانی و رسیدن به یک عدد دلخواه و همچنین از همه مهم تر شکست رقبای اقتصادی و در دست گرفتن تجارت پر سود واکسن را هنوز هم که هنوز است روی میز باید نگه داریم تا بعد از اتمام این همه گیری با خیال آرام این موضوع را بررسی کنیم!


زیرا این ویروس عجایب و غرایب بسیاری را در پس پرده چشمانمان به نمایش گذاشت که تا پیش از آن فقط در فیلم های هالیوودی آن ها را دیده بودیم.


درست در زمانی که جامعه جهانی بعد از ماه ها تلاش و کوشش داشت به یک اطمینان از حیث ساخت واکسن می رسید و کشورها متقاضی خرید واکسن می شدند کرونا دست جدیدی از آستین بیرون آورد نوع جدید و جهش یافته ای از ویروس که در انگلستان ظهور کرد و به کرونا انگلیسی معروف شد که بسیار شایع تر از نوع چینی بود و طبق اذعان کارشناسان 3 روزه خود را به ریه می رساند و ریه را درگیر می کرد.


شمار مبتلايان به کرونای انگلیسی نیز در کشور با وجود اینکه مسئولان همه چیز را تحت کنترل داشتند از 1 مورد به 10 ها مورد افزایش یافت تاجایی آنهم برای همه عادی شد و آمار تفکیکی اش را در ارائه آمار ها از دست داد.


دانشمندان کشورمان همزمان با سایر کشورهای دنیا که کار ساخت واکسن کووید 19 را شروع کرده بودند وارد گود واکسن سازی شدند و کمی بعد از ساخت واکسن توسط کشورهای پیشرفته از واکسن خود رونمایی کردند که حاوی این خبر مسرت بخش بود که واکسن ایرانی در برابر کرونای انگلیسی نیز موثر است جهان در گام سوم در حال واکسیناسیون قرار داشت و دارد که خبری دیگری آب سردی بر پیکره ی جامعه جهانی ریخت.


جهش دوباره ویروس کرونا این بار در قامت ویروس هندی خود را به ظهور رساند طبق آنچه کارشناسان می گویند این ویروس از دو جهش تحت عنوان
E484Q و L452Rبرخوردار شده و لباس Saree(ساری لباس سنتی هند) را به تن کرد که چندین برابر کشنده تر از نمونه های قبلی ویروس است.


وضعیت وقتی وخیم تر می شود که بدانیم ویروس کرونا در برخی نقاط هند مانند مناطق دهلی، مهاراشترا و بنگال غربی سومین جهش خود را تحت عنوان B.1.618 به ثبت رسانده است که این توانایی را دارد که آنتی بادی ها را در هم بکوبد و شاید واکسیناسیون را بی اثر کند.


آنچه در این ایام پر واضح است این است که با ویروس هندی نمی توان مماشات کرد و چنانچه این نوع ویروس هم به کلکسیون میهمانان ناخوانده در کشور اضافه شود می تواند با توجه به خستگی کادر بهداشت و درمان که بیش از یک سال است درگیر این بیماری منحوس هستند و تضعیف زیرساخت های درمانی کشور را به یک قتلگاه تبدیل کند.


باشد که اشتباهات گذشته در کنترل تردد های بین المللی تکرار نشود


دکتر نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار تابناک در بندرعباس اظهار داشت: هنوز هیچ گزارش رسمی ای در مورد مشاهده ویروس کرونای هندی در کشور و استان هرمزگان منتشر نشده است.

وی افزود: اطلاعات دقیقی در رابطه با این نوع ویروس در دست نیست اما با توجه به جهش سه گانه ای که در آن مشاهده شده است می تواند مسری تر و کشنده تر باشد.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که این نوع ویروس در برابر آنتی بادی ها و واکسن ها مقاومت نشان دهد که این موضوع هم هنوز به طور دقیق مشخص نیست که کدام واکسن ها در برابر این ویروس ضعف نشان دهند.

انتهای پیام/علی ستاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار