فریدون همتی استاندار هرمزگان:
تابناک-استاندار هرمزگان با تاکید بر ضرورت آموزش فعالان رسانه، گفت: فعالان رسانه باید دارای قدرت تحلیل باشند و منافع ملی را بر منافع فردی، گروهی و جناحی ارجح بدانند.
کد خبر: ۹۵۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ 11 April 2021

به گزارش تابناک هرمزگان، شامگاه دیروز مازیار هوشمند مدیرعامل خانه مطبوعات کشور و اعضای هیئت مدیره این تشکل صنفی با دکتر همتی استاندار هرمزگان دیدار کردند.

 

فریدون همتی استاندار هرمزگان در این دیدار، استان هرمزگان را به دلیل موقعیت منطقه ای، قرار گرفتن در گستره آب های خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، دارای قابلیت های منحصر به فرد برشمرد و اظهار داشت: تمام ظرفیت ها و استعدادهای موجود در کشور در هرمزگان وجود دارد و می توان هرمزگان را با توجه به این اقلیم متنوع و منابع خدادادی ایران کوچک نامید.

 

وی، یکی از قابلیت‌های مهم هرمزگان را وجود بنادر و گمرکات بزرگ و کوچک در این استان دانست و افزود: با توجه به اینکه 66درصد عملیات صادرات ، واردات و ترانزیت کشور از این بنادر و گمرکات انجام می شود، هرمزگان به عنوان دروازه تجارت کشور تلقی می شود که نشان دهنده زیرساخت های مناسب و اثرگذاری این استان در مبادلات تجاری کشور است.

 

 همتی ادامه داد: استان هرمزگان دارای حدود 70 بندر و اسکله ، با کاربردهای مختلف تجاری، صنعتی ، تدارکاتی و مسافرتی است که بنادر شهیدرجایی، باهنر ،بندرلنگه، بندرنفتی خلیج فارس و بندرهای مسافرتی شهید ذاکری و حقانی و همچنین بندر صنایع معدنی منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس مهمترین بنادر استان هستند و نقش ویژه ای در تسهیل واردات، صادرات و جابجایی مسافر دارند.

 

استاندار هرمزگان با اشاره به تحولات عظیمی که در شرق استان در حال شکل گیری است، گفت: انتقال عملیات صادرات نفت به خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس از مدت ها پیش با دستور اکید رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی شده بود که خوشبختانه این کار عظیم در دولت دوازدهم با استفاده از توان نخبگان و مهندسان ایرانی در شرایط تحریم در حال انجام است و پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره انتقال نفت‌خام از گوره به جاسک که نقش تاسیسات ساحلی و فراساحلی را برای اتصال به کشتی‌های حامل ایفا می‌کند، در فاز اول با بهره گیری از 2 پالایشگاه و 2پتروشیمی، ظرفیت ذخیره سازی 10میلیون بشکه را دارا خواهد بود و با عملیاتی کردن فاز دوم وسوم آن، امکان ذخیره 20میلیون بشکه وجود دارد.

 

وی افزود: با احداث بندر اقیانوسی جاسک در منطقه کوه مبارک که عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد، چرخ توسعه منطقه مکران با شتاب بیشتری به حرکت در خواهد آمد.

 

 همتی عنوان کرد: احداث دو پالایشگاه نفت سنگین و پتروپالایش هر کدام به ظرفیت 350هزار بشکه از دیگر ظرفیت های مهم منطقه مکران است که روند احداث این دو مجموعه با حمایت و پشتیبانی استان ادامه دارد.

 

استاندار هرمزگان، همچنین با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه پارسیان و افتتاح فاز نخست این مجموعه گفت: چند واحد پتروشیمی بزرگ برای شروع فعالیت به دنبال اخذ مجوزها هستند که افق تولید 14.5میلیون تن محصولات پتروشیمی را در این منطقه محقق می کند و با شروع فعالیت این واحدها و شکل گیری صنایع پایین دستی، می توان گفت عسلویه دوم در منطقه هرمزگان ظهور خواهد کرد و علاوه بر ارتقاء چشم گیر جایگاه استان در تولید محصولات پتروشیمی، ظرفیت اشتغال برای 60 تا 70هزار نفر در منطقه غرب هرمزگان فراهم می شود.

 

وی، کرومیت، آهن و منگنز، سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک و سنگهای تزئینی را از مهمترین مواد معدنی شناسایی شده در هرمزگان بر شمرد و گفت: با فعال کردن ظرفیت های جدید شناسایی شده معدنی و ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه ویژه خلیج فارس، تکمیل زنجیره تولید 10میلیون تن فولاد در استان قابل دستیابی است.

 فریدون همتی خاطرنشان کرد: در چهار سال اخیر ظرفیت تولید برق استان نیز از 2هزار و 100مگاوات به بیش از چهارهزار مگاوات ارتقاء پیدا کرده و بزرگترین نیروگاه استان نیز با کمک کشور روسیه به ظرفیت یک هزار و 400مگاوات در شرق استان در حال ساخت است.

 

استاندار هرمزگان، ظرفیت این استان در صنعت شیرین سازی آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: بزرگ ترین آب شیرین کن کشور در هرمزگان است که با استفاده از توان مهندسان داخلی، ساخت این مجموعه کاملا بومی به اتمام رسید و توانستیم آب را به قلب کویر و مناطق مرکزی ایران انتقال بدهیم.

 

مقام عالی اجرایی استان، به قابلیت های منحصر به فرد حوزه گردشگری استان نیز اشاره و بیان کرد: وجود 14جزیره بکر و متنوع، اقلیم متنوع آب و هوایی در شرق و شمال هرمزگان، صنایع دستی و جاذبه های طبیعی، سالیانه مسافران و گردشگران زیادی را حتی از دورترین نقاط دنیا به هرمزگان و به‌ویژه جزیره هزار رنگ هرمز سوق می دهد.

 وی با بیان اینکه ورای همه جذابیت ها و استعدادهای خاص هرمزگان، مردم نجیب، فرهنگ دوست و با تمدن هرمزگان به عنوان حافظان آب های نیلگون خلیج فارس، سرمایه ارزشمند کشور هستند، بیان داشت: مسئولان اجرایی و تمامی افراد اثرگذار باید از همه ظرفیت ها و ابزار قانونی برای خدمت به مردم این استان بهره ببرند.

 

استاندار هرمزگان، امنیت پایدار در حوزه خلیج فاس و تنگه هرمز را از علل اصلی توفیقات کشور و استان هرمزگان برشمرد و یادآور شد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تأمین امنیت کشتی های تجاری در شرایط تحریم تا دورترین نقاط اب های بین المللی، اجازه نداده اند لحظه ای در واردات و صادرات کشور خللی به‌وجود بیاید و به عنوان قدرت بلامنازع خلیج فارس، نه تنها امنیت شناورها و کشتی های داخلی بلکه امنیت کشورهای همسایه نیز با استقرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس برقرار شده است.

 

همتی اضافه کرد: اگر بیگانگان منطقه خلیج فارس را ترک کنند، امنیت در حوزه خلیج فارس برقرار خواهد بود و کشورهای منطقه با محوریت ایران توانایی تأمین امنیت خوزه خلیج فارس را دارند.

 

فریدون همتی اظهار امیدواری کرد کشورهای منطقه هم درک درستی از این مسئله داشته باشند و با بیان اینکه کشورهای همسایه با محوریت ایران می توانند امنیت منطقه را تأمین کنند، گفت: در صورت تحقق این موضوع، نقش منطقه در مبادلات بین المللی ارتقا پیدا خواهد کرد چرا که دنیا وابسته به انرژی حوزه غرب آسیا و کشور های حوزه خلیج فارس است و می توانیم شرایط جدیدی را تعرف کنیم که منافع کشورهای منطقه را به همراه داشته باشد.

 

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار، ضمن تبریک به اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات کشور، آموزش فعالان رسانه ها را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: افراد شاغل در رسانه باید دارای قدرت تحلیل باشند و منافع ملی را بر منافع فردی، گروهی و جناحی ارجح بدانند.

 

وی افزود: جامعه ای می تواند پیشرو باشد که آگاه باشد و نقش رسانه در آگاهی بخشی عمومی یک نقش بی بدیل است.

 

همتی با بیان اینکه فرهیختگان حوزه رسانه به عنوان امین مردم و حاکمیت می توانند کشور را به مسیر درست هدایت کنند، تصریح کرد: کشور هم اکنون با وجود تحریم های ظالمانه و شرایط کرونا، توانسته است با هدایت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، تلاش مسئولان اجرایی و مقاومت مردم فهیم در جنگ اقتصادی با دشمنان سربلند ظاهر شود.

 

استاندار هرمزگان عنوان کرد: اگرچه در این مسیر سخت، مردم دچار سختی هایی شده اند اما برای نخستین بار در طول تاریخ انقلاب توانستیم بدون اتکاء به دلارهای نفتی و با فعال کردن صادرات غیرنفتی کشور را مدیریت کنیم و از شرایط سخت این روزها گذر کنیم که این کار بزرگ باید در جامعه تبیین شود.

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار