اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 7 بهمن توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۳۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴ 26 January 2021

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 7 بهمن  ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.

بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 7 بهمن بشرح زیر است:

سارق حرفه ای در بابل به دام افتاد

فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری سارق حرفه ای با 42 فقره سرقت در بابل خبر داد.

سردار "مرتضی میرزایی" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی وقوع سرقت های مکرر اماکن خصوصی، اموال داخل خودرو، منزل و سیم و کابل برق در شهرستان "بابل"، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای این ماموریت، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی بابل با همکاری ماموران پاسگاه انتظامی "حیدرکلا" سارق را شناسایی و در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان مازندران تصریح کرد: ضمن کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در این عملیات، متهم در بررسی های به عمل آمده به 42 فقره سرقت در آن شهرستان اعتراف کرد.

این مقام انتظامی از دستگیری 2 خریدار اموال سرقتی در ادامه این عملیات نیز خبر داد و گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و با قرار قانونی مناسب روانه زندان شدند.#


---------------------------------------------


کشف داروهای غیر مجاز در بهشهر

فرمانده انتظامي شهرستان "بهشهر" ، از کشف 300 بسته داروهای غیرمجاز در این شهرستان خبر داد .

سرهنگ "حسن عنایتی گنجی" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، اظهار داشت : در پی کسب خبری مبنی بر فروش داروی های غیر مجاز توسط متصدیان یک واحد صنفی در "بهشهر " ، موضوع در دستورکار پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت .

وی ، تصریح کرد: ماموران پس از هماهنگی های قضائی و تشکیل تیم عملیاتی، 2 متهم را در این رابطه شناسایی و آنان را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر در ادامه افزود : ماموران با همکاری نماینده اداره بهداشت و درمان ، در بازرسی از محل فعاليت متهمان در مجموع 300 بسته داروی های غیر مجاز به ارزش 100 میلیون ریال ، کشف کردند .

سرهنگ عنایتی گنجی در پایان با بیان اینکه متهمان پس از تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند،از شهروندان خواست: درصورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را به پليس 110 گزارش و پيشنهادات ، انتقادات و تقديرات خود را به شماره تلفن 197 اطلاع دهند.


---------------------------------------------


کشف 67 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی بابل

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 67 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدزمان شالیکار درباره جزئیات این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و جلب رضایت شهروندان طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در سطح شهرستان بابل به اجرا در آمد.

وی، تصریح کرد: در اجرای این طرح که روز گذشته در این شهرستان به اجرا در آمد پس از اقدامات اطلاعاتی، ماموران با تشکیل اکیپ های اطلاعاتی و عملیاتی موفق به شناسایی محل اختفاء سارقان، عاملان افیونی و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی در این شهرستان شدند.

فرمانده انتظامی بابل، تصریح کرد: در این طرح ماموران موفق به شناسایی و دستگیری 29 سارق منزل و اماکن خصوصی و کشف 67 فقره انواع سرقت در این شهرستان شدند .

سرهنگ شالیکار، از شناسایی و دستگیری 4 خرده فروش مواد مخدر و یک معتاد متجاهر در ادامه این عملیات خبر داد و گفت: در بازرسی از مخفیگاه این افراد در مجموع 800 گرم انواع مواد مخدر کشف شد.

شالیکار از دستگیری 10 ملجوب و متهم تحت تعقیب در ادامه این عملیات خبر داد و بیان داشت: کشف 6 قبضه سلاح شکاری شکار غیر مجاز از دیگر اقدامات ماموران در این عملیات بوده است.

وی همچنین اظهار داشت: در راستای برخورد با تخلفات رانندگی 19 خودرو و 3 موتورسیکلت به دلیل ایجاد مزاحمت برای مردم، آلودگی های صوتی و تخلفات راهنمایی و رانندگی توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

فرمانده انتظامی بابل در خاتمه هدف از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی را برقراری نظم و امنیت عمومی برشمرد و از شهروندان خواست: با رعایت هشدارهای انتظامی پلیس را در اجرای هرچه بهتر ماموریت ها یاری دهند.


---------------------------------------------


کشف 20دستگاه ارز دیجیتال بیت کوین غیرمجاز در نور"

فرمانده انتظامی شهرستان "نور" از کشف 20 دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ "علی داداش تبار" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نوردر پی دریافت خبری مبنی بر وجود مزرعه ارز دیجیتال بیت کوین در یک واحد مسکونی، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی با اشاره به شناسایی مخفیگاه متهم پس از انجام اقدامات اطلاعاتی،افزود: ماموران پس از هماهنگی قضائی، در اقدامی غافلگیرانه یک قاچاقچی ارز دیجیتال را در مخفیگاهش دستگیر و در بازرسی از واحد مسکونی وی 20 دستگاه ارز دیجیتال بیت کوین قاچاق و غیرمجاز را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نور، تصریح کرد: کارشناسان، ارزش دستگاه ارز دیجیتال مکشوفه را 3 میلیارد ریال برآورد کردند..

داداش تبار افزود: مردم در صورت مشاهده موارد مشابه و مشکوک سریعا موضوع را از طریق 110 به پلیس اطلاع دهند.


---------------------------------------------


رمزگشایی از 20 فقره سرقت در عباس آباد

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد از کشف 20 فقره سرقت پس از دستگیری 7 سارق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس،سرهنگ حسین عبدی در تشریح این خبر بیان داشت: ماموران انتظامی در پی دریافت چندین خبر مبنی بر وقع سرقت موضوع را با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی با اشاره به شناسایی مخفیگاه متهمان و هماهنگی قضائی تصریح کرد:ماموران پس از شناسایی مخفیگاه متهمان در اقدامی ضربتی 7 سارق حرفه ای را شناسایی کردند.

سرهنگ عبدی خاطرنشان کرد: متهمان پس از دستگیری در بازجویی های فنی پلیس به 20 فقره انواع سرقت اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد در خاتمه گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.


---------------------------------------------


کشف 8 کيلوگرم تریاک در بابلسر

فرمانده انتظامی شهرستان "بابلسر" از کشف 8 کیلوگرم موادمخدر تریاک با دستگیری قاچاقچی موادمخدر خبر داد.

سرهنگ "حسین زارع" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس در تشریح جزئیات این خبر، اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی براینکه فردی به صورت گسترده در امر قاچاق مواد مخدر در شهرستان بابلسر فعالیت دارد، موضوع در دستور کار پلیس مبارزه با موادمخدر این فرماندهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ماموران با انجام تحقیقات و اقدامات اطلاعاتی متهم به تهیه و توزیع موادمخدر را شناسائی و با هماهنگی قضائی در عملیاتی غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیرکردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، افزود: در بازرسي از مخفیگاه متهم، 8 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک به همراه دستگاه کارت خوان، گوشی همراه و مقادیر زیادی وجه نقد حاصل فروش موادمخدر كشف شد.

سرهنگ زارع با بيان این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، گفت: مبارزه با پديده شوم موادمخدر به عنوان مهمترین عامل فروپاشی خانواده ها و سرمنشاء بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی، نیازمند همکاری همه جانبه مردم و نهادهای مسئول با نیروی انتظامی است .

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر در خاتمه از شهروندان خواست: برای مقابله با عاملان افیونی و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند .


---------------------------------------------


اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در ساری

فرمانده انتظامی شهرستان ساری از دستگیری 10سارق و کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در طرح ارتقاء امنيت اجتماعي این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ" ناصر علی صفر پور" با اعلام اين خبر، اظهار داشت: به منظور پاکسازي نقاط آلوده و مقابله با توزيع کنندگان موادمخدر، سارقان و مجرمان سابقه دار، طرح عملياتي ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌خيز حوزه استحفاظی کلانتری 14 معلم به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی ساری، افزود: در اجراي اين طرح، ماموران انتظامي اين فرماندهي با هماهنگي قضائي و در عملياتي ضربتي موفق به شناسایی و دستگیری 10 متهم به سرقت، 6 عامل تهیه و توزیع مواد مخدر و 38نفر از متهمان تحت تعقیب مرجع قضائی در حوزه استحفاظی شدند.

سرهنگ صفرپور، تصریح کرد: در اجرای این طرح بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر ،2 دستگاه موتور سیکلت و مقادیر قابل توجه اموال سرقتی کشف شد .

وی در پايان از توقیف 10 خودرو و 14 موتور سیکلت متخلف در اجرای این طرح خبر داد و ضمن تقدير از همکاري خوب مردم با پليس اظهار داشت: هدف از اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و پاکسازي مناطق آلوده، ايجاد امنيت پايدار و ايجاد آسايش و آرامش براي مردم است.


---------------------------------------------


دستگیری سارق باغات و ادوات کشاورزی در ساری

فرمانده انتظامی ساری، از شناسايي و دستگيري سارق باغات و ادوات کشاورزی با 6 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ "ناصر علی صفرپور" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در پي وقوع سرقت از باغات و مزارع کشاورزی در ساری موضوع در دستور کار ماموران پاسگاه انتظامی شهداء تجن این فرماندهی قرار گرفت.

وی، افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه سارق را شناسایی و پس از هماهنگی های قضائی وی را در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند .

فرمانده انتظامی شهرستان ساری، در ادامه تصريح کرد: طی بازدید صورت گرفت ه از مخفیگاه متهم مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی از جمله 2 دستگاه موتور کف کش،500متر کابل برق،لوله و اتصالات آبرسانی و ....کشف شد.

صفرپور همچنین عنوان داشت: متهم در بازجويي‌هاي به عمل آمده به 6 فقره سرقت از باغات و مزارع کشاورزی این شهرستان در یک ماه گذشته اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ صفر پور در پايان ضمن هشدار به صاحبان باغات و مزارع کشاورزی از آنان،خواست: تا حد ممکن از قرار دادن وسایل و تجهیزات کشاورزی در مزارع و باغات خودداری کرده و آنها را در محلی امن قرار دهند.


---------------------------------------------


دستگیری 7 سارق حرفه ای در جویبار

فرمانده انتظامی جویبار از دستگیری 7 سارق سابقه دار و کشف 22 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ"غلامرضا جعفری" در تشريح خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت سیم برق و اماکن خصوصی و منزل در شهرستان جویبار، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار ، تصریح کرد: در اجرای این ماموریت، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه موفق به شناسایی 7 سارق حرفه ای در این ارتباط شدند .

وی افزود: پس از هماهنگی های قضائی متهمان در عملیاتی ضربتی دستگیر شدند و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 22فقره سرقت سیم برق، اماکن خصوصی و منزل در سطح شهرستان اعتراف کردند .

سرهنگ جعفری، خاطر نشان کرد: در این عملیات مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی کشف و متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .


---------------------------------------------


زمین گیر شدن سارقان سیم برق در تنکابن

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن از دستگیری 2 سارق سیم و کابل برق با 43 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "غلامحسین شعبانی" با اعلام این خبر، گفت: در پي وقوع چندين فقره سرقت سیم برق از شبکه های توزیع برق در سطح شهرستان تنکابن، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.

وی، افزود: با انجام تحقیقات پلیسی و بررسی های همه جانبه، ماموران موفق به شناسایی 2 سارق حزفه ای در این ارتباط شدند.

سرهنگ شعبانی، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی قضائی، متهمان در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و مقدار قابل توجهی سیم برق و ادوات برش سیم از آنها کشف شد.

به گفته سرهنگ شعبانی متهمان در بازجویی های به عمل آمده به 43 فقره سرقت سیم برق در این شهرستان اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی تنکابن با اشاره به این که رعایت مسائل امنیتی، هشدارهای انتظامی و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب از مهمترین عوامل پیشگیری از سرقت به شمار می روند، از شهروندان خواست: درصورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.


---------------------------------------------


کشف 16 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی نکا

فرمانده انتظامي شهرستان نکا از اجرای طرح ارتقاء امنیت و کشف 16 فقره سرقت اماکن خصوصی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، فرمانده انتظامی شهرستان نکا سرهنگ "قاسم عزیزی" در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری های اجتماعی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به اجرا در آمد .

وی افزود: در اجرای این طرح، ماموران پس از هماهنگی قضائی، با انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی و دستگیری 8سارق اماکن خصوصی در این شهرستان شدند .

سرهنگ عزیزی، تصریح کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده در مجموع به 16 فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کردند .

فرمانده انتظامی شهرستان نکا ضمن قدردانی از مشارکت و همکاري خوب مردمي با پليس از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، در اسرع وقت از طريق تلفن فوريت هاي پليسي 110 اعلام دارند.


---------------------------------------------


انهدام باند سارقان موتورسیکلت در چالوس

فرمانده انتظامی چالوس از انهدام باند سارقان موتورسیکلت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،سرهنگ علی اکبر خسروی در تشریح جزئیات این خبر بیان داشت : در پی وقوع چند فقره سرقت موتورسیکلت در شهرستان چالوس موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی یه باند 4 نفره سرقت موتورسیکلت در این شهرستان شدند.

سرهنگ خسروی، تصریح کرد: در عملیاتی ضربتی متهمان دستگیر شدند و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به سرقت 8 دستگاه موتورسیکلت در این شهرستان اعتراف کردند.

وی از کشف موتورسیکلت های سرقتی در بازدید از مخفیگاه متهمان خبر داد و اظهار داشت: این افراد پس از تشکیل پرونده، به مرجع قضائی معرفی و با قرار قانونی مناسب روانه زندان شدند.


---------------------------------------------


راهکار پیشنهادی برای مبارزه با کودک آزاری

گروه اجتماعی- مازندران- از وجوه کودک آزاری که کمتر به آن توجه می شود محروم شدن کودک از دوره کودکی است و هرگونه غفلت در این دوره، پیامدهای جبران‌ناپذیری برای فرد به ‌همراه خواهد داشت.

دوران کودکی مهم‌ترین دوره‌ زندگی انسان است، دوره‌ای که در آن بخش عمده‌ی رشد و تکامل جسمی و روانی انسان شکل می‌گیرد

در سال‌های اخیر جنبه‌های روحی و روانی کودکان نیز در کنار جنبه‌های جسمی آنان مورد توجه قرار گرفته است به ‌طوری‌که جرم‌انگاری آسیب به کودکان با عنوان کودک آزادی شناخته می‌شود و در قانون مدنی برای آن مجازات تعیین شده است.

راهکاری برای رهایی از چالش کودک آزاری

کودک آزاری یک واقعیت اجتماعی است هر چند که مطلوب ما نباشد. این اتفاقی است که در جامعه صورت می گیرد.

بسیاری از فعالان حقوق کودک و نوجوان بر این باورند که از مهمترین علت افزایش کودک آزاری در جوامع مختلف فقدان آموزش و آگاهی بخشی به کودکان و خانوده هاست، آنها عقیده دارند باید قوانینی برای پیشگیری و کاهش آمار کودک آزاری تصویب کرد.

اگر این راهکار کاملی نیست، اما آموزش بهترین شیوه برای رفع این مصائب بر می شمارند، چرا که در بسیاری از موارد کودک آزاری، اگر کودکان آموزش های لازم را دیده و آگاهی های لازم را دریافت کرده باشند میزان تهدیدات در جامعه کاهش می یابد. نبود آموزش کافی و کارآمد سبب رشد کودک آزاری می شود.

بنابراین با در نظر گرفتن گروه سنی کودکان، آموزش راهی برای کاهش آمار کودک آزاری در ایران است.

کودک در ایران چگون تعریف شده است؟

کودکان و نوجوانان ایران به افراد ایرانی زیر سن ۱۸ سال گفته می‌شود. (بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، کودک زیر سن ۱۸ سال تعریف می‌شود و ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است). وضعیت کودکان در ایران متناقض است.

خانواده های وجود دارند که کل زندگی‌شان، فرزندشان هستند و تمام برنامه ها بر محور کودکان تنظیم می شود و از سویی دیگر آمار های ناراحت کننده ای در حوزه کودکان داریم. در یک دسته بندی کلان کودکان را به دو دسته کودکانی که مسئله ندارند( زندگی عادی می کنند) و آسیب دیده(یا در معرض آسیب) تقسیم می شوند. در حال حاضر مسئله ما دسته دوم از این کودکان است.

جنبه های کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری عبارت است از هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سواستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقا، رشد یا کرامت کودک در زمینه روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.(تعریف سازمان جهانی بهداشت). برخی از این آثار می‌تواند مخفی باشد.

ممانعت از حاضر شدن در کلاس درس، محروم کردن او از غذا، حبس در حمام یا زیرزمین نمونه کودک آزاری است، تنبیه بدنی و تجاوز جنسی به کودک هم از انواع کودک آزاری فیزیکی است.

کودک آزاری یکسری وجوه شناخته شده دارد از جمله خشونت های جسمی-جنسی و کلامی که علیه کودکان صورت می گیرد. این ها باز خود لایه های مختلفی دارند، خشونت درون خانه توسط نزدیکان و خشونت خارج از خانه توسط افراد غریبه است.

یکی از وجوه کودک آزاری که کمتر به آن توجه می شود محروم شدن کودک از دوره کودکی است. به عنوان مثال، کودکی که باید بازی کند اما بخاطر وضعیت اقتصادی نامناسب کار می کند یا کودکی که در سن آموزش است و باید سر کلاس درس باشد اما کار می کند.

سند لایحه حمایت از کودکان چگونه است؟

این لایحه خود سند آشفتگی فکری در حوزه کودکان است. لایحه مدت هاست که دغدغه ای در سطوح دانشگاهی و اجتماعی است. از سال 1388 که این لایحه به مجلس رفت و سیر قانونی و اداری را در پیش گرفت وضعیت مناسبی ندارد آخرین وعده ای که داده شد این است که تا 6 ماه آینده نهایی می شود. مسئله از بُعد جامعه شناختی دو رویه دارد.

یکی حساسیت هایی است که جامعه نسبت به پدیده موجود واکنش نشان می دهد به طور مثال رسانه ها نسبت به این موضوع حساس شدند. بُعد دوم مسئله، اراده برای تغییر است یعنی یک اراده جمعی وجود داشته باشد که بگوید این وضعیت مناسب نیست و باید تغییر کند.

میزان وقوع کودک آزاری بر ضرورت تصویب قانونی برای حمایت از حقوق این گروه از جامعه تأکید می کند اما ضرورت تصویب این لایحه برای بسیاری از نمایندگان مجلس هنوز مبهم است.

به موجب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱ کودک ‌آزاری جرم عمومی تلقی می شود و هر فردی از وقوع آن اطلاع داشته باشد، می تواند طبق قانون به محاکم قضائی گزارش دهد و مراجع قضائی نیز حسب قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد اما نکته اینجاست که بسیاری از مردم نمی‌

masoud pashna, [۲۶.۰۱.۲۱ ۱۸:۰۰]
دانند کودک آزاری جرم است و در این زمینه قانونی وجود دارد.

البته لایحه حمایت از کودکان، لایحه ‌ای مترقی است که در صورت تصویب می تواند اتفاقات خوبی در حوزه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را رقم بزند.

چرا افزایش آمار کودک‌آزاری در حاشیه شهرها را داریم؟

آمار کودک آزاری در حاشیه کلان شهرها بیشتر است. روزانه حداقل دو یا سه مورد کودک آزاری در مناطق حاشیه ای گزارش می شود، کودک آزاری هایی که در مناطق حاشیه ای رخ می دهد بیشتر در بخش کودک آزاری جسمی دیده شده است که عمدتا از سوی والدین معتاد صورت می گیرد و فضا برای این کودکان ناامن است.

آمارهایی که در زمینه کودک آزاری وجود دارد و آمارهایی که از طریق اورژانس اجتماعی گزارش می ‌شود، نشان می دهد میزان کودک آزاری در سال های اخیر رشد داشته و این افزایش تنها مختص کشور ایران نیست بلکه حتی در کشورهای پیشرفته نیز آمار کودک آزاری و تضییع حقوق کودکان رو به افزایش است. لذا وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صدا و سیما و سازمان بهزیستی و ... در زمینه کودک آزاری وظایفی دارند که باید انجام دهند تا میزان کودک آزاری کاهش یابد.

راهکار نهایی: مبارزه کودک آزاری نیازمند آموزش است

برای کاهش آمار آسیب ‌های اجتماعی و مواردی همچون کودک آزاری تنها تصویب قوانین کفایت نمی ‌کند بلکه به لحاظ فرهنگی باید آموزش داد.

این آموزش باید در برگیرنده جهت آگاه سازی همه اقشار جامعه به ویژه والدین، پرستاران کودک و معلمان باشد. نهادهایی که در ارتباط با مسایل کودکان و خانواده ها هستند وظیفه سنگینی برای آگاه سازی خانواده ها دارند.

یکی از این نهادها آموزش و پرورش است که باید مهارت آموزی را در دستور کار خود قرار دهد ضمن اینکه آموزش های خود مراقبتی باید به کودکان داده شود تا قربانی خشونت نشوند.

ارائه آموزش‌ های مهارت‌ آموزی به خانواده ها و کودکان در جهت کاهش آسیب ‌های حوزه کودک ضرورت دارد و با ارائه این آموزش ‌ها در مدارس می‌ توان از بروز خطر برای کودکان جلوگیری کرد.

درباره نحوه آموزش های خود مراقبتی و تاثیر نهادها و خانواده ها در این آموزش ها، در هر بازه سنی این آموزش ها باید توسط عوامل مختلف دیگر نظیر رسانه ها تلوزیون، رادیو و مجلات هم از طریق داستان گویی طنز یا پخش برنامه های کودکانه یا انیمیشن ها صورت گیرد.

در سنین بسیار پایین و در قدم اول خانواده است که می تواند این آموزش ها را به کودک خود دهد. در مراحل بعد باید توسط مهد کودک، آموزش و پرورش و موسسات حمایت از کودکان صورت گیرد. باید به این موضوع هم توجه داشت، که آموزش ها باید متناسب با سن کودک باشد.

در هر سنی آموزش ها متفاوت است و ما نباید در آموزش ها پیشروی داشته باشیم. نکته مهم تر این است که کودک باید آگاه باشد، زمانی که برایش مشکلی پیش می آید، چگونه و کجا باید آن را مطرح کند، باید بداند که اول از همه این موضوع را باید با خانواده خود در میان بگذارد و در صورت نبود خانواده با چه شماره هایی تماس بگیرد و یا چگونه این موضوع را با مشاور خود در میان بگذارد.

منابع:

کتایون خوشابی، گزارش یک مورد سوء استفاده جنسی، فصلنامه رفاه اجتماعی، پیاپی، بهار 92

هدی حلاج زاده ، معصومه شاد منفعت، سعید کبیری، تاثیرسرمایه های اجتماعی و فرهنگی بر آگاهی و عملکرد والدین نسبت به مسئله کودک آزادی، مجله جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، پیاپی 12 پاییز و زمستان 97

فاطمه زرگر، حمید طاهر نشاط دوست، بررسی عوامل جمعیت شناختی و خانوادگی موثر در بروز کودک آزاری فصلنامه خانواده پژوهی، پیاپی6، 1395

فیروزه درخشانپور، احمد حاجبی، زهره احمدآبادی، بیتا صدیق، فراوانی و عوامل خطر مرتبط با کودک آزادی در مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 1398

تهیه کننده: الهام قاسمپور خوشرودی، مشاور و مددکار کلانتری 14 امیرکلا- شهرستان بابل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار