فرماندار قصرشیرین گفت: غرفه‌های عرضه موادغذایی و اغذیه‌فروشان مرز رسمی پرویزخان به منظور ارایه خدمات رفاهی به تجار، کارگران و رانندگان و فعالان در این مرز ساماندهی می‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 27 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،مرادعلی تاتار در جلسه ساماندهی غرفه های اغذیه فروشان مرز پرویزخان افزود: از ابتدای فعالیت این مرز در قالب بازارچه غرفه های زیادی شامل تجار، نمایندگی شرکت ها و موادغذایی فعالیت می کردند که بعد از رسمی شدن مرز به گمرک واگذار شد.
وی اظهار داشت: این غرفه ها در وسط محوطه گمرک مستقر بودند و مانع احداث طرح جامع توسعه مرز رسمی پرویزخان بودند که پیش تر جانمایی آن توسط دستگاه های متولی صورت گرفته بود.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: غرفه های اغذیه فروشان در فضایی با مساحت یک در ۱.۵ هکتار در درب گمرک و رو به روی محل پارک خودروهای سواری مستقر می شود که به دارندگان مجوز فعالیت در این مرز واگذار می شود.

او اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری ها موظف است که اغذیه فروشی هایی که هم اکنون در محوطه مرز مستقر هستند را به زمینی که جانمایی شده منتقل کرده و با ایجاد غرفه های جدید وضعیت آن ها را ساماندهی کند.
تاتار گفت: این وضعیت تا زمان اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان ادامه خواهد داشت و بعد از اجرای طرح وضعیت همه غرفه ها و فعالیت های تجاری در طرح جامع ساماندهی می شود.

وی ادامه داد: طرح جامع مرز رسمی پرویزخان با ۷۴ میلیارد تومان اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز شد و هم اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او گفت: در طرح جامع توسعه مرز رسمی پرویزخان ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت، محوطه‌سازی، راه ورودی و خروجی، فیبرنوری، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهی نیز جانمایی و پیش بینی شده است.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار