معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در یک گفت‌وگوی صمیمانه با خبرنگاران ایرنا مرکز قم، با تشریح چالش‌های گوناگون حوزه حمل‌ونقل قم به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.
کد خبر: ۹۲۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 22 December 2020

به گزارش تابناک قم، عباس ذاکریان با تاکید بر ضرورت همراهی رسانه های استان در راستای فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ شهروندی در حوزه حمل و نقل درون شهری، اظهار داشت: تحول در حوزه حمل و نقل نیازمند تغییر نگرش به این حوزه به ویژه نزد مدیران است که نقش رسانه ها در این زمینه بسیار مهم است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: برنامه ریزی شهری برای توسعه معابر باید از خودرو محوری به انسان محوری تغییر کند تا زمینه برای ارتقای جایگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در ترددهای درون شهری افزایش یابد.

وی افزود: برخی سیاست گذاری های کلان شهری از جمله رتبه بندی شهرداران موفق بر اساس میزان احداث معابر و ‌خیابان های غیر همسطح و همچنین روان سازی های غیر ضرور موجب شده تا به جای اینکه مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب شوند به استفاده از وسایل شخصی روی آورند.

 بازنگری در طرح جامع حمل و نقل قم پس از ۱۵ سال

وی با اشاره به بازنگری های انجام شده پیرامون طرح جامع حمل و نقل قم افزود: پس از ۱۵ سال از تدوین آخرین طرح جامع حمل و نقل قم، سال ۹۷ این طرح مورد بازنگری قرار گرفت و آمار استفاده از حمل و نقل عمومی در این شهر به روز شد.

ذاکریان ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده میزان استفاده مردم قم از وسایل شخصی طی ۱۵ سال از حدود ۱۵ درصد به ۳۱ درصد افزایش و میزان استفاده از اتوبوس از ۱۸ درصد به ۸ درصد و میزان استفاده از دوچرخه نیز در این مدت از چهار درصد به یک درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: مقایسه این آمار با شهرهای دیگر از جمله تهران که بیشترین توسعه ناوگان و زیرساخت حمل و نقل عمومی را در کشور داراست نشان می دهد که کاهش اقبال از وسایل حمل و نقل عمومی در تمام این شهرها مشابه هم بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، احداث دوربرگردان در سطح معابر را ناشی از تفکر خودرو محوری دانست و افزود: احداث دوربرگردان ها موجب می شود تا اولویت تردد با خودرو بوده و عابر پیاده را برای عبور از معابر دچار مشکل کند.

ذاکریان با تاکید بر اینکه در حوزه حمل و نقل نباید مباحث فنی و حرفه ای فدای مسائل سیاسی شود، بیان داشت: باید همه مسئولان استان نگاه سیاسی را در حوزه های تخصصی مانند حمل و نقل کنار گذاشته و به موضوعات حرفه ای و کارشناسانه دقت کنند.

موافق مسدود کردن بلوار شهید سلیمانی با هر بارندگی نیستیم

وی در ادامه با بیان اینکه تصمیم گیری برای مسدود کردن بلوار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (بلوار زائر) در ایام بارندگی به عهده مدیریت بحران استان است،‌ افزود: نظر ما این است که با توجه به وجود سامانه های هشدار سیل در بالادست رودخانه، تا زمانی که وضعیت بحرانی نشده از بستن این بلوار با هر بارندگی اجتناب شود چرا که این مسدودسازی به سرعت بار ترافیکی در خیابان های همجوار را افزایش می دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، خاطرنشان کرد: به همه شهرداران مناطق در این زمینه آموزش داده شده و توجیه هستند و در صورت بروز وضعیت بحرانی در کمتر از نیم ساعت تمام خودروهای این بلوار و پارکینگ های مستقر در آن تخلیه و تمام ورودی های این بلوار مسدود می شود.

ذاکریان تاکید کرد: به همین دلیل نگرانی از جاری شیدن سیلاب و وارد کردن آسیب به خودروهای عبوری وجود ندارد.

نیاز فوری امروز قم الحاق ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید است

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قم گفت: نیاز فوری امروز قم الحاق ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است که تامین این تعداد اتوبوس بودجه ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد و تامین چنین بودجه ای توسط هیچ شهرداری در شرایط اقتصادی کنونی میسر نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، ادامه داد: نیاز به الحاق اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری یک نیاز مشترک در تمام کلانشهرهای کشور است به گونه ای که بر اساس برآورد انجام شده هم اکنون نیاز فوری کشور حدود یک هزار دستگاه اتوبوس است.

ذاکریان افزود: آخرین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در استان و کشور به سال ۱۳۸۶ می رسد که با کمک دولت کل ناوگان کشور نوسازی شد. با توجه به اینکه این اتوبوس های به بخش خصوصی واگذار شده بود و قرارداد آنها ۱۰ ساله بود، با پایان این قرارداد شرایط کنونی قابل پیش بینی بود که بارها در سه سال اخیر هشدارهای لازم را دادیم ولی به آن توجهی نشد.

افزایش ۱۰ برابری قیمت اتوبوس طی ۳ سال

وی تصریح کرد: موتور و گیربکس تمام اتوبوس های تولیدی توسط شرکت های داخلی از خارج وارد می شود که به دلیل تحریم ضمن کاهش چشمگیر تولیدات داخلی، هزینه هر دستگاه اتوبوس با کیفیت یورو پنج از حدود ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از پنج میلیارد تومان در سال جاری افزاش یافته است.

ذاکریان با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی قم مشغول ارائه خدمت هستند، گفت: از این تعداد ، حدود ۱۱۰ اتوبوس طی دو مرحله در سال های ۹۶ و ۹۸ خریداری و ۱۹۰ دستگاه نیز نوسازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی جزو خدمات اساسی است، ادامه داد: طی سال های اخیر ۲۵۰ اتوبوس بخش خصوصی با پایان قرارداد ۱۰ ساله آنها آزاد شده و در اختیار مالکان خود قرار گرفته اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه خرید اتوبوس، نوسازی و بازسازی اساسی اتوبوس های از رده خارج شده فعلی در دستور کار قرار گرفت که در این راستا قرارداد ۵۶ دستگاه اتوبوس به شرکت پیشرو یدک و ۳۹ دستگاه به شرکت مارال برای بازسازی اساسی تحویل دشده ضمن اینکه ۵۳ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در مرحله مناقصه قرار دارد.

وی افزود: تا کنون حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده به شهرداری قم تحویل داده شده است که این روند در هفته های آینده نیز به تدریج ادامه خواهد داشت.

 بیمه، در پرداخت خسارت به رانندگان اتوبوس بهانه تراشی می کند

ذاکریان،‌ در ادامه با اشار ه به آسیب کرونا به حمل و نقل عمومی گفت: ۹۰ درصد مسافران اتوبوسرانی قم در اسفندماه ۹۸ همزمان با شیوع کرونا ریزش کرد ضمن اینکه با تصویب ستاد مقابله با کرونا از فروردین تا ۱۶ خرداد ماه سال جاری نیز خدمت رسانی اتوبوسرانی در سطح شهر متوقف شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، افزود: این ممنوعیت فعالیت، خسارت های زیادی به ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس های بخش خصوصی وارد کرد که متاسفانه با گذشت چندین ماه بیمه به بهانه های مختلف هنوز به تعهدات خود در قبال این رانندگان عمل نکرد است.

تجهیز اتوبوس های قم به سیستم کنترل ناوگان

وی با اشاره به الکترونیکی کردن بلیت اتوبوس ها و پرداخت کرایه در اتوبوس های درون شهری قم گفت: به روز رسانی دستگاه های بلیت الکترونیکی اتوبوس ها در یک سال گذشته انجام و اتوبوس های قم مجهز به سیستم کنترل ناوگان شده اند.

ذاکریان فعال سازی «قم کارت» را بستر فنی پرداخت الکترونیکی در صورت استفاده از حمل و نقل عمومی درون شهری دانست و افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی به کدهای کیو آر برای پرداخت الکترونیکی مجهز شده اند.

جایگزین پارکومتر به جای تابلوهای توقف ممنوع

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، با اشاره به راه اندازی مجدد پارکومتر ها در سطح معابر پر تردد شهری گفت: در محل های پارک خودرو مطلقا ممنوع، قرار است که پارکومترها جایگزین تابلوهای توقف مطلقا ممنوع شود که جانمایی این دستگاه ها نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: در طرح جدید که در بلوار امین اجرایی شده است، پارک خودرو بر اساس پلاک خودرو انجام می شود به گونه ای که در ۳۰ دقیقه اول رایگان و در صورت استمرار حضور به صورت پیامکی هزینه ای که بابت پارک باید پرداخت شود به راننده اعلام می شود.

ذاکریان، مناسب سازی پیاده راه ها برای معلولان و ناتوانان جسمی را از دیگر اولویت های شهرداری قم دانست و افزود: ورود موتورسیکلت به عابر پیاده موجب شده تا برای جلوگیری از این اتفاق تمام ورودی ها به پیاده راه مسدود شود که این موضوع مشکلاتی را برای معلولان ایجاد می کند.

احداث مسیر ویژه دوچرخه در قم همواره پر چالش بوده است

وی همچنین با اشاره به اجرایی شدن مطالعات سند جامع توسعه دوچرخه در قم گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که با دانشگاه قم در این زمینه به امضا رسید، برای اولین بار مطالعات سند جامع دوچرخه در قم انجام شد که با تصویب خروجی این طرح در شورای ترافیک شهر و استان، نقشه راه ۱۰ ساله قم در این زمینه مشخص شده است.

معاون شهردار قم گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اولین دغدغه مردم به ویژه جوانان و نوجوانان برای استفاده از دوچرخه در ترددهای درون شهری، نبود ایمنی مسیرها بوده است.

وی با اشاره به ضرورت راه اندا ی مسیرهای ویژه دوچرخه گفت: احداث مسیر ویژه دوچرخه همواره پر چالش بوده است که این موضوع در قم به دلیل مختصات ویژه فرهنگی و اجتماعی و وضعیت معابر شهری پر چالش تر بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، گفت: پس از ایمنی مسیر، نبود دوچرخه های اشتراکی و همچنبن هزینه بالای خرید دوچرخه از جمله دیگر چالش های توسعه دوچرخه سواری بوده است.

استانداردسازی خطوط عبوری معابر؛ راهکار ایجاد مسیر دوچرخه

ذاکریان اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۶۰ درصد مسافت سفرهای درون شهری شهروندان قم کمتر از چهارکیلومتر است که این موضوع سبب می شود تا امکان استفاده از دوچرخه به عنوان بهترین وسیله درون شهری فراهم شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، مسطح بودن شهر را از جمله امتیازهای قم برای توسعه دوچرخه سواری دانست و تاکید کرد: توسعه استفاده از دوچرخه مزایای بسیاری از جمله کاهش مصرف سوخت،‌ کاهش هزینه ها، کاهش آلایندگی ها و همچنین ارتقای سطح سلامت عموم را دارد.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در سطح معابر قم، استانداردسازی خطوط عبوری معابر در دستور کار است که با این اقدام ضمن اینکه تردد خودروها با مشکل مواجه نمی شود، فرصت برای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه نیز به عنوان یک خط اختصاصی فراهم خواهد شد.

وضعیت کنونی عبور مردم از جاده شهر قائم مناسب سازی می شود

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب و خطرات عبور اهالی دو طرف خیابان اصلی شهر قائم گفت: خیابان اصلی که این محله را به ۲ بخش تقسیم کرده است به دلیل بار ترافیکی سنگین و سرعت بالای خودروها و تعاملات مردم دو طرف جاده، خطراتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

ذاکریان افزود: این منطقه به ویژه در بخش جلوی مسجد در ابتدای این بلوار، نیاز به احداث پل عابر پیاده دارد و از طرفی به دلیل اینکه حجم تردد بالاست باید این پل مجهز به پله های برقی باشد که با توجه به عرض بسیار کم پیاده راه آن امکان ایجاد پله برقی وجود ندارد.

معاون شهردار قم اظهار داشت: نصب پل های عابر پیاده با آسانسور نیز مورد مطالعه قرار گرفت که به دلیل همان محدودیت اجرای آن موانع فنی دارد.

وی گفت: با توجه به حجم زیاد خودروهای عبوری از مسیر آن، در ابتدای این منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است،‌ یکی از طرح های دیگر برای رفع این مشکل ادامه یافتن زیرگذر بلوار شهید کریمی است تا این زیرگذر تا پس از این گره ترافیکی ادامه یابد که مطالعات این طرح در حال انجام است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار