با عنایت به این مهم، موزه اونتاریو کانادا که در اگهی دهمین سخنرانی فرهنگ معاصر خود از عنوان مجعول خلیج بجای عنوان صحیح خلیج فارس استفاده کرده بود، شناسایی و توسط مرکز مطالعات خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 09 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، نامهاي جغرافيايي بازگوينده هويت تاریخی و فرهنگی ملتهای مختلف در پديده هاي جغرافيايي هستند که اغلب به دور از اميال سياسي دولتها و در گذر چندین هزار سال تاریخ پديدار مي آيند. به گفته ديگر نامهاي جغرافيايي ريشه در فرهنگ محيطي ملل از گذشته تا امروز دارند که در چارچوب پيچيدگيهاي گویش های محلي و تاریخ و تمدن هر يک از اين ملل رشد يافته و تکامل پذيرفته اند، مانند بيشتر نامهاي جغرافيايي داخلي کشورها.

به همین دلیل بود که در سال 1959 شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) سازمانی را جهت یکسان سازی نامهای جغرافیایی (UNGEGN) ایجاد کرد تا با فراهم کردن بستری جهت تثبیت نامهای جغرافیای ملل، گامی در جهت صلح و امنیت بین الملل برداشته شود.

 یکی از وظایف تعریف شده مرکز مطالعات خلیج فارس، دفاع از نام خلیج فارس بعنوان میراث مشترک ایرانی تباران و صیانت از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است. لذا رصد نام خلیج فارس در مطبوعات، اطلسهای جغرافیایی، موزه ها و سازمانهای مختلف بین المللی از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.

با عنایت به این مهم، موزه اونتاریو کانادا که در اگهی دهمین سخنرانی فرهنگ معاصر خود از عنوان مجعول خلیج بجای عنوان صحیح خلیج فارس استفاده کرده بود، شناسایی و توسط مرکز مطالعات خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه جعل نام خلیج فارس برخلاف موازین بین المللی و دستورالعملهای معتبر سازمان ملل می باشد، نامه اعتراضی از سوی این مرکز به موزه اونتاریو کانادا بهمراه مجموعه اسناد تاریخی و بین المللی ارسال و درخواست اصلاح اگهی سخنرانی با عنوان صحیح خلیج فارس مطرح گردید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار