رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند عارف: روحانی پس از انتخابات ۹۶ از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت / شانس آخوندی برای ریاست جمهوری از نگاه فعال معروف اصولگرا / واکنش آشنا به مناظره بایدن و ترامپ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶ 01 October 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عارف: روحانی پس از انتخابات ۹۶ از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت

عارف با بیان اینکه من می‌توانستم از جایگاه خود به عنوان رای اول تهران بهترین استفاده را کرده و اقدامات خوب فراکسیون امید را به نام خودم تمام کنم، گفت: اگر از هر یک از اعضای فراکسیون می‌خواستم وقت خود را در مجلس به من بدهند، دریغ نمی‌کردند؛ اما این کار اخلاقی نبود و مبنای کار من اخلاق است‌ و نمی‌خواهم از جایگاه خود سوءاستفاده کنم. رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بعد از پیروزی در مجلس دهم، جناح چپ اصلاح‌طلبان فشار زیادی وارد کردند و کسانی روبه‌روی ما قرار گرفتند که اصلاح‌طلب بوده و ما آنها را قبول داشتیم، اظهار داشت: در مجلس دهم، با جریان سوم هم روبه‌رو بودیم. این جریان می‌خواست با هر دو طرف کار کند و پیروزی روحانی را به نام خود بنویسد. آنها دنبال اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه بودند. من به آنها گفتم شما کجای کار بوده‌اید؟ در انتخابات ۹۶ آن‌ها به التماس ما افتادند؛ اما بعد از پیروزی روحانی، کاملا روی خود را چرخاندند. وی افزود: آقای روحانی بعد از انتخابات ۹۶ کاملا از اصلاح طلبان فاصله گرفت.

پاسخ عجیب زاکانی درباره کاندیدا شدن در انتخابات ۱۴۰۰

نماینده قم در مجلس گفت: ولع گرفتن مسئولیت در نظام اسلامی چیز خوبی نیست و نباید کسی ولع قدرت داشته باشد. علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد یا نه، گفت: باید نهضت نیامدن راه بیفتد نه نهضت آمدن.رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید نهضت نیامدن راه بیفتد، نه با این معنی که کسی برای مسئولیت نیایید بلکه منظور این است که اگر کسی توانمندی داشت سراغش می آیند.

شانس آخوندی برای ریاست جمهوری از نگاه فعال معروف اصولگرا

چهره اصول‌گرا در واکنش به آمدن احتمالی آخوندی برای انتخابات بر عقیده است که کسی از وزیر سابق روحانی استقبال نمی کند.سلیمی نمین در واکنش به اینکه شنیده‎ها حاکی از این است که عباس آخوندی اعلام کرده با برنامه وارد عرصه انتخابات می‌شود، اظهار کرد: بعید می‌دانم جریانی آخوندی را قبول داشته باشد و از او پشتیبانی کند. در واقع آخوندی، فرد موفقی در امر وزارت نبود، وی به بحث مسکن لطمه وارد کرد و موجب عقب ماندگی جدی در این زمینه شد. آخوندی که در بحث وزارت برنامه نداشت، چگونه می‌تواند برای ریاست جمهوری در سطح کلان طرح داشته باشد. در حقیقت تمایل افراد برای ورود به صحنه انتخابات به این معنی نیست که با اقبال، مواجه خواهند شد.

گلایه ی واعظی از برخی اصلاح طلبان خارج از کابینه دولت

واعظی در جمع خبرنگاران گفت: اصلاح‌طلبانی که منتقد دولت شده‌اند، اگر مراعات سایر اعضای دولت را نمی‌کنند، ملاحظه رفقای خودشان را در کابینه بکنند. همه‌ جای دنیا مبارزات انتخابات یکی دو ماه است، اینجا چهار سال طول می‌کشد.نمی‌دانم چرا عده‌ای در داخل کشور از این که رئیس جمهور گفت مردم کاخ سفید را لعنت کنند، ناراحت و عصبانی شده‌اند. این‌ها ادعای انقلابی‌گری هم دارند؛ من دیگر این افراد را نمی‌فهمم.

واکنش آشنا به مناظره بایدن و ترامپ

رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوی درباره نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، اظهار کرد: اجازه ندهیم غلبه گفتمان ایران هراسی موجب شود که میزان دشمنی با ایران، محور رقابت در حوزه سیاست خارجی شود.حسام الدین آشنا در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن، نوشت: دنیا نظاره‌گر فرآیند انتخاباتی در آمریکا است. رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوی افزود: آمریکا در کار خود فرومانده است؛ اقتصاد و سیاست داخلی محور رقابت‌ها و سیاست خارجی در حاشیه است. آشنا تصریح کرد: اجازه ندهیم غلبه گفتمان ایران هراسی موجب شود که میزان دشمنی با ایران، محور رقابت در حوزه سیاست خارجی شود.

پایان جنجال بر سر «دنا پلاس» در مجلس؛ خودروها تحویل داده نشد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره "دناپلاس‌"های جنجالی این روزهای پارلمان، گفت: با توجه به افزایش سرسا‌م‌آور قیمت خودرو از زمان خرید بر اساس مصوبه هیات رئیسه خودروهای دنا به نمایندگان فروخته نمی‌شود و در مالکیت مجلس خواهد ماند.‌محمد حسین فرهنگی افزود: مجلس یازدهم که قریب به چهار ماه است سکان تقنین و نظارت را در بهارستان به‌دست گرفته، تلاش دارد ضمن اصلاح رویه‌های گذشته، نیازهای ضروری نمایندگان برای خدمت به مردم را نیز مهیا کند. وی ادامه داد: یکی از نیازهای نمایندگان مجلس، وجود خودرو برای سرکشی به نقاط دور و نزدیک حوزه‌های انتخابیه است. در دوره گذشته خودروهایی به نمایندگان داده شده که در این میان، خودروهای گران قیمت سوزوکی ویتارا و سراتو و در ادوار قبل‌تر زانتیا مشاهده می‌شود. سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم تصریح کرد: با این حال مجلس یازدهم بر تهیه خودروی داخلی با اولویت خودروی پژوپارس تأکید داشت اما با توجه به برنامه تولید کارخانه ایران خودرو ناگزیر به خرید ترکیبی از دنا و پژو پارس اقدام کرد. مطابق قواعد و رویه‌های جاری دستگاه‌های دولتی این خرید حدود چهار ماه پیش با قیمت مصوب کارخانه که برای همه دستگاه‌های دولتی بوده انجام شد.فرهنگی با بیان این که تأمین خودرو و راننده توسط مجلس برای انجام وظایف نمایندگی امری بدیهی است عنوان کرد: رویه چند سال گذشته این بود که برای صرفه جویی در هزینه‌ها خودرو قسطی به نماینده واگذار و در این صورت تمام هزینه‌های مربوط به خودرو به عهده نماینده گذاشته می‌شد.

بیانیه جامعه مدرسین: عادی سازی روابط با اسرائیل، از «محرمات کبیره» است

در پی درخواست مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای عادی سازی روابط برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام خیانتکارانه‌ی سران دو رژیم دست‌نشانده‌ی امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر فلسطین، اقدامی نامشروع و از نظر اسلام، محکوم و از محرمات کبیره شرعی است. این اقدام خیانت آمیز نه‌ تنها خیانت به مردم مظلوم فلسطین و مسجدالاقصی قبله اول مسلمین است، بلکه خیانتی به همه امت اسلامی و به رسول‌الله «صلی‌الله علیه و آله و سلم» و به قرآن کریم است. بارزترین مصادیق یهود و نصاری در آیه بالا رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکاست؛ لذا گرویدن به یهود و نصاری و پذیرفتن آن‌ها به عنوان دوست، صاحب اختیار و حامی موجب خروج از ملت اسلام و پیوستن به دشمنان خدا و رسول به شمار آمده است «و من یتولهم منکم فانه منهم».

واکنش روحانی به مناظره ترامپ و بایدن

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هیأت دولت با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در شرایطی هستند که هر روز یک توطئه ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: مناظره شب گذشته کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که آمریکایی‌ها به چه اوضاعی گرفتار شده اند. آمریکایی‌ها از یک طرف بدترین وضعیت را در کرونا داشتند و از طرف دیگر بدترین بیکاری امروز دامن آن‌ها را گرفته و از طرف دیگر ناآرامی‌های داخلی در این کشور از شرایط قبل بدتر است و در سیاست خارجی هیچ چیز هم به دست نیاورده اند. وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در سیاست خارجی خود نه تنها نسبت به ایران بلکه نسبت به منطقه، پاسیفیک، اروپا و نیز نفتا ناموفق بوده اند، گفت: کشوری که این همه مشکلات دارد طبیعی است که این مشکلات را بخواهد به دنیای بیرون منتقل و علیه ایران و جهان هم توطئه کند.

واکنش واعظی به توهین‌های نمایندگان به روحانی

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان این که در یک جنگ اقتصادی تمام  عیار هستیم، یادآور شد: انتخابات ۱۴۰۰ جای خود، ولی نباید کاری کنیم که آدرس غلط داده و تفرقه و نفاق ایجاد کنیم. واعظی درباره انتقاد جناح‌های مختلف به رئیس جمهور بیان کرد: یک جریان که از روز اول منتقد روحانی بود و ما هیچ وقت ندیدم که بعد از انتخابات، رقابت‌های انتخاباتی تمام شده باشد. اما در میان اصلاح طلبان یک نظر خاص وجود ندارد و دیدگاه‌ها متفاوت است. از اصلاح طلبان وزیر و استاندار در دولت وجود دارد و اگر آن‌ها منتقد هستند، به رفقای خودشان هم انتقاد باید بکنند، ولی حداقل مراعات حال رفقای خود را بکنند. واعظی درباره توهین‌های انجام شده به رئیس جمهور در جلسه روز سه شنبه مجلس اظهار کرد: بنای کلیت مجلس همراهی با دولت است، اما اقلیتی در مجلس از این تربیون رسمی استفاده می‌کنند تا حرف‌های نسنجیده زده و مردم را ناامید کنند. انتظار ما از هیات رئیسه مجلس این است که سازوکاری در نظر بگیرند که وقتی از این تربیون حرف کذب و غیر اخلاقی زده شود به نوعی جبران شود.

کاظم موسوی، نماینده مجلس: حرف من درمورد تفاوت رشوه و شیرینی، شوخی بود

روزنامه اینترنتی فراز درباره اظهارات نقل شده از سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل که ۵۰۰ هزار تومان را شیرینی و ۵۰۰ میلیون تومان را رشوه خوانده بود، از او سوال کرد که پاسخ داد: «متاسفانه برداشت غلطی از این گفت‌وگو شده است. نکته اینجاست که این صحبت در فضای شوخی مطرح شده است، اما آن را در قالب گفت‌وگویی منتشر کردند؛ آیا این انصاف است؟»

دکتر مردانی: تختی برای بیماران کرونایی باقی نمانده

به گفته دکتر مردانی «آمار بستری‌شدگان، مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی در کشور به ویژه کلانشهر تهران به‌شدت رو به افزایش است؛ طوری که بیمارستان‌ها به سختی مبتلایان بدحال را پذیرش می‌کنند، چون تختی برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی باقی نمانده است.» روزنامه وطن امروز نوشت: «برای قطع شدن زنجیره کرونا در کشور، کارشناسان سلامت اعتقاد دارند باید دولت بار دیگر فعالیت در شهر‌ها و تردد‌های بین‌شهری را محدود کند. در این باره عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران به حدی بحرانی است که اگر محدودیت‌های اجتماعی و اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از رشد فزاینده ابتلا به این ویروس کشنده برقرار نشود، هفته پیش روی شاهد پر شدن فضای راهروی بیمارستان‌ها از مبتلایان کرونا خواهیم بود. دکتر «مسعود مردانی» در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره بی‌توجهی مسئولان نسبت به وضع محدودیت‌ها برای جلوگیری از افزایش آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» تصریح کرد: آمار بستری‌شدگان، مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی در کشور به ویژه کلانشهر تهران به‌ شدت رو به افزایش است، به گونه ای که بیمارستان‌ها به سختی مبتلایان بدحال را پذیرش می‌کنند، چون تختی برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی نمانده است.

ایران به اظهارات وزیر خارجه امارات پاسخ داد

سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پاسخ داد. سعید خطیب زاده گفت: حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قطعی و تردید ناپذیر است و تمامی اقدامات ایران در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی خود صورت گرفته و بدیهی است به هیچ دولت خارجی مربوط نمی‌باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گونه اظهارنظر‌ها و تکرار ادعا‌های بی اساس، تاثیری بر حق حاکمیت کشورمان نداشته و نخواهد داشت و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و قانونی است. خطیب زاده ضمن تقبیح مداخلات مخرب امارات در برخی کشور‌ها و مشارکت فعال این کشور در جنگ افروزی، تاکید کرد، توافق عادی سازی ابوظبی با رژیم غاصب، جنگ طلب و بحران آفرین صهیونیستی در واقع امارات را به بخشی از بحران در منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است.

بیکاری ۱۶هزار پرسنل ورزشی استان تهران در بحران کرونا

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران از بیکاری ۱۶هزار تن از پرسنل باشگاه‌ها و اماکن ورزشی استان تهران در بحران کرونا خبر داد. رضا گل‌محمدی گفت: «از ۵۲۰۰ باشگاه خصوصی و دولتی که در استان تهران فعالیت داشتند به دلیل تشدید شیوع کرونا، اکثر باشگاه‌ها تنها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و هر روز در معرض تعطیلی هستند.» به گفته او، در اسفند و فروردین سال ۹۹ خسارت کرونا به ورزش ایران شش هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن سهم استان تهران است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار