بررسی توییت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چند هفته اخیر نشان می‌دهد، وضعیت اقتصادی به خصوص افزایش نرخ دلار و قیمت کالاهای اساسی، گلایه وزیر بهداشت از تاخیر در پرداخت یک میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا و میزان حقوق کارگران و بازنشستگان بیشترین واکنش‌های وکلای مردم را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۰۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳ 27 September 2020

به گزارش تابناک قم، حضور پررنگ و پرشمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر، مجالی برای اطلاع رسانی بیشتر، ارتباط بدون واسطه با مردم و بیان دغدغه‌های آن‌هاست. نمایندگان از ابتدای شروع به کار دوره یازدهم در صفحات شخصی خود در توییتر و اینستاگرام به ارائه نظراتشان درباره موضوعات روز و گزارشی از فعالیت‌هایشان پرداخته اند و بعضا انتشار هر مطلبی با واکنش تشویقی و یا انتقادی کاربران همراه بوده است.

انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت

نمایندگان مجلس از ابتدای فعالیت هایشان، از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد داشته و با ارائه راهکار‌ها و تصویب طرح‌هایی، خواستار بهبود وضعیت اخیر به خصوص گرانی‌های روزافزون شده اند؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده و باعث انتقاد شدید مجلس از دولت شده است.

واکنش علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به این وضعیت، اشاره‌ای به فروش تولیدات داخلی در مرز‌ها به نرخ دلار بود. او تاکید کرد که «سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، بازار کشور را به نفع منطقه به تاراج گذاشته، با دلار۳۰هزار تومانی کمی آن طرف تر جیب‌ها پرتر می‌شود، آن سوی مرز‌ها هر کیلو گوسفند زنده را ۵ دلار، گاو زنده را کیلویی ۴ دلار، تخم مرغ را کیلویی یک دلار، برنج درجه یک شمال را کیلویی ۲.۵ دلار و مرغ زنده را کیلویی ۱.۵ دلار می‌خرند!»

محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انتقاد خود را معطوف به وضعیت بازار سرمایه کرد و توضیح داد، در یک ماه گذشته، بازار سرمایه ایران روز‌های خوشی را سپری نکرد. دولت در تلاش است تا از روش‌هایی همچون تزریق پول از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها به بازار بورس که مغایر قانون است، بازار بورس را تقویت نماید. این اقدام اثرات نامطلوبی بر بازار سرمایه خواهد داشت، چون اولا تورم ثانیا منابع بخش تولید کاهش پیدا می‌کند.

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه مجلس در کنار انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور ابزار نظارتی تحقیق و تفحص را محرک خوبی برای اطلاع از پشت پرده شرایط اقتصادی و جلوگیری از ادامه این وضعیت دانست. او در صفحه توییتر خود از تدوین سه طرح تحقیق و تفحص‬ از زد و بند‌های پشت پرده و مافیا بازی در حوزه بورس، دلار ۴۲۰۰ تومانی و خودرو خبر داد که با انجام آن می‌توان زیان هزاران هزارمیلیارد تومانی مردم را پیگیری کرد و جلوی سوءاستفاده و فساد‌های عظیم در این دولت را گرفت.

بودجه کرونا چه شد؟

نمایندگان مجلس همچنین در صفحات توییتر خود به گلایه وزیر بهداشت از تاخیر در پرداخت یک میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا واکنش نشان دادند؛ ماجرا مربوط به مطلبی است که چند روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پائیز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته است. یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام؛ نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

واکنش علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس به دلنوشته وزیر بهداشت این بود: «وزیر بهداشت که از مساعدت دولت در مقابله با کرونا و نیز پرداخت تمام یک میلیارد دلار صندوق توسعه ناامید شده با نامه‌ای به شهید سلیمانی از آن روح بزرگ استمداد طلبیده. ‏واقعا آقای روحانی علی برکت الله! دقیقا چه می‌کنید ... لطفا با سلامت مردم شوخی نکنید!»

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار نیز با هشتک دولت عجیب گفت: وزیر بهداشت که از تامین نشدن بودجه مورد نیازش گلایه‌مند و حتی ناامید شده، به جای نامه به رئیس جمهور به روح شهید سلیمانی نامه می‌نویسد و گلایه می‌کند؛ یعنی هیچ مقامی در این دولت نیست به حرف وزیر بهداشت توجه کند؟

احمدامیرآبادی فراهانی، عضو دیگر هیات رییسه هم وعده تحقیق و تفحص از چگونگی واگذاری و هزینه کرد یک میلیارد یورویی خط اعتباری مربوط به مبارزه با بیماری کرونا را داد.

حقوق کارگران و بازنشستگان افزایش یابد

بعد از آن که حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور خط فقر در جامعه برای خانوار ۴نفره را۱۰میلیون تومان اعلام کرد، باز هم موضوع حقوق پایین کارگران و بازنشستگان مطرح شد، چون به گفته قلی تبار با این میزان دریافتی، بسیاری از کارگران توان خرید گوشی موبایل برای ادامه تحصیل فرزاندانشان را هم ندارند.

فریدون عباسی نماینده کازرون راهکار را اصلاح نظام حقوق و دستمزد دانسته و این طور توضیح داد که افزایش دریافتی بازنشستگان و رساندن آن به نود درصد شاغلین وقتی که قیمت‌ها افزایش لجام گسیخته داشته، فقط اثر تسکین دهنده لازمی برای درد دارد و چاره کار در اصلاح ‌نظام حقوق و دستمزد در کل جامعه و تناسب آن با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی است.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در مطلبی کوتاه در صفحه توییتر خود این اطمینان را به مردم داد که به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد سبدغذایی قشرهای کم درآمد کوچک شود. ‏مسائل اقتصادی باید ریشه‌ای حل شوند، ولی دغدغه اولیه زندگی مردم را موقت در قالب طرح حمایت معیشتی ازمردم برطرف خواهیم کرد. کالا‌های اساسی ضروری با کارت الکترونیک کالایی از طریق منابع غیر تورم زا تأمین خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار