فرماندار جوانرود با بیان اینکه از اول تا 10 مهرماه آماده بازدید ارزیابان یونسکو در خصوص ثبت جهانی اورامانات هستیم، گفت: سه روستای شهرستان جوانرود به عنوان الگو و هدف بازدید ارزیابان یونسکو در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۹۰۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 17 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،رستگار یوسفی ، در خصوص ثبت جهانی اورامانات در حوزه شهرستان جوانرود، اظهار داشت: ثبت جهانی یونسکو یک پروسه دوساله است که پس از پذیرش این پرونده در سازمان یونسکو قرار است ارزیابان این سازمان پایان شهریورماه به این منطقه سفر کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی معماری که جوانرود دارد، 11 روستا در بخش کلاشه و دهستان کلاشه این شهرستان در بحث ثبت جهانی اورامانات مطرح است که سه روستا (قلاجی، شالیگاه و کلاش‌لولم) به عنوان الگو و هدف بازدید ارزیابان یونسکو در نظر گرفته شده است.

فرماندار جوانرود از مهیا بودن تمامی شرایط برای بازدید ارزیابان یونسکو خبر داد و گفت: پارامتراها از منظر فرهنگی، بافت روستا و رفع موانع در رابطه با ثبت جهانی در دستور کار قرار گرفته و شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی براساس دید کارشناسان میراث فرهنگی مشخص شده و اعتبار ویژه‌ای هم برای این امر در نظر گرفته شد.

یوسفی تصریح کرد: در پاکسازی محلی، مبلمان، نظافت، جمع‌آوری نخاله‌ها، رنگ‌آمیزی در و پنجره فلزی و جداره‌ها و معابر تمامی موارد بصری با همکاری خوب روستائیان کودک، نوجوان، زن و مرد پای کار آمدند و تحول خوبی در این سه روستا شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه از اول تا 10 مهرماه آماده بازدید ارزیابان یونسکو از منطقه هستیم، گفت: این یک اقدام تحول‌آفرین است، اورامانات به مقصد گردشگری جهان تبدیل می‌شود علاوه بر رونق اقتصادی که برای منطقه در بر دارد یک تعهد بین‌المللی برای حفاظت از این میراث فرهنگی شکل می‌گیرد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار