کد خبر: ۸۹۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 05 September 2020

 

رقابت برای فتح ۱۱ کرسی خالی پارلمان یازدهم زیر سایه کرونا +جدول

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می شود که هنوز صندلی ۵ نماینده مجلس خالی می ماند.

به گزارش خبرآنلاین، زنگ آغاز مهم‌ترین ماراتن سیاسی کشور در سال ۹۸ در حالی  به صدا در آمد که مردم در شوک ورود کرونا به کشور فرو رفته بودند و اتفاقات ریز و درشت از حوادث آبان ماه و اعترضات افزایش قیمت بنزین گرفته تا موج عجیب و غریب ردصلاحیت‌ها  کمترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی ایران را رقم زد. 

با این وجود کارزار انتخابات مجلس یازدهم نیز با مشارکت ۴۲ درصدی مردم پایان یافت و اصولگرایان پیشتاز کسب رأی در بسیاری از حوزه های انتخابیه سراسر کشور شدند. برخی نمایندگان مجلس دهم در جایگاه خود ابقا شده اند و برخی هم از اصولگرایان سنتی گرفته تا نسل جدید اصولگرایان، جبهه پایداری و وزرا مدیران دولت های نهم و دهم توانستند کرسی‌هایی را در مجلس به دست بیاورند.

آغاز راند دوم انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه

«ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آرا صحیح است»  این تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که اگر محقق نشود باید رای‌گیری دوباره تکرار شود تا از میان کاندیداهایی که حد نصاب را کسب نکرده‌اند یک نفر راهی خانه ملت شود. در همین راستا، بر اساس نتایج شمارش آرای، کاندیدهای ۱۱ حوزه‌های انتخابیه «میانه» استان آذربایجان‌شرقی، «سمیرم و لنجان» استان اصفهان، «کرج، اشتهارد و فردیس» استان البرز، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره» استان ایلام، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» استان خوزستان، «زنجان و طارم» استان زنجان،«بیجار» استان کردستان، «کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب و دالاهو» استان کرمانشاه و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» استان گلستان، باید برای ورود به ساختمان هرمی شکل بهارستان و کرسی های سبز نمایندگی باهم به رقابت بپردازند. 

انتخابات دور دوم مجلس که قرار بود ۲۹ فروردین ماه برگزار شود، به علت شیوع گسترده ویروس کرونا به ۲۱ شهریورماه به تعویق افتاد و حال از دیروزبه مدت یک هفته تبلیغات کاندیداها زیر سایه کووید ۱۹ و طبق  پروتکل های بهداشتی آغاز شده است. تبلیغاتی که در آن دیگر خبری از آن بریز و بپاش‌ها و دعوت‌های شام و ناهار نیست و همه بارش را باید فضای مجازی به دوش بکشد. 

تعداد اصلاح طلبان و مستقلین مجلس افزایش می یابد؟

هرچند بازار رقابت جناح‌ها در انتخابات مجلس یازدهم رنگ و بوی زیادی نداشت اما چهره سیاسی بهارستان در اسفند ماه تغییر کرد و این بار اکثریت کرسی های آن به تصرف اصولگرایان درآمد. با خروج تاجگردون از مجلس تعداد اصلاح طلبان به ۱۹ نفر رسید که اگر بهنام صفایی از حوزه انتخابیه میانه و اصغر سلیمی، نماینده سابق مجلس دهم از حوزه انتخابیه سمیرم بر رقیبان خود پیروز شود، تعداد اصلاح طلبان به ۲۱ نفر می رسد.

همچنین ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس را مستقلین آن تشکیل می دهند که با توجه به لیست کاندیداهای مرحله دوم انتخابات، امکان افزایش تعداد آن ها در پارلمان وجود دارد. 

۵ کرسی نمایندگی خالی میماند

مرحله دوم انتخابات مجلس درحالی جمعه هفته جاری برگزار می شود که حتی با برگزاری این دور از انتخابات بازهم ۵ صندلی بهارستان خالی می ماند. اتفاقی که بخشی از آن را کرونا رقم زد و بخشی دیگر را رداعتبارنامه. 

ویروس کرونا خیلی زود گریبان مجلس یازدهم را گرفت و وقتی هنوز ساکنان جدید ساختمان هرمی بهارستان بر صندلی‌های خود جای نگرفته بودند  فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران و محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه حتی فرصت حضور در افتتاحیه مجلس یازدهم را هم پیدا نکردند و جان خود را از دست دادند. چند هفته بعد آغاز به کار مجلس یازدهم درست ۲۳ تیرماه بود که کرونا از میان نمایندگان  قربانی دیگری گرفت و این بار عیسی جعفری، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ بود که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مجال پیدا نکرد وظیفه نمایندگی‌اش را به پایان برساند 

 تایید جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب تفرش از سوی شورای نگهبان، رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران توسط پارلمانیست ها و خروج او از بهارستان نیز دو کرسی دیگر پارلمان یازدهم را خالی از سکنه کرد.

طبق قانون، حوزه‌های انتخابیه‌ای که نمایندگان آنها بعد از انتخاب برای حضور در مجلس شورای اسلامی فوت می‌کنند و یا به دلایلی همچون رد اعتبارنامه، استعفا و... فرصت حضور در پارلمان را پیدا نمی ‌کنند، باید در اولین انتخابات پیش رو، یک نماینده دیگر به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند. بنابراین تکلیف حوزه‌ای انتخابیه «آستانه اشرفیه»، «تهران»، «تفرش»، «گچساران» و «بهار و کبودرآهنگ» در ذیل انتخابات میان دوره‌ای مجلس و در روز انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.

* در جدول زیر کاندیداهای انتخابات مرحله دوم مجلس را می توانید مشاهده کنید.

استان/ حوزه انتخابیه

اسامی

گرایش سیاسی

آراء

آذربایجان شرقی/ میانه

علی شامی

مستقل

۱۱.۷۰۳

بهنام صفایی

اصلاح طلب

۱۱.۰۳۴

اصفهان/ سمیرم

رحیم کریمی

اصولگرا

۵.۹۵۹

اصغر سلیمی

اصلاح طلب

۵.۹۰۸

اصفهان/ لنجان

علی یوسف پور

اصولگرا

۹.۵۵۸

حسن رجایی ریزی

اصولگرا

۸.۶۴۶

البرز/کرج

فاطمه آجرلو

مستقل

۶۱.۰۵۷

علیرضا عباسی

اصولگرا

۵۲.۷۲۶

ایلام/ مهران، دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره

بهزاد علیزاده

مستقل

۱۸.۵۰۵

صادق کرمی

مستقل

۱۶.۳۷۲

خوزستان/ اهواز و باوی

شبیب جویجری

اصولگرا

۴۱.۲۳۷

احمد سرج

اصولگرا

۳۷.۹۴۳

زنجان/ زنجان و طارم

شیخ مهدی باقری

اصولگرا

_

نبی ا... محمدی

مستقل

_

کردستان/ بیجار

حمدالله کریمی

مستقل

۶.۸۴۷

علیرضا زندیان

مستقل

۵.۸۳۷

کرمانشاه/ اسلام آباد غرب

مجتبی بخشی پور

مستقل

۱۴.۳۴۹

نادر نادری

مستقل

۱۳.۱۲۷

کرمانشاه/ کرمانشاه

سلمان محمدی

اصولگرا

۴۰.۱۵۷

ابراهیم عزیزی

اصولگرا

۳۹.۴۹۵

گلستان/ کردکوی، بندرترکن و بندرگز

جلال ایری

اصولگرا

۲۱.۲۰۶

رجب محمدآبادی

مستقل

۱۴.۹۸۳

 * اطلاعات جدول فوق براساس آمار رسمی ستاد انتخابات وزارت کشور و خبرگزاری مهر تهیه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار