کد خبر: ۸۹۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ 04 September 2020

حامد سیاسی:شما از احیای نخست وزیری گفتید، نظری که البته در سال‌های اخیر بدیع نیست و از رهبری تا نماینده‌های مجلس در رابطه با این امکان سخت گفته‌اند. آیا این که از چهره‌های اصلی نظام تا تحلیلگران سیاسی، هر کدام به دلیلی و برحسب تحلیلی از این اعمال تغییر سخن می‌گویند، نشان از پذیرش عمومی ضعف در نهاد ریاست‌جمهوری دارد؟

گفتگویی درباره نهاد نخست‌وزیری

*وقتی کسی مطلبی می‌نویسد، باید دید که از چه زاویه‌ای به موضع می‌پردازد. این که آیا از زاویه تحلیلی و توصیفی است یا تجویزی؟ به این معنا که این چه که می‌گویم مطلوب من است یا فارغ از مطلوبیت، در حال تحلیل یک واقعه هستم. به عنوان نمونه اگر کسی برای دزدی می‌رود ولی مقدمات آن را فراهم نمی‌کند، شما می‌توانید بگویید که تویی که این کار را می‌کنی مقدمات آن را نیز فراهم کن. این به معنای این نیست که شما توصیه می‌کنید که آن طرف دزدی بکند بلکه به این معناست که شما می‌گویید اگر می‌خواهی این کار را بکنی باید این مقدمات را هم لحاظ کنی وگرنه کار تو نابخردانه است و بی‌نتیجه می‌ماند. اما اگر مطلوب را بخواهی بگویی؛ متذکر می‌شوی که دزدی کار خوبی نیست! حتی اگر مقدمات را هم فراهم کنی باز هم کار خوبی نیست و نباید آن را انجام بدهی.

* من نوشته‌ام به این معنا نبود که من توصیه می‌کنم که این خوب است و توصیه می‌کنم که این کار را انجام بدهید، اصلاً چنین چیزی در این مطلب نیست. از زاویه مطلوبیت چنین چیزی نوشته نشده است. من نوشته‌ام که اگر شما چنین رفتاری را که تا به امروز داشته‌اید انتخاب کرده‌اید، پس برای چه ریاست جمهوری را کماکان ادامه می‌دهید؟ این اصلاً سیاست عاقلانه‌ای نیست. این سخن در واقع نقدی است بر سیاست‌های جاری رسمی.

*اما اگر مطلوب من را بخواهید، مطلوبم نه ریاست جمهوری است، نه نخست وزیری. برایم هیچ یک از این دو اصالت ندارند. همچنان که شما می‌توانید در دنیا کشورهایی را ببینید که ریاست جمهوری هستند و یا نخست وزیری و در عین حال قابل دفاع و مطلوب هستند و بر عکس. چیزی که برای من اهمیت دارد این است که حق حاکمیت دست مردم باشد و همه گرایش‌ها در سیاست حضور داشته باشند و شفافیت و آزادی و پاسخگویی و حاکمیت قانون و عدالت و امثال این موارد تامین بشود.

*با این حساب آیا نخست وزیری بهتر است یا ریاست جمهوری؟ پاسخ به این پرسش را من از قاعده استصواب استفاده می‌کنم. ریاست جمهوری وضعیت موجود است در نتیجه ما همین وضعیت جمهوری را باید درست کنیم و اگر یک وقت دیدیم که کوشش‌هایمان برای این که درست بشود جواب نمی‌دهد، باید یک طرح دیگر را در نظر بگیریم. بنابراین زاویه مطلوب من بهبود بخشیدن به همین وضع موجود است ولی آن یادداشت ناظر بر این بود که سیستم در حال انجام رفتاری است که با داشتن انتخابات ریاست جمهوری همخوانی ندارد و به تنش‌های بعدی منجر می‌شود.
منبع: نشریه صدا
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار