شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود یک سوم از جمعیت جهان پیرو دین اسلام هستند. دین نقش بسیار مهمی را در زندگی مسلمانان ایفا می کند، از همین رو مساجد منحصر به فردی را در سراسر دنیا بنا کرده اند که بین جهانیان زبانزد است.
کد خبر: ۸۹۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 02 September 2020

اگر شما هم کنجکاو هستید که با زیباترین مساجد جهان آشنا شوید، در ادامه ما را همراهی نمایید. ویژگی مشترکی که تمامی مسجدها دارا می باشند، مناره و گنبد آن ها می باشد که پخش صدای دلنشین اذان از طریق آن ها صورت می گیرد.

مسجد سلطان احمد
مسجد کبود استانبول یا مسجد سلطان احمد یکی از مساجد باشکوه و مشهور جهان است که در قرن 17 میلادی توسط شخص مسلمانی به همین نام بنا شده است. خوب است بدانید معماری این مسجد تماشایی بر عهده Mehmet Aga بود و مراحل ساخت آن حدود 8 سال به طول انجامید. این مسجد از فواصل دور در شهر استانبول قابل مشاهده می باشد. مسجد کبود استانبول ظاهری خاص و زیبا دارد و می توان اذعان کرد که از لحاظ نمای ظاهری شباهت زیادی به مسجد ایاصوفیه دارد.

نام کبود را به دلیل رنگ کاشی های به کار رفته در آن که تعدادشان به حدود 20 هزار قطعه می رسد، انتخاب کرده اند. خطاطی های هنرمندانه ای که در سقف این عبادتگاه به کار رفته توجه گردشگران تور استانبول را به خود جلب کرده است. یکی از ویژگی های بارزی که این مسجد دارد، 6 مناره آن است که تداعی گر مسجد الحرام برای مسلمین می باشد.

در مورد مسجد سلطان احمد (Sultanahmet Camii) یا مسجد آبی چه میدانید؟ | مجله  قطارهای فدک

مسجد شیخ زاید ابوظبی (بزرگترین مسجد امارات متحده)
یکی از شگفت انگیزترین مکان های جهان، بزرگترین مسجد امارات با معماری بی همتایش می باشد. بزرگترین فرش دستبافت دنیا که اثر دستان هنرمندان ایرانی می باشد در این مسجد گسترانیده شده، همچنین در شبستان آن هم یکی از بزرگترین لوسترها رخ نمایی می کند که چشم هر بازدیدکننده ای را به خود معطوف می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید صحن این مسجد در سطح دنیا نمونه ندارد و بزرگترین مجموعه مرمرین و موزاییکی جهان به حساب می آید.

وسعت کلی این مسجد زیبا و مرمرین در حدود 12 هکتار است و گنجایش حدود 41 هزار نمازگزار را دارا است. وجود 82 گنبد در اندازه های مختلف، جلوه ای تماشایی به آن بخشیده است. هنگامی که به مناره های مسجد نگاه می کنید، معماری کاملا اسلامی را شاهد هستید که ترکیبی از معماری عثمانی، مملوک و فاطمی می باشد. مراحل ساخت مسجد شیخ زاید در سال 1996 آغاز شد و تا سال 2007 به طول انجامید که هزینه تقریبی 2 میلیارد دِرهمی را به دنبال داشت، در همین سال درب مسجد به روی عموم مردم از جمله توریست های تور ابوظبی باز شد و آن ها توانستند از این مکان حیرت انگیز بازدید کنند. طراحی دقیق و ظریف این مسجد را یوسف عبدلکی انجام داده است.

نورپردازی مسجد شیخ زاید بن سلطان در دبی! | آرل

 

مسجد جامع کوالالامپور
در مرکز شهر کوالالامپور و در میان باغ هایی سرسبز و دل انگیز، مسجدی بی همتا به چشم می خورد که نمود وحدت مسلمانان در سراسر این کشور می باشد. مسجد ملی مالزی در سال 1965 توسط معمارهای معروف و ماهری ساخته شد، و در سال 1987 نیز مورد بازسازی هایی قرار گرفت که زیبایی های آن را دوچندان کرد.

این مسجد که همچون چتری باز مشاهده می شود، دارای گنبدی 16 ضلعی که آن را از سایر مساجد متمایز کرده است، در جوار این گنبد گلدسته ای به ارتفاع 73 متر نیز توجه توریست های تور کوالالامپور را به خود جلب می کند. همچنین در اطراف گنبد اصلی حدود 50 گنبد کوچک که به رنگ سبز هستند، قابل مشاهده است. ظرفیت این مسجد در حدود 15 هزار نفر بوده و از این حیث یکی از گسترده ترین مسجد جهان اسلام به شمار می رود.

ورود به مسجد ملی مالزی تنها با رعایت حجاب کامل امکان پذیر است ولی اگر لباس شما به اندازه کافی پوشیده نباشد، هنگام ورود می توانید از چادرهای رایگان بهره ببرید.

جالب است بدانید که برای دسترسی بهترِ بازدیدکنندگان، یک گذرگاه زیرزمینی احداث گشته که ایستگاه راه آهن و خیابان حشام الدین را به مسجد مرتبط می کند.

مسجد جامع کوالالامپور مالزی

مسجد شاه فیصل (بزرگترین مسجد جنوب آسیا)
مساجد تنها برای شیعیان نیست و اهل سنت هم مساجد زیبایی را بنا کرده اند. یکی از این مساجد خوش منظر مسجد شاه فیصل می باشد که بین سال های 1976 الی 1986 در اسلام آباد ساخته شد و از آن زمان تاکنون مورد توجه توریست های زیادی قرار گرفته است. بودجه ای برای احداث این مسجد مورد استفاده قرار گرفت، در حدود 120 دلار آمریکا بود. این مسجد بزرگترین مسجدی است که در کشور پاکستان و در منطقه جنوب آسیا ساخته شده است. ظرفیت نمازگزارانی که در این مکان می توانند به عبادت بپردازند و نماز به پا دارند، 300 هزار نفر می باشد. نکته ای که مسجد شاه فیصل را خاص جلوه می دهد، نداشتن گنبد می باشد.

مسجد شاه فیصل (مسجد فیصل) (۱۳۹۹) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید  - کجارو

مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)
یکی از زیباترین مساجد جهان در کشور ما و در شهر شیراز قرار دارد که مسجد نصیرالملک نامیده می شود که به مسجد صورتی شهرت دارد. مراحل ساخت این مسجد که در محله گود عربان قرار دارد در سال 1292 آغاز شد و تا سال 1304 به طول انجامید. اما لازم به ذکر است که بگوییم در و پنجره های رنگی آن در سال 1348 به آن اضافه شد. وسعت کلی این بنای ارزشمند حدود 2900 متر مربع است. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید این مسجد کشورمان فاقد گنبد می باشد، ولی این امر بیانگر آن است که آن را برای عموم تاسیس نکرده بودند.

مهم ترین ویژگی این مسجدِ دلربا کاشی کاری ها و مقرنس کاری های انجام شده در آن است که جلوه ای تماشایی به آن بخشیده و آن را ارزنده کرده است. نام صورتی از کاشی های صورتی رنگ به کار گرفته شده در این مسجد الهام گرفته است. پنجره های رنگارنگ مسجد همزمان با تابش پرتوهای خورشید، درخشندگی رنگ ها را به نمایش در می آورد که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند.

بخش های مختلف مسجد نصیرالملک عبارت اند از: ورودی مسجد/ هشتی/ راهروها/ حیاط/ طاق نما/ شبستان ها. پیشنهاد می کنیم که بازدید از شبستان غربی را از دست ندهید زیرا که این مکان شگفت انگیزترین بخش مسجد است.

هزینه بازدید از مسجد نصیرالملک: این هزینه برای اتباع خارجی 20 هزار تومان و برای اتباع ایرانی و گردشگران تور شیراز 3 هزار تومان است. برای رسیدن به این مسجد می توانید از اتوبوس یا مترو بهره ببرید.

no-alt

مسجد امام اصفهان
می توان گفت مسجد امام در اصفهان را تمامی ایرانی ها می شناسند. ساخت این مسجد بین سال های 1020 الی 1038 انجام شده و 18 میلیون قطعه آجر و 475 هزار کاشی در بنای آن به کار رفته است. این بنای مذهبی دارای 1 گنبد، 4 مناره و 2 شبستان است. گردشگران تور اصفهان هنگام ورود به فضای داخلی مسجد محرابی مرمرین را می بینند که در زمان خود منحصر به فرد بود.

مسجد امام اصفهان (مسجد شاه): معماری + 13تصاویر + تاریخچه دوران صفوی | مجله  قطارهای فدک

علت ساخت مسجد امام اصفهان
شاه طهماسب صفوی در پی پیروزی در یکی از جنگ های خود، نذر کرد که به منظور حمد و سپاس از خداوند، مسجدی احداث کند، اما مبارزه و جنگ های پی در پی که رخ داد، فرصتی برای او باقی نگذاشت تا بتواند نذرش را به انجام برساند. هنگامی که نوه او (شاه عباس صفوی) به خلافت رسید این نذر پدربزرگش را با هزینه شخصی خود ادا کرد و ثوابش را به روح او تقدیم نمود. جالب است بدانید که شاه عباس صفوی قصد داشت توجه همگان را به روی میدان نقش جهان منعطف کند، از همین رو تلاش های خود را انجام داد تا مسجدی باشکوه بنا کند. او به منظور گرامیداشت جد خود، نام شاه را بر روی مسجد نهاد. در گذر زمان این مسجد به نام های گوناگونی خوانده شد که عبارت اند از: مسجد شاه، مسجد سلطانی جدید، مسجد جامع عباسی، مسجد المهدی و مسجد امام.

یکی از جالب ترین قسمت های مسجد امام اصفهان سنگ شاخص ساعت بوده که بیانگر ظهر شرعی می باشد. این سنگ که طبق اصول مهندسی خاصی به وجود آمده در تمام روزهای سال، به هنگام ظهر بدون سایه می باشد.

 

مسجد استقلال (بزرگترین مسجد جنوب شرق آسیا)
مسجد استقلال وسیعترین مسجد مجمع الجزایر اندونزی است که در جاکارتا بنا شده است. ساخت این مسجد در سال 1961 آغاز شد و تا سال 1978 ادامه داشت. مسجد استقلال که بنای مکعبی شکل را شامل می شود، دارای 7 ورودی است. گنبد این مسجد از جنس استیل است که قطری 45 متری و ارتفاعی 17 متری دارد.

در فضای اصلی مسجد 12 ستون طراحی شده ولی تراس هایی که در پشت آن قرار دارد، به طور کلی 1800 ستون را در خوی جای داده است. ظرفیت فضای داخلی و فضای باز مسجد استقلال حدود 200 هزار نفر می باشد.

مسجد استقلال جاکارتا (۱۳۹۹) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید -  کجارو

مسجد سلیمانیه
مسجد سلیمانیه یکی دیگر از مساجد دیدنی کشور ترکیه می باشد که به دوره عثمانی مربوط می شود و در سال 1556 توسط سلطان سلیمان پایه گذاری شد. معمار این مسجد میمار سینان بود که تلاش بسیاری برای ساخت این بنا کرد. حیاط درونی مسجد 4 مناره در 4 گوشه خود جای داده که از این بین 2 مناره در دو سوی مسجد و 2 مناره هم در انتهای حیاط واقع شده است. این مسجد به طور کلی 3 درب ورودی داشته که طرحی چشم نواز دارند.

فضای داخلی مسجد حدود 3400 متر مربع است. در مسجد سلیمانیه بخش های دیگری از قبیل: مدرسه طب، مهمان خانه، بیمارستان، رستوران، مدرسه طب و کاروانسرا هم وجود دارد که گردشگران تور ترکیه می توانند از آن ها بهره مند شوند.

مسجد سلیمانیه (۱۳۹۹) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید - کجارو

مسجد حسن دوم (دارای بلندترین مناره جهان)
یکی دیگر از زیباترین مساجد جهان در آفریقا و در مجاورت اقیانوس اطلس قرار دارد که نمایی بی نظیر دارد. مسجد حسن دوم مناره ای 210 متری دارد که سبب شده آن را در بین مساجد جهان متمایز کند. معمار این بنا میشل پینسیو بوده که به بهترین شکل طراحی آن را انجام داده است، او به دستور شاه حسن دوم این عمل را به انجام رساند. بعد از اینکه ساخت این مسجد یا مبلغ 800 میلیون دلار و به واسطه کمک های مردمی پایان یافت، توریست ها توانستند در سال 1993 از بخش های مختلف آن بازدید به عمل آورند.

حکاکی ها و گچ بری های انجام شده در این مسجد، چشم هر بازدیدکننده ای را نوازش می دهد. سقف مسجد حسن الثانی متحرک است و در مواقعی خاص آن را کنار می زنند. بخشی از زمین مسجد، از شیشه ساخته شده که نمای منحصر به فردی را به وجود آورده است. این مسجد زیبا، بر اساس تکنولوژی های روز دنیا بنا شده که در این میان می توان به درب های الکترونیکی، سیستم گرمایشی در کفِ زمین و مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد.

افزون بر مسلمانان، افراد غیر مسلمان هم می توانند همراه با مترجم از بخش های گوناگون این مکان مذهبی دیدن کنند. ظرفیت مسجد حسن دوم 25 هزار نفر بوده که در حیاط آن هم 80 هزار نفر می توانند به نماز بپردازند.

مسجد حسن دوم مراکش ؛ سومین مسجد بزرگ دنیا

مسجد جامع دوحه
این مسجد وسیع و زیبا بر 5 پایه حج، روزه، زکات، شهادت و نماز بنا شده است. این مسجد زیبا که در پایتخت کشور قطر قرار دارد، با ظرافتی بی مثال طراحی شده، قسمت های داخلی آن سراسر سفید رنگ است و آیه های قرآنی با دقت زیادی بر روی دیواره ها نقش بسته است.

مسجد «محمد بن عبدالوهاب» و دیپلماسی سلفی قطر

مسجد جاما
این مسجد در شهر دهلی و به منظور گرامیداشت امپراطوری مغول بنا شد. گردشگران تور هند هنگام بازدید از این بنا متوجه الهام گرفتن آن از معماری ایرانی می شوند، سنگ های مرمر قرمز رنگی که در نمای آن به کار رفته یکی از جذابیت های این بنای مذهبی به شمار می رود.

مسجد جاما، زیباترین مسجد هند + تصاویر

مسجد لاله مصطفی پاشا
وقتی در بین نام زیباترین مساجد جهان جستجو می کنیم با مسجدی در کشور قبرس مواجه می شویم. این مسجد در سال 1400 میلادی در شهر فاماگوستا به بهره برداری رسید. در سال های ابتدایی که این مسجد بنا شده بود، کلیسا به شمار می رفت، گردشگران تور قبرس با دیدن معماری سبک گوتیک به کار رفته در نمای مسجد لاله (لالا) می توانند به این حقیقت پی ببرند. همزمان با حاکمیت عثمانی ها در سال 1571 در شهر فاماگوستا این کلیسا تغییر کاربری داد و پس از انجام تغییراتی چشمگیر، تبدیل به مسجدی زیبا شد. خوب است بدانید که این بنای مذهبی بزرگترین بنایی است که از قرون وسطی در این شهر باقی مانده است.

این مسجد دارای 2 برج بوده و در بخش های غربی 3 درب ورودی دارد . در محوطه مسجد لاله یک درخت انجیر وجود دارد که قدیمی ترین درخت کشور قبرس به شمار می رود.

مسجد لالا مصطفی پاشا، مسجدی با معماری گوتیک در قبرس

مسجد پوترا کوالالامپور
مسجد پوترا به واقع یکی از زیباترین مساجد جهان است که تماشای آن برای هر توریستی دلپذیر و جذاب می باشد. این مسجد 1.37 هکتاری در مرکز شهر کوالالامپور و در مجاورت دریاچه پوتراجایا قرار دارد. انعکاس رنگ صورتی که در نمای مسجد به کار رفته در آب های این دریاچه سبب ایجاد منظره ای حیرت انگیز می شود که گردشگران تور کوالالامپور را به وجد می آورد. بخش اعظمی از این مسجد دلفریب در آب ساخته شده و همین امر سبب گشته گمان شود تمام بخش های آن در میان آب ها قرار دارد.

گنجایش کلی مسجد پوترا 15 هزار نفر است. مناره مسجد 116 متر و گنبد آن 76 متر ارتفاع دارد. نام این مسجد مدرن، برگرفته از اسم اولین نخست وزیر مالزی می باشد.

مسجد پوترا کجاست - شهر کوالالامپور، کشور مالزی - توریستگاه

مسجد باشکوه سلطان قابوس عمان
این مسجد در سال 2001 به دستور سلطان قابوس بنا گشت و تبدیل به یکی از جاذبه های مهم شهر مسقط شد. نکته جالب توجه این است که این مسجد مدرن توسط هنرمندان ایرانی با همیاری تعدادی از عمانی ها ساخته شد و در ساخت آن حدود 300 هزار تن سنگ و ماسه به کار رفته است.

فضای کلی این مسجد حدود 416 هزار متر مربع می باشد. بخش های اصلی مسجد جامع سلطان قابوس صحن سخنرانی، صحن بانوان، کتابخانه و صحن اصلی نماز می باشند. پیش از ساخت مسجد شیخ زاید، بزرگترین فرش دستبافت ایرانی و عظیم ترین لوستر کریستالی دنیا در این مسجد وجود داشت. لوستر معروف این مسجد که حدود 1100 لامپ دارد، در مرکز گنبد 34 متری آن قرار دارد.

در اغلب مساجد ساخته شده در کشور عمان، غیر مسلمانان اجازه ورود و بازدید از بخش های مختلف آن را ندارند ولی این امر در مسجد سلطان قابوس امکان پذیر است و توریست های تور عمان می توانند با رعایت حجاب اسلامی به صورت رایگان وارد آن شوند.

ایمنا - مسجد سلطان قابوس در عمان

مسجد کریستالی مالزی (اولین مسجد هوشمند دنیا)
مسجد کریستالی را می توان یکی دیگر از زیباترین مساجد جهان به حساب آورد که در سال 2006 به دستور پادشاه ایالت ترنگانو بنا شد. تمامی بخش های بیرونی این مسجد از شیشه ساخته شده و پایه های آن فولادین هستند. این مسجد زیبا و تماشایی که در جزیره ای مصنوعی ساخته شده، 4 مناره و 9 گنبد دارد و هزینه ای در حدود 80 میلیون دلار برای ساخت آن صرف شده است. نورپردازی های فوق العاده ای در بخش های مختلف مسجد کریستالی صورت گرفته که تلفیق آن ها شیشه های به کار رفته، جلوه ای بی نظیر را پدید آورده است. در بخش های داخلی این مسجد نیز ایات قرآن به رنگ طلایی حک شده که تماشای آن ها آرامشی وصف ناپذیر را به بازدیدکنندگان القا می کند.

مسجد کریستالی مالزی | مدرن ترین مسجد جهان!

مسجدالحرام
بزرگترین و نخستین مسجدی که در جهان اسلام ساخته شده، در شهر مکه قرار دارد که آن را مسجدالحرام، مسجد اعظم، کعبه، بیت الحرم، خانه خدا، بیت الله الحرام و بیت العتیق می نامند. این مسجد مقدس، قبله گاه اصلی مسلمانان است و ورود مشرکان در آن ممنوع می باشد. این مسجد منحصر به فرد 9 مناره به ارتفاع 89 متر دارد. جالب است بدانید که ظرفیت این مسجد بزرگ در زمان حج به 4 هزار نفر می رسد.

آشنایی با «مسجد الحرام» – دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت

مسجد جامع مسکو
مسجد جامع مسکو با طراحی چشم نوازی که دارد، یکی از زیباترین مساجد جهان محسوب می شود. بنای اولیه این مسجد که در سال 1904 ساخته شده بود در سال 2011 به طور کامل تخریب شد، در همین سال مسجد مجدداً در مساحتی 20 برابر مساحت بنای اولیه احداث شد. اکنون در وسعت 19 هزار متر مربعی این مسجد 10 هزار نفر می توانند نماز به پا دارند.

ارتفاع گنبد مسجد جامع مسکو 46 متر است که با رنگ طلایی خود از دور دست توجه گردشگران تورروسیه را به خود جلب می کند. برای جابجایی افراد در طبقات مختلف مسجد، 7 آسانسور در آن تعبیه شده است. به دلیل حضور گسترده تاتارها در این مسجد، آن را مسجد تاتارها نیز می نامند.

مسجد جامع مسکو بازگشایی می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr  News Agency

مسجدالنبی
دومین مکان مقدس در جهان اسلام بعد از مسجدالحرام "مسجدالنبی" است که در شهر مدینه و در کشور عربستان سعودی واقع شده است. وسعت مسجدالنبی در زمان پیامبر حدود 1000 متر بود و با گذشت زمان گسترش بسیار زیادی پیدا کرد و به طور تقریبی 98 برابر شده است. وجود آرامگاه پیامبر اکرم در دل این مسجد، سبب شده تا سالانه مسلمین و شیعیان بی شماری از آن بازدید کنند.

وجود 10 مناره 105 متری در این مسجد جلوه زیبایی به آن بخشیده است. مهم ترین بخش های این مسجد باغ های بهشت، الروضه، محراب، منبر و مناره ها هستند. معماری داخل مسجدالنبی حیرت آور است و هنگام ورود به آن تا دقایقی مبهوت تماشای آن می شوید.

تقویت سیستم صوتی مسجد النبی با فن‌آوری نانو

مسجد قل شریف
مسجد آبی رنگ روسیه که مسجد قل شریف نامیده می شود نماد شهر کازان بوده که نام آن برگرفته از اسم آخرین امام جماعتش می باشد. این مسجد نخستین بار در قرن 16 میلادی احداث شد و تا سال ها بزرگترین مسجد اروپا به حساب می آمد. بازسازی هایی که در سال 1996 تا سال 2005 در این مسجد انجام شد، شکوه آن را چند برابر نمود.

مهمترین نکته ای که ابتدای کار، توجه هر توریستی را به خود جلب می کند، گنبد نیلوفری و تعداد فراوان پنجره های این مسجد می باشد. این گنبد زیبا ارتفاعی در حدود 39 متر دارد که 4 مناره را در کنار خود جای داده است.

در طبقه اول مسجد قل شریف موزه اسلامی دایر گشته که گردشگران تور کازان می توانند از آن قسمت هم بازدید به عمل آورند و اطلاعات بسیار خوبی کسب نمایند. همچنین یک مدرسه اسلامی هم در این مکان مذهبی وجود دارد.

مسجد قل شریف ، نماد شهر کازان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار