در مطلب زیر با روش‌ها و درمان‌های طبیعی‌ برای رفع خشکی دست‌ها آشنا خواهیم شد.
کد خبر: ۸۹۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 31 August 2020

تابناک فارس به نقل ازباشگاه خبرنگاران: پوست دستان ما هر روز با چیز‌های زیادی سر و کار پیدا می‌کند. خشکی، خارش و تحریک پوست برای بسیاری از ما مشکلات رایجی هستند که ممکن است به خاطر استفاده‌ی بیش از اندازه از ضدعفونی کننده‌های دست یا شستشوی زیاد دست‌ها تشدید شوند. اما با کمک یک روتین ساده‌ی خانگی می‌توانید بدون زحمت و دردسر دست‌های خود را حفظ کنید. روش‌ها و درمان‌های طبیعی برای رفع خشکی دست‌ها کمک می‌کنند تحت هر شرایطی نرمی و زیبایی دست‌های خود را حفظ کنید.

۱- هر بار که دست‌های خود را شستید کرم مرطوب کننده بزنید

بعد از شستن دست‌ها پوست در عرض ۶۰ ثانیه رطوبت خود را از دست می‌دهد، پس باید حتماً بلافاصله بعد از شست دست‌ها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. بهترین زمان برای زدن کرم را وقتی به پوست بزنید که اندکی رطوبت داشته باشد. کرم دستی که از آن استفاده می‌کنید باید غلیظ و چرب باشد و مواد لازم را در خود داشته باشد. پترولاتیوم، دایمتیکون و دیگر انواع روغن، روی پوست یک مانع ایجاد می‌کنند که آب را درون پوست نگه می‌دارد. از طرفی دیگر، هیالورونیک اسید و گلیسیرین رطوبت بیشتری به پوست می‌بخشند.

چه باید کرد؟ بعد از شستن دست ها، به پوست نسبتاً مرطوب خود یک لوسیون یا کرم دست بزنید. سعی کنید تا دست تان کامل خشک نشده به چیزی دست نزنید تا کرم پاک نشود و جذب پوست شود. به خاطر داشته باشید که دست‌های مرطوب میکروب‌ها را راحت‌تر انتقال می‌دهند پس بهتر است که عجله نکنید.

۲- مراقبت شبانه را از قلم نیندازید

شب هنگام بهترین فرصت برای رطوبت بخشیدن به دست‌های خشک است، چون این امکان را به وجود می‌آورد که محصولات پوستی مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بمانند. به این ترتیب، محصول پوستی موردنظر می‌تواند طی شب جذب دست‌ها شود، امری که ممکن است نتیجه‌ی ماندگارتر و شفابخشی داشته باشد.

چه باید کرد؟ یک کرم یا لوسیون دست مغذی یا مرطوب کننده انتخاب کنید و آن را خوب به پوست تان بمالید. می‌توانید به جای کرم دست از مرطوب کننده‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن جوجوبا یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید. بعد از آن یک دستکش نخی دست کنید و به رختخواب بروید.

۳- لایه برداری پوست را فراموش نکنید

لایه برداری پوست کمک می‌کند از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید، فرآیند نوسازی پوست را بهبود بخشید و باعث می‌شود کرم‌ها بهتر جذب پوست شوند، امری که اثربخشی آن‌ها را بیشتر می‌کند. برای بیشتر افراد یک تا دو بار در هفته لایه برداری پوست کفایت می‌کند. اگر متوجه شدید بعد از لایه برداری، پوست تان دچار قرمزی یا خارش، و یا تحریک می‌شود یا اگر پوست تان از قبل از لایه برداری هم ملتهب بود، اجازه دهید پوست تان اول التیام پیدا کند، بعد از آن لایه برداری پوست را به روتین مراقبتی خود اضافه کنید.

چه باید کرد؟ می‌توانید در خانه یک اسکراب برای خودتان درست کنید. ۲ قاشق چایخوری روغن نارگیل را با ۲ قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست خود قرار دهید، به مدت یک دقیقه ماساژ دهید و سپس پوست تان را آب بکشید. علاوه بر این، می‌توانید شکر را با هر روغن مرطوب کننده‌ی دیگری که مایل باشید، مثل روغن جوجوبا یا هسته انگور، مخلوط کنید و بعد مقداری عصاره‌ی گیاهی یا ویتامین E به این ترکیب اضافه کنید.

۴- دست‌های خود را با مرطوب کننده بخیسانید

خیساندن دست‌ها یک روش درمانی دیگر است که می‌تواند به کاهش خشکی کمک کند و رطوبت بیشتری به پوست ببخشد. یک مرطوب کننده‌ی طبیعی انتخاب کنید، بعد از حمام دست‌های خود را تقریباً خشک کنید و مرطوب کننده را به پوست خود بزنید.

چه باید کرد؟ یک پیمانه پودر جو دو سر و ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون آماده کنید. یک تشت را از آب گرم پر کنید، پودر و روغن زیتون را داخل آن بریزید و هم بزنید. دست‌های خود را به مدت ۱۰ دقیقه داخل تشت فرو ببرید. روغن زیتون به لطف ویتامین E درونش اثر مرطوب کنندگی دارد و از پوست در برابر عفونت هم محافظت می‌کند. جو دو سر هم پوست را نرم و به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند.

۵- به نحوه شستشوی دست‌های خود توجه داشته باشید

شستشوی زیاد دست‌ها ممکن است به سد دفاعی پوست صدمه بزند و به این ترتیب باعث خشکی و و تحریک پوست شود. استفاده از محصولات بهداشتی‌ای که pH نامناسبی دارند و شستشوی اشتباه دست‌ها هم منجر به آسیب دیدن پوست می‌شود که می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن دست‌ها شود.

چه باید کرد؟ از شستن دست‌ها با آب داغ خودداری کنید، چون فقط پوست را خشک می‌کند و تأثیر آن در مقابله با میکروب‌ها بیشتر از آب ولرم یا سرد نیست. بهتر است از صابون‌های مایع استفاده کنید، چون pH بالای صابون‌های جامد ممکن است پوست را تحریک کند. وقت خشک کردن دست ها، خیلی آن‌ها را فشار ندهید. فقط چند ضربه‌ی مختصر بزنید تا خشک شوند.

برچسب ها: خشکی ، خشکی پوست ، دست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار