کد خبر: ۸۹۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 27 August 2020
۱. هر فرد زیر ۱۸ سال نوجوان محسوب می‌شود.

وضعیت‌های زیر در خصوص افراد زیر ۱۸ سال وضعیت خطرناک محسوب و در صورتی که این افراد را در معرض آسیب‌های جسمی، ذهنی، اخلاقی، آموزشی و امنیتی قرار دهد، موجب دخالت و حمایت قانونی خواهد شد:

۱. بی‌توجهی و سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی و شرعی نسبت به آنان از سوی هر شخصی که مکلف به وظایفی در قبال اطفال و نوجوانان است.

۲. ابتلای هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی به بیماری یا اختلال‌های رفتاری، روانی یا شخصیتی و یا بیماری‏های جسمی واگیر صعب‏ العلاج به تشخیص پزشکی قانونی

۳. زندانی‌شدن هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی؛

۴. ابتلاء هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی به اعتیاد‌های زیان‏ آور نظیر مواد مخدر و روانگردان یا قمار؛

۵. قوادی و یا دائر یا اداره‌کردن مراکز فساد و فحشا توسط هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی و یا اشتهار آن‌ها به فساد اخلاق و فحشا؛

۶. خشونت مستمر والدین، اولیاء، سرپرستان قانونی و یا سایر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر؛

۷. عدم اقدام برای ثبت واقعه ولادت یا عدم أخذ اسناد سجلی یا هویتی برای طفل یا نوجوان بدون عذر موجه؛

۸. بازماندن طفل و نوجوان از تحصیل؛

۹. طردشدن طفل و نوجوان از سوی خانواده؛  

۱۰. کم توانی جسمی یا ذهنی طفل و نوجوان، ابتلای وی به بیماری‌های خاص یا اختلال هویت جنسی؛

۱۱. نقض قوانین جزائی توسط طفل یا ارتکاب جرم توسط نوجوان و یا استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های مجرمانه، واردشدن یا واردکردن طفل و نوجوان در فعالیت‏هایی نظیر تکدی‏ گری و قاچاق و همچنین اعتیاد آنان به مواد مخدر، روانگردان یا مشروبات الکلی؛

۱۲. هرگونه وضعیت زیانبار ناشی از فقر شدید، آوارگی، پناهندگی، مهاجرت یا بی تابعیتی؛

۱۳. فرار مکرر از خانه یا مدرسه و ترک تحصیل از سوی طفل یا نوجوان؛

۱۴. سوءرفتار نسبت به طفل و نوجوان و یا بهره‏ کشی از آن‌ها


وزارت کشور مکلف است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به شناسایی اطفال و نوجوانان فاقد اسناد سجلی یا هویتی اعم از اتباع ایرانی و غیرایرانی و معرفی آنان حسب مورد به نهاد‌های حمایتی، آموزشی، درمانی یا قضائی جهت اقدامات حمایتی اقدام کند.

وزارت کشور مکلف است از طریق سازمان ثبت احوال کشور با همکاری سایر نهاد‌های مربوط و با در نظر گرفتن اقامتگاه اشخاص و تغییرات آن هر سال حداقل سه‌ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیرایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده اند، به تفکیک مناطق به آموزش و پرورش اعلام کند.

وزارت بهداشت مکلف به پذیرش و درمان فوری اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده در تمام مراکز بهداشتی درمانی همراه با ارسال گزارش موارد مشکوک به آزار به مراجع قضائی و بهزیستی است.

وزارت بهداشت مکلف به پوشش کامل بیمه سلامت برای تمام اطفال و نوجوانان ساکن ایران می‌باشد.

وزارت آموزش و پرورش موظف به اعلام موارد عدم ثبت نام و موارد مشکوک به ترک تحصیل اطفال و نوجوانان تا پایان دوره متوسطه به سازمان بهزیستی کشور و یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضائیه حسب مورد جهت انجام اقدامات لازم می‌باشد.

هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند، چنانچه برخلاف مقررات از ثبت‌نام و فراهم‌کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری کنند، به انجام تکلیف یادشده و جزای نقدی درجه هفت قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه و یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال یا نوجوانان را بدین منظور فریب دهد و یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات‌های درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم میشود و در صورت عدم تحقق فرار یا ترک تحصیل، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم میشود.

هرگاه از سهل انگاری یا بی توجهی اشخاصی غیر از والدین نتایجی از جمله فوت، نقص، زوال عقل، جراحت و. حاصل شود علاوه بر دیه، حبس در انتظار آنان است.

آزار یا سواستفاده جنسی، در دسترس قراردادن فیلم‌های مستهجن، استفاده جنسی غیرتماسی، ارتباط مجازی به جهت بهره جنسی به تناوب جرم انگاری شده است.

هر کس به هر نحو موجبات ارتکاب به خودکشی طفل یا نوجوان را فراهم آورد یا تسهیل کند و مشمول مقررات حد یا قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات، حسب مورد مجازات می‌شود/رویه‌قضایی

انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار