کد خبر: ۸۹۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵ 26 August 2020

 

در این مطلب توصیه‌های ساده‌ای برای سلامت بیشتر و همچنین زیبایی پاهایتان داریم. با ما همراه باشید.

سلامت پاها
پاها با وجود این که تمام وقت زحمت جابه‌جا کردن بدن را می‌کشند و وزن آن را تحمل می‌کنند اما معمولاً و بخصوص در فصل زمستان نادیده گرفته می‌شوند. دلیل آن نیز ساده است. چون در طول فصل سرما، همه پاهایمان را داخل جوراب‌های پشمی و بوت‌های گرم پنهان می‌کنیم. از آنجایی که پاها از نظرمان پنهان می‌شوند بنابراین کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شوند. اما زمانی که سرما تمام می‌شود تابستان از راه می‌رسد، جوراب‌ها نازک می‌شوند و خیلی از افراد تمایل پیدا می‌کنند به‌جای بوت و کفش‌های گرم به سراغ صندل و دمپایی بروند.
در واقع با نمایان شدن پاها مشکلات آن از قبیل ناخن‌های فرورفته در گوشت، پینه‌های بدشکل و غیره نیز خودنمایی می‌کنند. به همین دلیل خیلی از افراد در فصل تابستان از پوشیدن کفش‌های راحت و سبک خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند پاهایشان همچنان داخل کتانی یا کفش‌های بسته دیگر بماند. اما لازم است که در هر حال بیشتر مراقب پاهایتان باشید. در این مطلب توصیه‌های ساده‌ای برای سلامت بیشتر و همچنین زیبایی پاهایتان داریم. با ما همراه باشید.

پاهایتان را با دقت و درست بشویید

برای این که پاهایتان همیشه تمیز باشند نیازی نیست که آن‌ها را با آب داغ و صابون‌های بسیار چرب بسابید. کافی است از آب 37 درجه و صابون‌های ملایم استفاده کنید.

پاهایتان را کاملا خشک کنید

بعد از شستشوی پاها لطفاً آن‌ها را با دقت خشک کنید. در این بین حواستان به خشک شدن کامل بین انگشت‌ها باشد چون این کار باعث پیشگیری از مرطوب ماندن این ناحیه شده و به این ترتیب احتمال بروز قارچ نیز کاهش پیدا می‌کند.

سنگ‌پا بکشید

توصیه می‌کنیم پاشنه‌هایتان را سنگ پا بکشید البته نباید در این کار دچار افراط شوید. یک تا دو بار در ماه زیر دوش پاشنه‌ها را سنگ‌پا بزنید. این کار باعث می‌شود که پوست کف پا نرم و تمیز بماند و در این حال از بروز میخچه  پیشگیری می‌شود. اگر پاهایتان زیاد میخچه می‌زند بهتر است علاوه بر کرم مرطوب‌کننده از یک کرم لایه‌بردار قوی حاوی 30 تا 50 درصد اوره برای حذف سلول‌های مرده استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم پاشنه‌هایتان را سنگ پا بکشید البته نباید در این کار دچار افراط شوید. یک تا دو بار در ماه زیر دوش پاشنه‌ها را سنگ‌پا بزنید. این کار باعث می‌شود که پوست کف پا نرم و تمیز بماند و در این حال از بروز میخچه و پینه پیشگیری می‌شود


ناخن‌های پا را به‌صورت صاف کوتاه کنید

برای این که گوشه‌های ناخن در گوشت فرو نرود لازم است که در کوتاه کردن آن‌ها دقت و حوصله زیادی به خرج دهید. توصیه می‌کنیم که قبل از گرفتن ناخن ها ناخن‌گیر یا قیچی را ضدعفونی کنید. مسئله مهم این است که ناخن‌ها را به‌صورت یک خط صاف کوتاه کنید و از کوتاهی قوسی شکل بپرهیزید. یادتان باشد که بعد از کوتاهی گوشه ناخن‌ها باید یک زاویه 90 درجه تشکیل داده باشند. در غیر این صورت و با قوس کردن ناخن‌ها و کوتاه‌تر کردن گوشه‌ها احتمال اینکه دچار مشکل فرورفتگی ناخن در گوشت پا شوید بیشتر می‌شود.

در استخرها حتما دمپایی بپوشید

در محیط‌های عمومی مرطوب مانند سونا، استخر، حمام‌های عمومی، دوش‌های سالن‌های ورزشی و غیره حتماً دمپایی به پا کنید تا از تماس این دو عضو با سطوح و آلودگی احتمالی به زگیل و غیره جلوگیری شود.

تعریق بیش از حد پاها را محدود کنید

برای این کار بهتر است به سراغ جوراب و کفش با جنس مرغوب و خوب بروید. در واقع جنس نخی برای جوراب و جنس‌های پارچه‌ای یا چرم مرغوب برای کفش انتخاب‌های مناسبی به شمار می‌روند. در هر حال تعریق پاها در فصل گرما مشکل آزاردهنده‌ای است که می‌تواند دردسرساز شود.

بگذارید پاها هوا بخورند

پاهایتان را خفه نکنید. به محض این که امکانش فراهم شد کفش‌ها را در بیاورید و اجازه دهید پاهایتان هوا بخورند. این کار مانع از ورم کردن پاها و آسیب آن‌ها می‌شود. هر روز کفش‌ها را عوض کنید تا رطوبت ناشی از فعالیت روزانه به طور کامل خشک شود.

کفش مناسب انتخاب کنید

در انتخاب کفش دقت کنید. یادتان باشد که کفش گشاد به مراتب بهتر از انواع تنگ آن است چون در کفش سایز بزرگ‌تر پاها فضای کافی برای تنفس دارند. از انتخاب کفش‌هایی با جنس‌های نامرغوب و مصنوعی بپرهیزید. کفش‌های چرم مرغوب گزینه‌های بهتری هستند. توصیه می‌شود از کفش‌هایی با کفی‌های ضخیم و جدانشدنی استفاده کنید.

از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند بپرهیزید

پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌بلند باعث ایجاد مشکل «هالوکس والگوس» یا همان انحراف شست پا و درد در ناحیه پاشنه‌ها می‌شود. بهتر است کفش‌هایی با پاشنه‌های متوسط سه تا 4 سانتی‌متری بپوشید. در این صورت راحت‌تر راه می‌روید و از مشکلات مربوط به پا و مفاصل نیز دور می‌مانید. کفش‌های پاشنه‌دار را برای مناسبت‌های خاص نگهدارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار