مهم‌ترین چالش در استان آذربایجان شرقی در بحث مدیریت منابع آب، بحث فرهنگ عمومی و آموزش‌های همگانی مدیریت منابع آب است که باید با طراحی یک برنامه مدون و سازمان‌دهی مناسب در راستای آموزش همه شهروندان استان در این زمینه تلاش شود.
کد خبر: ۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴ 28 February 2015

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر برقراری روابط علمی و آکادمیک با دانشگاه‌ها و مجامع علمی دنیا، اظهار داشت: مدیریت استان تلاش می‌کند با بهره‌گیری از این ارتباطات، فناوری‌ها و پیشرفت‌های علمی جهان را بومی‌سازی کند.

محمدتقی پاکزاد در دیدار با پروفسور وان لنن، مدیر پروژه اجرایی خشکسالی اتحادیه اروپا، با بیان این که امروزه نیاز جوامع به توسعه علم و فناوری بیش از پیش احساس می‌شود، افزود: پیشرفت و توسعه یک کشور بدون به کار بردن علوم روز امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در ادامه برنامه‌ریزی در امر مدیریت منابع آب و حفظ منابع ارزشمند آب را یکی از سیاست‌های استانی عنوان کرد و گفت: در این راستا سعی بر این خواهد بود که با تعامل با اساتید و کارشناسان فن و بررسی طرح‌های حوزه مدیریت منابع آب پروژه‌هایی را در این خصوص به اجرا درآوریم.

پاکزاد همچنین با بیان این که با کشور هلند به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در علم آشنایی زیادی دارم، گفت: این کشور هم با توجه به چالش‌های خود که یکی از آنها نفوذ آب دریا به آن کشور به علت پایین بودن از سطح دریاست می‌تواند از تجارب چندین هزار ساله ایرانیان در امر کنترل آب و سیلاب استفاده نماید.

مدیر پروژه اجرایی خشکسالی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار از آمادگی کامل دانشگاه واگنینگن که خود نیز عضو هیات علمی آن است برای برقراری ارتباط‌های علمی و آکادمیک با استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: بعد از بازگشت به کشورم به نمایندگی از کشور ایران در راستای برقراری ارتباط علمی با دانشگاه‌های معتبر اروپا تلاش خواهم کرد.

وان لنن گفت: با توجه به این که کشورهای اروپایی تجربه چندانی در امر مدیریت منابع آب ندارند علاقمندیم از تجارب ایران در این حوزه استفاده کنیم و مطالعه این موضوع برای کشور ما بسیار مهم تلقی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه واگنینگن گفت: مهم‌ترین چالش در استان آذربایجان شرقی در بحث مدیریت منابع آب، بحث فرهنگ عمومی و آموزش‌های همگانی مدیریت منابع آب است که باید با طراحی یک برنامه مدون و سازمان‌دهی مناسب در راستای آموزش همه شهروندان استان در این زمینه تلاش شود.

لنن با بیان این که استفاده از منابع آب تصفیه شده برای غیر مصارف خوراکی و عدم مدیریت آن یکی از چالش‌های مدیریت منابع آب در ایران است، از همه شهروندان ایرانی خواست ارزش این ماده حیاتی را دانسته و در مدیریت  آن بکوشند.

سیابانی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این دیدار تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری استان آذربایجان شرقی را پتانسیل بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط با مجامع علمی دنیا دانست.

لازم به ذکر است اتحادیه اروپا پنج پروژه مهم علمی و پژوهشی را در حوزه‌های مختلف در حال اجرا دارد که مدیریت پروژه این اتحادیه در حوزه مدیریت منابع آب و خشکسالی بر عهده پروفسور وان لنن از کشور هلند می‌باشد که در بیشترین پروژه‌های معتبر جهان در حوزه آب مشارکت داشته و بیش از 30 سال در این زمینه فعالیت کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار