کد خبر: ۸۹۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ 24 August 2020

 

 
وزارت بهداشت: خون و پلاسما نذر کنیدمعاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تنها 2 درصد بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما اقدام کرده اند، ایام محرم را فرصتی مناسب برای نذر خون و پلاسما عنوان کرد و گفت: به این منظور سامانه نوبت دهی اینترنتی در سازمان انتقال خون برقرار است.
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفراسی برگزار شد با تاکید بر این که یکی از موضوعات مهم در محرم امسال موضوع نذر خون است، گفت: ذخایر خونی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما باید افزایش یابد. محرم امسال زمان مناسبی برای اهدای خون و به ویژه هدای پلاسما است. در برآوردهای قبلی ما تصور می کردیم حدود 10 درصد بهبودیافتگان کرونا، اقدام به اهدای پلاسما کنند. اما اکنون تنها 2 درصد از این بهبود یافتگان پلاسما اهدا کرده اند. در تسریع و تسهیل فرایند اهدای خون واهدای پلاسما سازمان انتقال خون سامانه نوبت دهی اینترنتی نیز برقرار کرده است.

164 شهید مدافع سلامت تا کنون

وی در ادامه با اشاره به این که تاکنون 164 شهید مدافع سلامت از کادر بهداشت و درمان کشور شناسایی شدند تاکید کرد: این عزیزان و خانواده هایشان حق بزرگی بر گردن مردم دارند. زمانی که حتی خانواده و فامیل نیز از مراقبت از بیمار خود اکراه داشت، این عزیزان بودند که با ایثار و فداکاری در مراکز درمانی کمک به بهبود حال این بیماران می کردند. تا جایی که روز گذشته دیدیم فرزند 8 ساله یکی از همین اعضای کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: خدمت به بیماران از وظایف ما است. از سوی دیگر ارائه حمایت های معنوی، روانی و غیره برای خانواده های شهدای مدافع سلامت نیز در اولویت ما قرار دارد. اما باید در نظر بگیریم که ما امروز در چند جبهه در حال جنگ هستیم؛ هم بیماری معمول را داریم و هم باید به فکر کرونا باشیم. از سوی دیگر در این شرایط باید به فکر آماده سازی موضوعات مختلف در پاییز و زمستان باشیم که این موضوع ممکن است سبب شود کوتاهی هایی صورت گیرد.

الزام پذیرش بیماران اورژانس از سوی بیمارستانهای خصوصی در روزهای تعطیل

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص پذیرش بیماران در بیمارستانهای خصوصی در روزهای تعطیل اظهار کرد: بیمارستانها حتی در روزهای تعطیل نیز باید بیماران اورژانس را پذیرش کنند، اما بیماران غیر اورژانسی براساس نوبت دهی پذیرش می شوند.

وی در خصوص تعدیل نیرو در برخی ازبیمارستانهای خصوصی بیان کرد: با وقوع بیماری کرونا تعداد قابل توجهی از خدمات به ویژه خدمات غیر ضروری مانند اعمال زیبایی کاهش یافت که این موضوع بار مراجعه به بیمارستانهای خصوصی را کم کرد. از سوی دیگر مردم نیز به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی قدرت خرید کمتری پیدا کردند، از این رو مراجعه آنها به بیمارستانهای دولتی افزایش یافت؛ این در حالی است که بیمارستانهای خصوصی کمکی از سوی دولت دریافت نمی کنند و باید با درآمد خود بیمارستان را اداره کنند. درخواست ما از همه کارفرمایان در همه بخش ها این است که از هر گونه تعدیل نیرو در شرایط اقتصادی فعلی خودداری کنند.

برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای سربسته ممنوع

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شرح ماوقع درخواست دادستانی برای برگزاری مراسم های عزاداری ماه محرم تاکید کرد: این موضوع در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که توضیحاتی توسط وزیر بهداشت و وزیر کشور پیرامون آن ارائه شد. در مجموع مصوبات ستاد کرونا در خصوص عزاداری های ماه محرم همان مصوبه هایی است که ابلاغ شده که سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر اجرای آن نظارت دارد. بر اساس این مصوبه برگزاری مراسم عزاداری، در فضاهای سربسته ممنوع است. خوشبختانه با ابتکارات صورت گرفته و حضور مداحان در خیابان ها، پادگان ها و غیره درباره اجرای پروتکل های بهداشتی وضعیت مناسبی داریم. در این زمینه خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز از مردم و هیات ها خواسته اند که مسائل بهداشتی را با جدیت بیشتر رعایت کنند.

ابتلای مجدد 14 درصد بهبودیافتگان کرونا

حریرچی درباره ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا گفت: اکنون حدود 6 ماه است که از شیوع بیماری می گذرد؛ آنچه که گزارش می شود نشان می دهد در کشورهای گوناگون از موارد نزدیک به صفر درصد تا حدود 30 درصد ابتلای مجددبه کرونا وجود دارد. همچنین برخی مقالات نشان می دهد که در شش ماه گذشته حدود 14 درصد از بهبود یافتگان مجددا مبتلا شده اند که این عدد، درصد قابل توجهی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان ابتلای کادر درمان ایران به کرونا افزود: ما کشور بسیار بزرگی هستیم و هفدهمین جمعیت جهان را داریم. در خصوص شیوع کرونا پس از چین ما اولین کشور بزرگی بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم؛ در نتیجه بسیاری از اتفاقات ابتدا در کشور ما رخ داد وسپس در سایر کشورها بروز پیدا کرد. از لحاظ تعداد به میلیون نفر جمعیت چه در ابتلای جمعیت عادی و چه در ابتلای کادر پزشکی وضعیت متفاوتی داریم. از نظر ابتلای خالص تعداد ابتلا نیز نسبت به سایر کشورها ارقام قابل توجهی است. البته روش اعلام آمار در کشورها متفاوت است. اکثر موارد ابتلا در کسانی است که در بخش های غیر کرونایی مشغول به ارائه خدمت هستند. تعدادی از کادر درمان از خانواده خود مبتلا می شوند. تعدادی در بخشهای کرونا و تعدادی نیز در جامعه مبتلا می شوند.

گسترش تله مدیسین با اولویت مناطق محروم

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ارائه خدمات تله مدیسین یا دوراپزشکی در بحران کرونا، گفت: این خدمات باید گسترش پیدا کنند. اکنون بسیاری از رفت و آمدهای غیر ضروری به دلیل دریافت خدمات پزشکی و آزمایشگاهی است. به طور مثال اصلا نیازی نیست که شخصی برای دریافت جواب آزمایش خود مجبور به مسافرت درون شهری باشد و در اکثر کلانشهرها عامل سوم و چهارم تردد مردم، دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است که می تواند موجب تشکیل زنجیره انتقال بیماری باشد.

حریرچی در این باره ادامه داد: خدمات تله مدیسین با اولویت مناطق محروم گسترش پیدا خواهد کرد. هر چند که در شهرهای بزرگ مثل تهران نیز موثر خواهد بود. امروز می بینیم که تراکم مراکز درمانی در مناطق شمالی و مرکزی تهران افزایش یافته است و شهروندان مجبور به تردد از نقاط شرقی و جنوبی و غربی شهر به سمت مراکز درمانی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار