کد خبر: ۸۹۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 21 August 2020
 
آبشارهایی در میان درختان سربه فلک کشیده جنگل‌های سوادکوه با حوضچه‌های زلال در پایین دست آنها، و رودی که یک به یک از این آبشارهای پلکانی عبور می‌کند، جلوه‌ای از بهشت در مقابل چشمان شما پدیدار می‌کند.
 
جنگل لفور را از بکرترین جنگل‌های مازندران می‌دانند، جنگلی در شهرستان زیبای سوادکوه. در دل این جنگل‌ها تا چشم کار می‌کند، سرسبزی، طراوت و پاکی است. اینجا چندان خبری از شلوغی‌ها، آلودگی‌های آزاردهنده و بلا‌هایی که انسان‌ها بر جان طبیعت آورده‌اند نیست و می‌توان یک دل سیر از این طبیعت پاک حظ برد. در لفور، جنگل، آبشار و رود بهم پیوند خورده‌اند تا تصویری از بهشت برایمان خلق شود. این منطقه برای دوستداران طبیعت و تاریخ، دنیایی از شگفتی‌هاست. هر ساله تعداد زیادی گردشگران ایرانی و خارجی برای دیدن این شگفتی‌ها وارد منطقه سوادکوه، لفور می‌شوند. لفور از سمت جنوب به رشته‌کوه‌های البرز، از سمت غرب به منطقه بابل‌کنار، از سمت شرق به جنگل‌های بخش زیرآب و جوارم و از سمت شمال به جنگل‌های شیرگاه محدود است.
 
آبشارهای تیرکن؛ هفت حوضچه بهشتی در سوادکوه

هفت کوتوله در جنگل‌های تیرکن

در دل جنگل‌های سوادکوه و لفور، آبشار‌های رویایی وجود دارد که بسیاری از گردشگران برای بازدید از آن‌ها به منطقه سفر می‌کنند. هفت آبشار سوادکوه یا همان آبشار‌های تیرکن در دل جنگل‌های میان شهرستان‌های سوادکوه و بابل قرار دارد، جایی در نزدیکی روستای تیرکن. نام این آبشار‌ها نیز از همین روستا گرفته شده است. روستای تیرکن در منطقه کالبکوشت از توابع شهرستان بابل‌کنار قرار دارد. به جنگل‌های آن منطقه درازکلا نیز می‌گویند، چون در نزدیکی آبادی به همین نام است.
 
هفت آبشار سوادکوه جایی در همین حوالی است، گردشگران آن‌ها را هفت کوتوله نیز می‌خوانند. مرتفع‌ترین آبشار که حدود ۹ متر بلندا دارد را آبشار تیرکن نامیده‌اند و آبشار‌های دیگر نیز با همین نام مشهور شده‌اند. این آبشار در بالاترین نقطه از جنگل قرار دارد و آبشار‌های دیگر در پایین دست آن هستند. آبشار‌های تیرکن شمایلی پلکانی دارند و در زیر هر یک از آنها، حوضچه زیبایی قرار دارد که می‌توان دستی به آب زد و از خنکی آن در گرمای تابستان لذت برد. با دیدن آبشار‌ها این تصویر در ذهن ایجاد می‌شود که گویا در بخش‌هایی از جنگل، زمین ترک برداشته و بخشی از آن به پایین حرکت کرده است و آبشار‌ها خلق شده‌اند.

جنگلی از جنس راش و انجیلی

پوشش گیاهی منطقه از درختان انجیلی، ممرز، کهلو، توسکا، ازگیل و بسیاری درختان کهنسال دیگر است. می‌توان در دل طبیعت سرسبز قدم گذاشت و از میان درختان راش و ازگیل و انجیلی جنگل بکر و زیبای سوادکوه گذر کرد و به هفت آبشار پلکانی رسید. صحنه‌هایی رویایی که به شما تجربه قدم زدن در بهشت روی زمین را هدیه می‌کند
 
سفر به تیرکن

گردشگرانی که میل سفر به منطقه و بازدید از آبشار‌ها را داشته باشند، باید از جاده فیروزکوه به سمت سوادکوه حرکت کنند و از منطقه سوادکوه راهی روستای تیرکن شوند. نخستین آبشار در فاصله هزار و ۵۰۰ متری از روستا قرار دارد. تا رسیدن به آخرین آبشار باید چیزی در حدود ۳ کیلومتر در دل جنگل درازکلا پیاده‌روی کرد که تقریبا ۲ ساعت زمان می‌برد. سفر به این منطقه و بازدید از آبشار‌ها در هر فصل سال لذت‌بخش خواهد بود. بهار زمان پرآبی و خروش رود و آبشارهاست. تابستان فرصتی است تا از گرمای شهر دور بمانید. جنگل‌نوردی در پاییز یعنی قدم زدن در بهشتی رنگارنگ. زمستان، اما هوا سرد است و گاهی برف می‌بارد و گردش در جنگل برای طبیعت‌گرد‌های حرفه‌ای راحت‌تر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار