کد خبر: ۸۸۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 21 August 2020

 

مراسم علم بندی فوشازده یکی از مهم‌ترین مراسمات در ماه محرم که ثبت ملی هم شده و بر اساس مدارک موجود سابقه ۲۰۰ ساله داشته و نسل به نسل چرخیده است و هرسال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

علم بندی سنتی فوشازده امسال تلفیقی از شور حسینی و دستورالعمل‌های بهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، این شهرستان به برکت وجود حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) چهارمین شهر مذهبی کشور و اولین شهر مذهبی گیلان است که در ماه محرم به وابسته همین ویژگی دارای مراسمات سنتی خوبی ازجمله علم بندی، کرنی زنی، هیئت گردانی، مراسم سنتی آتش زدن خیمه، مجمع گردانی و علم واچینی است که گردشگران و مسافران بسیاری را در این ماه جذب این شهرستان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مراسمات در ماه محرم که ثبت ملی هم شده مراسم علم بندی در روستای فوشازده آستانه‌اشرفیه است که بر اساس مدارک موجود سابقه ۲۰۰ ساله داشته و نسل به نسل چرخیده و هرسال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

وقتی وارد روستای فوشازده شدم حال و هوای خاصی در روستا حاکم بود و تمامی جوانان به‌رسم اجداد خود روستا را سیاه‌پوش کرده و بقعه آقا سید حمید را آماده برگزاری مراسم علم بندی آن‌هم به‌صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کردند.

هر چه بیشتر به شروع مراسم نزدیک‌تر می‌شدیم بر تعداد جمعیت حاضر افزوده می‌شد ولی در بین این جمعیت دیگر خبری از بانوان نبود زیرابه علت شیوع کرونا از بانوان خواسته‌شده در این مراسم حضور پیدا نکنند و این امر منجر به غمگین شدن بانوان فوشازده ای شد.

علم بندی در روستای فوشازده در شب اول محرم آغاز و در آن مشتاقان و دوستداران خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در محل بقعه متبرکه آقا سید حمید فوشازده با راه‌اندازی هیئت عزاداری و نوحه‌خوانی مداحان و ذاکران حسینی به عزاداری می‌پردازند ولی مراسم امسال به دلیل ویروس کرونا حال و هوای دیگری داشته و دیگر خبری از مجمع گردانی و حرکت دسته‌های عزاداری از محل فوشازده به سمت بقعه آقا سید حمید نیست.

بعد از عزاداری مشتقان عصمت و طهارت، جمعی از کرنی نوازان روستای فوشازده نیز هم‌زمان با حرکت هیئت عزاداری، با نواختن کرنی نوای عزای شهادت سالار شهیدان و یاران باوفایش را طنین‌انداز کرده و حال و هوای بسیار زیبایی به منطقه بخشیدند.

در مراسم سنتی علم بندی روستای فوشازده آستانه‌اشرفیه بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن چاووشی خوانی و مجمع گردانی است و پس آن دوستداران سید و‌ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) علمی که نشانه آغاز ماه محرم و سوگواری امام حسین است را پس از طواف به دور بقعه، در میان حزن و اندوه و نوای صلوات و یا حسین (ع) حاضران در محلی داخل بقعه قرار می‌دهند.

عضو هیئت‌امنای حرم سید حمید فوشازده می‌گوید مراسم علم بندی در این روستا از قدیمی‌ترین آئین‌های سنتی در آستانه‌اشرفیه است که همه‌ساله و در شب اول محرم با حضور جمعیتی بسیار زیاد از عاشقان عصمت و طهارت برگزار می‌شود.

به گفته سید احمد مقام آسا در آئین مراسم علم بندی فوشازده مراسمات مختلفی ازجمله کرنی نوازی، چاووشی خوانی و مجمع گردانی انجام‌شده و پس‌ازآن مردم به مراسم سنتی عزاداری خود می‌پردازند.

در شهرستان آستانه‌اشرفیه و در ایام محرم آئین‌های سنتی مختلفی برگزار می‌شود که هرکدام دارای قدمت بسیار طولانی است ولی به گفته عضو هیئت‌امنا بقعه آقا سید حمید فوشازده با مطالعات انجام‌شده و بر اساس شواهد موجود این مراسم دارای سابقه ۱۵۰ ساله بوده و نشان‌دهنده آغاز ماه محرم است که در آن عاشقان اهل‌بیت به طواف دور بقعه پرداخته و نوای حسین حسین سر می‌دهند.

نقام آسا معتقد است حفظ سلامتی مؤمن جزو واجبات دین بوده و اجرای آن بر همه واجب است به همین دلیل و بنابر اعلام مقام آسا در مراسم علم بندی فوشازده پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت شده و دیگر خبری از مجمع گردانی و حرکت دسته از محل به سمت بقعه آقا سید حمید نبوده و از حضور بانوان برای حفظ سلامتی‌شان جلوگیری می‌شود.

عضو هیئت‌امنا حرم سید حمید فوشازده همچنین با تأکید بر حق محوری مردم در زنده نگه‌داشتن می‌گوید آیین سنتی علم بندی مردم این روستا در شب اول محرم بیرق‌های سیاه را به نشانه عزاداری و شروع ماه محرم در درب منازل خود نصب می‌کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار