کد خبر: ۸۸۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 18 August 2020

پروتکل‌های بهداشتی با اعلام وضعیت سفید کرونا در دزفول از سوی برخی شهروندان و نهادهای خصوصی و دولتی رها شده است حال آنکه این بیماری همچنان وجود دارد و قربانی می‌گیرد.

۱۳ مردادماه بود که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پیامی خروج استان خوزستان از وضعیت قرمز و بازگشت به وضعیت سفید را اعلام کرد؛ پیامی که خرسندی مردم استان را به همراه داشت اما با اعلام رسمی این وضعیت، برخی از شهروندان با تصور اینکه کرونا رفته در اقدامی عجیب پروتکل‌های بهداشتی را رها کردند.

برخی از شهروندان هم فقط در مکان‌هایی نظیر ادارات و هایپرمارکت‌هایی که بدون استفاده از ماسک اجازه ورود به مراجعان نمی‌دهند؛ ماسک می‌زنند و با خروج از این اماکن، آن را از صورت برمی‌دارند.

رها کردن پروتکل‌های بهداشتی قبل از تولید و توزیع واکسن و در شرایطی که همچنان بیماران مبتلا به کرونا در سطح شهر در حال تردد هستند ممکن است فاجعه آفرین باشد؛ یادمان نرود چه عزیزانی را در بین اقوام، دوستان و همکاران از ابتدای شیوع کرونا از دست داده‌ایم. 

طبق بررسی میدانی خبرنگار ایرنا بازار، آرامستان‌ها(در روزهای پنجشنبه)، مراسم عروسی و عزا و اماکن گردشگری نظیر باغ‌ویلاها، پارک علی کله، رعنا، دووه و سایر بوستان‌های ساحلی دزفول بعد از اعلام وضعیت سفید در شهرستان شلوغ‌تر شدند و در عمل پروتکل‌های بهداشتی در این مکان‌ها نقض شد.

دفتر بیمه آتیه سازان دزفول هم یکی از نقاط شلوغ بود؛ این بیمه فقط یک شعبه در شهرستان دارد و محل استقرار آن ساختمانی کوچک مقابل آموزش و پرورش است.

اغلب مراجعان این بیمه افراد بالای ۶۰ سال و بازنشسته هستند که لازم است مدیران آن برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مراجعان تدابیر بهتری در نظر گیرند.

نشست‌ها و آیین‌هایی نیز در روزهای اخیر در شهرستان دزفول برگزار و سعی شده پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در آنها رعایت شود ولی همیشه اینگونه نیست برای مثال آیین نکوداشت روز خبرنگار در سالنی با حدود ۱۰۰ نفر جمعیت و به مدت بیش از ۲ ساعت در مکانی مسقف برگزار شد.

انتظار می‌رفت با توجه به اینکه این آیین نخستین آیین رسمی شهرستان بعد از سفید شدن وضعیت کرونا در دزفول بود مسئولان تدابیر بهتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر بگیرند.

خلاصه اینکه کرونا همچنان در کمین است و انتظار می‌رود مسئولان به ویژه فرماندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تا تهیه و توزیع واکسن کرونا نظارت بیشتری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند و با خاطیان برخورد جدی‌ کنند.

یکی از شهروندان دزفول در این باره گفت: بهترین راهکار برای مقابله با کرونا راه اندازی پلیس کرونا و اجباری کردن ماسک در اماکن عمومی است.

احمدرضا خادمعلی‌زاده افزود: افراد متخلف باید برای چند ساعت بازداشت و از آنها تعهد گرفته شود تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رضا مرادی یکی دیگر از شهروندان اظهارداشت: بوستان‌های ساحلی دزفول از جمله علی کله با وجود ایجاد مانع در ورودی میزبان گردشگران غیربومی است در حالیکه شهروندان دزفول با هدف رعایت پروتکل‌ها ماه‌ها است در این مکان‌ها حاضر نمی‌شوند.

وی افزود: باغ‌ویلاهای دزفول نیز همچنان در اپلیکیشن‌هایی نظیر دیوار و اینستاگرام به تبلیغ می‌پردازند و هر شب میزبان گردشگران هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز درباره وضعیت سفید این شهرستان گفت: وقتی گفته می‌شود وضعیت سفید است یعنی تعداد بیماران بستری به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک روز زیر سه نفر است که با جابجا شدن چند نفر بستری در یک روز ممکن است این رنگ بندی تغییر کند.

یوسف پریدار با بیان اینکه رنگ بندی همه چیز را درخصوص نحوه انتقال، شدت و سرایت بیماری نشان نمی‌دهد، افزود: تاکنون تست کرونای بیش از ۱۲ هزار نفر از جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول شامل شهرهای دزفول، شوش و گتوند مثبت شده است.

وی دلیل کاهش آمار بیماران کرونایی بستری در خوزستان را رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم عنوان و بیان کرد: این کاهش حدود یک سوم پیک است یعنی اگر قبلا روزانه ۳۰ بیمار در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول بستری می‌شدند اکنون متوسط بستری به ۱۰ تا ۱۲ بیمار رسیده و همچنان چگالی تست، بالای ۳۰ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه قدرت بازگشت بیماری در هر زمانی وجود دارد، گفت: طبق محاسبات صورت گرفته از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری زیرپوشش این دانشگاه، هنوز ۶۵۰ هزار نفر با این ویروس مواجه نشده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد همچنان در معرض خطر هستیم و اگر رعایت نکنیم دوباره وارد وضعیت قرمز خواهیم شد.

وی افزود: طبق گزارش‌ها پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای شمال خوزستان به طور کامل رعایت نمی‌شود و در برخی موارد نیروی انتظامی برای جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا و اجاره دادن باغ‌ویلاها ورود می‌کند.

پریدار با بیان اینکه بازگشایی اماکن عمومی باعث افزایش آمار می‌شود، گفت: ماسک یکی از قوی‌ترین ابزارهای بین المللی و یکی از پنج پروتکل مهم بهداشتی است که باید با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

یکی دیگر از مباحثی که این روزها مطرح است برگزاری آیین‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این باره گفت: هرکجا تجمع باشد نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصد بیماری کووید۱۹ را کنترل کرد اما تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا این است که آیین‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی برگزار شوند.

وی افزود: عزاداری‌ها نباید در فضای سربسته باشند؛ یا سقف مکان باید ارتفاع ۶ متری و یا تهویه مناسب داشته باشد.
پریدار متولی آیین‌های عزاداری را سازمان تبلیغات اسلامی دانست و ادامه داد: عزاداران حتما باید ماسک استفاده کنند و نذورات به صورت بسته بندی توزیع شوند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز خواستار توجه جدی شهروندان به پروتکل‌های بهداشتی شد و بیان کرد: شهرستان دزفول رتبه نخست را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن در استان خوزستان دارد ولی مردم برای شکست کامل کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

علی فرهمندپور درخصوص نحوه برگزاری آیین‌های عزاداری در دزفول گفت: هیات‌هایی که تمایل به دسته‌گردانی در تاسوعا و عاشورای حسینی دارند می‌توانند در محوطه اطراف هیات خود مشغول عزاداری شوند در غیر این صورت در حالت سکون و در محل اصلی هیات می‌توانند عزاداری کنند.

وی افزود: روضه‌های خانگی را نیز می‌توان درصورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی سطوح و مکان مراسم در فضای باز برگزار کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول از مردم دعوت کرد هزینه نذورات خود را به موکب‌ها بدهند تا نسبت به پخت غذا با رعایت پروتکل‌ها اقدام کنند.

خوزستان و شهرستان دزفول در حدود ۲ ماه اخیر در وضعیت قرمز کرونا قرار داشتند.

برای جلوگیری از ورود به پیک دوم بیماری در شهرستان دزفول لازم است همچنان نهادهای دولتی و خصوصی و مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار