دریا جزو انفال محسوب می‌شود و خرید و فروش و معامله آن امکانپذیر نیست. پس ماجرای اجاره دریا در ماهشهر واقع در استان خوزستان که همهمه آن در فضای مجازی پیچیده، چیست؟
کد خبر: ۸۸۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 16 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: صدای موج‌های خروشان از دور دست‌ها به گوش می‌رسد، دریا در تلاطم است و هر از گاهی به یکباره می‌آید و صخره‌ها را در آغوش می‌گیرد، گاهی آرام است و سکوت را به خشم ترجیح می‌دهد. وسعتی دارد ناپیدا و عمقی دارد که هر چه در آن فرو می‌روی به زیبایی هایش پی می‌بری. گاهی مهربان است و گاهی عصبانی. گاهی میل به بخشیدن دارد و گاهی میل به بلعیدن...

زیر آسمان آبی سفره وسیعی پهن کرده است که هرچه نگاه کنی پایانش را نمی‌بینی، در دلش گنجینه‌ای دارد از انواع ماهی ها، آبزیان و موجوداتی که حیاتشان به آب وابسته است، عروس‌های دریایی، لاک پشت ها، مارماهی و نهنگ‌های غول پیکر و... روزگار می‌گذرانند در اعماق امن و آرام و به دور از هیاهوی زندگی زمینی ها.

همه محو تماشای آسمان و موجودات فضایی می‌شوند و غافل شده اند که در دریا چه می‌گذرد، در جنگل‌های سرسبز و بی پایان قدم می‌زنند و از صدای پرنده‌ها که به دور درختان می‌چرخند لذت می‌برند، اما فراموش کرده اند که پرندگان دریا هم اهل هیاهو هستند و صدایی گوش نواز دارند و همانطور که دریا را طواف می‌کنند، موجودات دریا را شکار می‌کنند بدون آنکه کسی به آنها اعتراض کند، چون دریا هدیه خدا به موجودات زنده است و کسی حق ندارد مالک آن شود، هر کس می‌تواند در آن فعالیت کند بدون آنکه کسی معترض شود.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

خورشید از عمق دریا نرم نرمک طلوع می‌کند و روزی دیگر آغاز می‌شود و صیاد باید به فکر کسب روزی و درآمد باشد از عمق دریا، همان ماهی‌هایی که با رقص خود در دریا دلبری می‌کنند باید خوراک موجودات زنده و به خصوص انسان‌ها را تامین نمایند، عمرش طولانی نیست و سرنوشت اینگونه برایش خواسته تا باعث کسب روزی حلال شود و لقمه‌ای که سیر کند شکم هر گرسنه‌ای را.

صیاد با طلوع آفتاب روز را آغاز می‌کند، بعد از خوردن صبحانه دست بر زانو می‌گذارد و لباس های مشکی از جنس پلاستیک و ضدآب را بر تن می‌کند، با توکل بر خدا، پا در چکمه‌های سیاهی که آثاری از شن‌های دریا بر آن دیده می‌شود می‌گذارد و با خانواده خداحافظی کرده و به سوی دریای بخشنده به راه می‌افتد. هر لحظه به دریا و قایقی که ساعت‌ها از موج دریا سیلی خورده نزدیک‌تر می‌شود، از جای چکمه‌ها که بر تن ساحل حک شده است می‌توان رد پای او را پیدا کرد.

با گفتن الهی به امید تو سوار بر قایق می‌شود و موتورش را روشن می‌کند، کم کم وقت آن رسیده که ماهی در اوج خوشگذرانی در تور ماهیگیری گرفتار شوند و بر سفره بنشینند. دل به دریا می‌زند، موج را می‌شکند و می‌تازد تا به مکانی که برای ماهیگیری مناسب است برسد، ولی حال دریا مثل روز‌های قبلی نیست، بی منت نمی‌بخشد، بخشندگی را فراموش کرده، یعنی چه اتفاقی افتاده است که اینگونه بخیل شده است؟

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

البته دریا که بی رحمی را یاد نگرفته و نمی‌خواهد بخیل باشد، عده‌ای در دل دریا و خوریات ادعای مالکیت دارند، صیاد می‌گوید از من اجاره بهای آن منطقه را می‌خواهند و اجازه نمی دهند تور ماهی را بر بستر دریا بیندازم، ولی دریا که قابل معامله و خرید و فروش نیست، پس چه اتفاقی افتاده که افرادی سودجو طلب پول می‌کنند؟ اگر قرار باشد اجاره بها بپردازم پس چگونه می‌توانم امرارمعاش کنم؟ چگونه می‌توانم ماهی صید کنم و آنها را در بازار بفروشم و از پول حاصله لقمه نانی حلال بر سفره بگذارم؟

طی روز‌های گذشته در فضای مجازی تصاویر و مطالبی دست به دست می‌شود که حاکی از اجاره دریا و خوریات در مناطقی از خوزستان است، موضوعی که باعث کنجکاوی و لزوم پیگیری از سوی خبرنگاران شد تا بدانند این خبر چه میزان صحت دارد و اگر حقیقت است، شیلات استان خوزستان و شهرستان ماهشهر چه تهمیداتی برای برخورد با متخلفان و سودجویان اندیشیده اند. به همین منظور با فتح اله ابوعلی مدیرکل اداره شیلات استان خوزستان گفت‌وگو کردیم.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

اجاره خوریات سریال جدید فرصت طلبان برای سودجویی

فتح اله ابوعلی مدیرکل اداره شیلات استان خوزستان درخصوص اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر اجاره دریا و خوریات در شهرستان بندر ماهشهر به خبرنگار ما گفت: اینکه اجاره دریا در قالب کلیپی که منتشر شده نیست و صحت ندارد، ولی در برخی نقاط به خصوص در خوریات یا بعضی مکان‌ها نه به صورت اجاره، بلکه از روی احساس تعلق به آن مکان ادعای مالکیت دارند که از این نظر هم خلاف قانون و قابل برخورد و پیگیری است و هیچ احدی حق چنین اقدامی را ندارد.

او با بیان اینکه اداره کل شیلات خوزستان در زمینه صید صیادی، ضوابط و مقرراتی دارد که براساس آن عمل می‌کند، افزود: در سواحل و دریا‌ی استان طبق ذخایر دریایی مجوز‌های صید صادر می‌شود و در حال حاضر حدود یک هزار و ۷۰ فروند قایق صیادی دارای مجوز صید و حدود ۴ هزار فروند فاقد مجوز صید قابل قبول از سوی شیلات فعالیت می‌کنند، البته مجوز‌هایی از سوی سایر ارگان‌ها برای تردد در دریا دارند که با سوءاستفاده از آن صید غیرمجاز است و در صورت مشاهده برخورد جدی با متخلفان صورت می‌گیرد.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

ابوعلی اظهار داشت: یگان حفاظت منابع دریایی تخلفات را پیگیری و با عوامل برخورد می‌کند، البته ۹۰ درصد تخلفات و توقیف قایق‌ها در استان خوزستان مربوط به قایق‌هایی است که بدون داشتن مجوز صید اقدام به برداشت و صید ماهی در دریا می‌کنند، اگرچه افرادی که اقدام به انتشار کلیپ در فضای مجازی کرده اند، خود دارای سوابق و پرونده‌هایی مربوط به صید غیرمجاز هستند، اما اینکه علیرغم برخور‌های قانونی و جدی با متخلفان همچنان شاهد سوءاستفاده از منابع آبی و صید غیرمجاز هستیم جای تامل و پیگیری دارد.

جلوگیری از دریاخواری چگونه امکانپذیر است؟

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه  صدور مجوز صید تنها از سوی اداره کل شیلات استان خوزستان امکانپذیر است، تصریح کرد: شاهد هستیم دیگر ارگان‌ها و ادارات مرتبط با بندر و مراجع نظامی و انتظامی و حتی سیاسی نیز اقدام به صدور مجوز تردد می‌کنند و افراد از مجوز سوءاستفاده کرده و دست به اجاره دریا و خوریات می‌زنند که جلوگیری از چنین اقداماتی یک ضرورت است و باید به طور جدی آن را پیگیری کرد.

مدیرکل اداره شیلات استان خوزستان بر تقویت یگان حفاظت منابع آبی تاکید کرد و ادامه داد: در صورتی که این یگان تقویت شود می‌تواند سراسر منطقه را بطور کامل پوشش دهد، این در حالی است که مجموع نیرو‌های فعال در استان ۷۰ نفر است و سالانه حدود ۲۰ نفر از آنها بازنشست می‌شوند و با توجه به اینکه استخدام دولتی نیرو و جذب بسیار محدود است،   امکان جایگزینی آنها وجود ندارد، به عبارتی دیگر مجوز استخدام ۲۲ نفر در سال ۹۶ صادر شد و پس از موفقیت در آزمون ۹۷، از نیمه دوم امسال توانستیم مجوز به کارگیری آنها را اخذ کرده و شاید ۵ نفر از نیرو‌های استخدامی مربوط به یگان حفاظت منابع آبی باشند.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

او با بیان اینکه شهرستان‌های خرمشهر، آبادان، بندر امام خمینی (ره)، بندر ماهشهر، شادگان و هندیجان ساحلی هستند، اظهار کرد: علاوه بر اینکه شهر‌های مذکور ساحلی محسوب می‌شوند، بنادر صیادی نیز در ۳ شهرستان نیز وجود دارد، این در حالی است که در شهرستان‌های هندیجان و ماهشهر باید همه منطقه را پوشش دهند، ضمن اینکه سایر هزینه‌ها شامل؛ سوخت، تعمیرات و نگهداری تجهیزات و... باید تامین شود و با توجه به اینکه یگان‌های حفاظت ساختاری شبیه به پاسگاه دارند و نیرو‌های آنها به صورت شبانه روزی و کشیک فعالیت می‌کنند، نیاز به رسیدگی و تامین مایجتاج آنها نیز ضروری است.

ابوعلی در ادامه با اشاره به اینکه در پایگاه‌های مذکور نیازمند حضور نیروی انسانی با تحصیلات مربوطه و نیروی خدماتی شامل؛ تعمیرکار و ملوان هستیم، گفت: در حال حاضر مجوز جذب و استخدام چنین مواردی وجود ندارد، ضمن اینکه نیرو‌های قدیمی با تخصص‌های مذکور در حال بازنشستگی هستند و به طور حتم با رفتن آنها از کادر یگان، با مشکلاتی در این زمینه مواجه خواهیم شد که با استخدام نیرو‌های جدید و جوان می‌توان بخش مهمی از مسائل را مرتفع کرد.

او در تشریح سومین راهکار موثر برای مبارزه با اجاره دریا و خوریات بیان کرد: زمانی که شناور‌ها و قایق‌های غیرمجاز و تجهیزات و محصولات آنها توقیف می‌شوند، پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شوند و لازم است با متخلفان برخورد جدی و قانونی صورت گیرد، اگرچه طی روز‌های اخیر در ملاقاتی با مدیرکل دادگستری استان خوزستان انجام شد و مقرر گردید در هر شهرستان یک شعبه تخصصی رسیدگی به تخلفات در نظر گرفته شود تا بتوانیم وحدت رویه‌ای در رابطه با صدور و اجرای احکام داشته باشیم.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

دریافت اجاره بها از صیادان به دلیل فراوانی آبزیان در برخی نقاط دریا 

ابوعلی اظهار داشت: برخی صیادان در منطقه‌ای که شرایط مناسب و مطلوبی به لحاظ وجود آبزیان دارد، اقدام به صید ماهی می‌کنند، همین امر سبب می‌شود که نظر سایر فعالان در زمینه صیادی به منطقه معطوف شود و در نهایت ممکن است منجر به وقوع مشکلاتی در این زمینه شود و افرادی که از قبل در آن محل فعال بوده اند، ادعای واریز حق مالکیت نمایند که این اقدام کاملا غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود و اداره شیلات نیز با عوامل دریافت اجاره دریا به شدت برخورد خواهد کرد.

او جمع آوری و توقیف تجهیزات صیادان متخلف و عاملان دریافت اجاره بها برای مناطق مختلف دریا، تشکیل پرونده تخلف، ارجاع به دستگاه قضایی و برخورد جدی و قانونی با آنها را مجازات اجاره دریا و خوریات عنوان و تصریح کرد: به علت فراوانی قایق‌های صیادی غیرمجاز، کنترل و جمع آوری آنها بر عهده اداره شیلات استان و شهرستان‌های درگیر این معضل است، البته پیگیری این موضوع با جدیت هرچه تمام‌تر از سوی استانداری خوزستان و هماهنگی‌های جدی برای برخورد با این مشکل ادامه دارد.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

فتح اله ابوعلی در پایان تاکید کرد: دریا انفال است، احدی حق مالکیت به آن را ندارد، به شخصی تعلق ندارد و هرگونه دخل و تصرف در آن تخلف است و هر صیادی با موضوع اجاره دریا مواجه شد، حتما اداره شیلات شهرستان مربوطه را مطلع کند تا یگان حفاظت منابع آبی بلافاصله با متخلفان برخورد کند.

وقتی صحبت‌های مدیرکل شیلات استان خوزستان را شنیدیم، به سراغ رئیس اداره شیلات شهرستان بندر ماهشهر رفتیم تا اظهارات را هم بشنویم.

خرید، فروش و اجاره دریا حقیقت ندارد

موسی حیدری رئیس اداره شیلات بندر ماهشهر درخصوص اخبار منتشره مبنی بر اجاره دریا در این شهرستان به خبرنگار ما گفت: خرید، فروش و اجاره دریا به صورتی که در فضای مجازی منتشر شده، کذب است و تایید نمی‌شود، ضمن اینکه تاکنون گزارش با شکوائیه‌ای مبنی بر موارد مذکور به اداره شهرستان یا مراجع امنیتی یا قضایی ارجاع نشده است، اما آنچه واقعیت دارد وجود تخلفات صید و صیادی است که سودجویان به صید ترال و لنگری مرتکب می‌شوند.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

او با بیان اینکه بخش عمده تخلفات از سوی شناور‌های فاقد هویت که بدون دریافت مجور صید از شیلات صورت می‌گیرد، افزود: باتوجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی با هدف پیگیری و برخورد با متخلفان در سطح شهرستان ماهشهر با توجه به مکاتبات صورت گرفته و با حمایت و همکاری دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و قضایی قطعا برخورد جدی با افرادی که اقدام به اجاره دریا می‌کنند انجام خواهد شد.

صحبت‌های مسئولان اداره شیلات استان خوزستان و شهرستان ماهشهر را شنیدیم و هر دو نفر این موضوع را تکذیب کردند، امیدواریم چنین موضوعی به حقیقت نپیوندد، چراکه در صورت وقوع چنین حرکتی نه تنها شاهد برداشت بی رویه از منابع آبزیان و انقراض نسل آنها در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود، بلکه نان صیادان زحمتکش که جان خود را برای صید ماهی و تامین مخارج زندگی به کف دست می‌گیرند و خود را به موج‌های وحشی و بی رحم دریا می‌سپارند تا بتوانند چند ماهی را به تور بیندازند و از راه فروش آنها امرار معاش کنند، آجر خواهد شد.

اجاره دریا و خوریات لقمه‌ای چرب که کام سودجویان را شیرین و کام صیادان را تلخ می‌کند/ صیادان به کجا رو بیاورند؟

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

گزارش از ملیحه گریزی نسب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار