مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
راهکار احداث تونل نیز برای موارد فوق بحرانی و انتقال آب‌های جمع‌آوری شده در حریم روستا به مناطق با ارتفاع کمتر و یا به سمت دریا هم می‌تواند بعنوان راهکاری ارزشمند مورد مطالعه و اجرا نمود.
کد خبر: ۸۸۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ روستای کهنه در نقطه‌ای از شهرستان اوز واقع شده است، که شیب اکثریت مسیل‌ها، و رودخانه‌های فصلی به‌طرف آن هستند. منازل مسکونی و اراضی کشاورزی محلی در مجاوت رشته کوهی قرار دارد که این منطقه کوهستانی درست عمود بر جهت سیلاب‌ها و به‌واسطه‌ای پائین بودن ارتفاع آن نسبت به سایر نقاط از سطح دریا خود وسیله‌ای برای جذب آب و هم‌زمان به مخاطره افتادن منازل مسکونی و زندگی روستائیان با آمار هزار خانوار می‌گردد.

داغ آب سیلاب‌هائی‌که در پروسه‌های پرباران و جمع شدن سیلاب‌ها در این مکان بر روی در و دیوار روستا مشخص میباشد. گستردگی مارن در همه این پهنه، کار کشاورزی را محدود و اغلب به کار تجاری در بازارهای داخلی و یا خارجی مشغول هستند.

مشکلات ناشی از سیلاب‌ها، پیشنهاد جابجایی و تغییر مکان زندگی نیز به آنها داده شده و حتی شهرک جدیدی در مجاورت جاده برای جابجائی روستا تعریف و تغییر مکان زندگی نیز به آنها داده شده حتی شهرک جدیدی در مجاورت جاده برای جابجائی روستا تعریف و عده‌ای هم منازل مسکونی جدید ساخته‌اند. به منظور تحقیق از چگونگی جمع‌آوری سیلاب‌ها وارد روستا شده و در حاشیه رشته کوه کنجکاو شدیم. مشخص شد که سیلاب‌هایی که کانون تجمع آنها وسیله تخریب و مختل نمودن زندگی روستائیان می‌شود درست بخشی از آنها از اطراف این رشته کوه میباشد.

وقتیکه به سمت پشت رشته کوه حرک نمودیم ، شاهد تغییرات زمین شناسی و وجود گسترده تشکیلات کنگومرائی شدیم، یعنی منطقه‌ای که بر خلاف تمامی چاه‌هایی که پس از حفاری بواسطه بالا بودن میزان املاح یا (EC) قابلیت استفاده را نداشته‌اند، در این منطقه آب شیرین و مناسب وجود دارد، بررسی‌های کارشناسی بیشتر از این محل اثبات نمود که با توجه به گستردگی وسعت حوزه و کوهستانی مرتفع ، می‌توان با احداث سد خاکی با ارتفاع سی متر تمامی سیلاب‌های این بخش را قبل از ورود به روستا مهار و ذخیره نمود. آبی‌که نه تنها تخریب را تشدید نمی‌ماید بلکه پشتوانه‌ای برای تأمین آب شرب نیز خواهد شد. بررسی‌های بعدی هم موید این مسئله بود که با آنالیز مسیرهای انتقال سیلاب‌ها برای آنها هم می‌توان طرح‌های انحراف آب و یا ذخیره سازی آب را مطالعه و اجرایی نمود.

راهکار احداث تونل نیز برای موارد فوق بحرانی و انتقال آب‌های جمع‌آوری شده در حریم روستا به مناطق با ارتفاع کمتر و یا به سمت دریا هم می‌تواند بعنوان راهکاری ارزشمند مورد مطالعه و اجرا نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار