تالاب بین‌المللی تیاب در شهرستان میناب این‌روزها با خشک شدن تعداد زیادی از درختان حرا، دچار وضعیت نگران‌کننده‌ای شده است.
کد خبر: ۸۸۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸ 11 August 2020

بنا به اعلام تشکل اجتماعی - محیط زیستی نگاهبانان جلگه میناب (نجم)، عوامل طبیعی و غیرطبیعی دست به دست هم داده تا نزدیک به ۷۰۰ اصله از درختان حرای این تالاب (در چند نقطه مختلف) کاملا خشک شده و سایر درختان نیز با سرعت بالا در حال خشکیدن هستند.
وضعیتی که اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور، ممکن است موجب از بین رفتن حیات کل این مجموعه جنگل‌های حرا شود.
طبق بررسی‌های تعدادی از اهالی منطقه، چهار عامل در شکل‌گیری این وضعیت موثر هستند که عبارت‌اند از:
جل‌کشی یا همان صید ترال از نوع بومی
تخلیه سوخت گازوییل در تالاب
تخلیه پساب پرورش میگو
کاهش ورود آب شیرین رودخانه به تالاب

تاکنون بررسی علمی از سوی اداره‌کل محیط‌زیست استان انجام نشده و نمی‌توان با قطعیت یکی از این عوامل را به‌عنوان علت اصلی معرفی کرد، اما با توجه به تجربه‌ی اهالی منطقه می‌توان گفت جل‌کشی می‌تواند از مهم‌ترین دلایل باشد. چرا که پیش از این چنین نوع صید مرسوم نبوده و طی چند سال اخیر این نوع صید افزایش یافته است.
پیامد این نوع صیادی هم این بوده که آبزیان ساکن تالاب اعم از خرچنگ‌ها، گِل‌خورک‌ها و سایر موجودات که می‌توانند در چرخه تنفسی درخت موثر باشند از بین رفته‌اند یا شمارشان کاهش چشمگیری داشته است.
علاوه بر این دلایل، یک نوع کرم هم در تنه‌ی درختان حرای تیاب دیده شده که می‌تواند از دلایل احتمالی مرگ این درختان باشد.
با توجه اهمیت این تالاب که در کنوانسیون جهانی رامسر هم ثبت شده، لازم است نهاد مسوول در این‌باره (اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان) با برررسی موضوع، برای رفع آن چاره‌اندیشی کنند.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار