علاقه وصف‌ناپذیر اعراب برای زنده‌گیری و در نهایت استفاده از این پرنده در تفریحاتشان آن‌قدر بالاست که هرسال پول هنگفتی را برای خرید هوبره هزینه می‌کنند، پرنده‌ها بعد از شکار در دشت‌های ایران به استان‌های ساحل‌نشین جنوبی منتقل و در نهایت...
کد خبر: ۸۷۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 07 July 2020

«هوبره» پرنده‌ای زیبا و دیر آشنا با کویرها و بیابان‌های ایران است. این پرنده بسیار آرام و بی‌سرو صدا در گویش‌های محلی کویر مرکزی ایران با نام آهوبره هم شناخته می‌شود.

پایین پرنده بین 75-65 سانتی‌متر طول و حدود 3-5/1 کیلو وزن دارد. از زنگوله بال، بسیار بزرگ‌تر و متفاوت با‌آن و از نظر شکل ظاهری شبیه بوقلمون است و به‌طور کلی با پرو بال قهوه‌ای رنگ، زیر تنه خاکستری سفید با دسته پرهای سیاه و سفید بلند که از دو طرف گردن آویزان است و حالت دامن مانندی به‌آن می‌دهد مشخص می‌شود و دارای دم به نسبت بلندی است.

پرواز این پرنده سنگین و آهسته است و در ابتدای پرواز به تندی راه می‌رود و بعد آغاز به پرواز می‌کند. «هوبره» پرنده‌ای تماشایی است که در‌هنگام پرواز پرهای زیبایش تلألویی از رنگ‌های سفید و قهوه‌ای دارد. این پرنده دارای چشمانی زرد ‌رنگ و زیباست که در هنگام استتار هماهنگی کاملی با محیط اطراف خود دارد.

فصل جهنمی «هوبره»

«هوبره» یکی از پرندگان نادر و باارزش کشور و جزو پرندگان حفاظت شده و البته در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض است و در زمره پرندگانی است که در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع‌طبیعی قرار دارد.

علاقه وصف‌ناپذیر اعراب برای زنده‌گیری و در نهایت استفاده از این پرنده در تفریحاتشان آن‌قدر بالاست که هرسال پول هنگفتی را برای خرید هوبره هزینه می‌کنند، پرنده‌ها بعد از شکار در دشت‌های ایران به استان‌های ساحل‌نشین جنوبی منتقل و در نهایت به کشورهای عرب‌نشین جنوب خلیج فارس منتقل می‌شوند.

«دق پترگان» در شهرستان زیرکوه یکی از بی‌نظیرترین مناطق طبیعی کشور ازنظر پوشش گیاهی و زیست جانوری محسوب می‌شود که به‌عنوان منطقه محافظت‌شده مصوب شده است. به جرأت می‌توان شهرستان زیرکوه را یکی از مستعدترین مناطق زیستی از حیث گونه‌های خاص جانوری و گیاهی دانست اما باید گفت در حفاظت از این منطقه نسبت به دیگر مناطق حفاظت‌شده کشور مسؤولان باید توجه بیشتری داشته باشند.

 

وجود گونه‌ای متمایز در این منطقه باعث شده شکارچیان غیرمجاز برای به دست آوردن خواسته و البته منفعت جیبشان «هوبره‌» زیبا را به‌عنوان مهم‌ترین حیوان در زیست‌بوم این منطقه نشانه بگیرند.

خراسان‌جنوبی بالاترین نرخ قاچاق «هوبره»

زیبایی هوبره و گران‌قیمت بودن این پرنده به‌ویژه در کشورهای عربی و ناآگاهی و همکاری افراد بومی با شکارچیان و قاچاقچیان این گونه منحصربه‌فرد باعث شده نسل این پرنده در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه «هوبره» پرنده‌ای درشت جثه بوده که به‌دلیل شباهت زیاد به بوقلمون، به نام بوقلمون وحشی هم شناخته می‌شود، گفت: این پرنده کمتر پرواز می‌کند و بیشتر راه می‌رود.

ی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی بالاترین نرخ قاچاق پرنده «هوبره» را دارد و بیشترین تله‌گذاری کشور را در شهرستان زیرکوه داریم، بیان داشت: شکارچیان به‌دلیل نحوه جای‌گذاری تله در زمین باعث می‌شوند بوته‌های منابع‌طبیعی و درختچه‌های موجود در عرصه‌ها آسیب ببیند و زمینه تشکیل گرد و غبار را ایجاد می‌کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه متأسفانه شاهد قاچاق گونه‌های کمیاب چون «هوبره» در خراسان‌جنوبی هستیم، مطرح کرد: خراسان‌جنوبی یکی از مناطق مستعد در حوزه قاچاق «هوبره» به شمار می‌رود که همکاری برخی از مردم محلی با قاچاقچیان از عوامل استمرار قاچاق این پرنده زیبا در استان است.

از قاچاق به کشورهای عربی تا جریمه ۲۰ میلیونی

اکبری «هوبره» را برای کشور یک هویت دانست و افزود: یکی از آسیب‌هایی که این پرنده زیبا را تهدید می‌کند قاچاق این گونه ارزشمند به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که موجب کاهش جمعیت «هوبره» در این منطقه شده است.

وی در خصوص زندگی این پرنده زیبا و کمیاب کویری، گفت: این پرنده به ‌دلیل همه‌چیزخوار بودن و استفاده از گیاهان و جانوران گوناگون از قبیل خزندگان حتی مارمولک‌ها و بی‌مهرگان مثل سوسک، مورچه، ملخ، حلزون، کرم و عقرب برای تغذیه خود، کمک فراوانی به کشاورزان منطقه می‌کند و باعث از بین بردن آفات کشاورزی به‌صورت طبیعی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی در خصوص جریمه‌ای که برای شکارچیان و سودجویان این معامله قاچاق تعیین‌شده اعلام کرد: جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره ۳۰ میلیون تومان است.

اکبری با اشاره به حفاظت ۷۰ محیط‌بان از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: وجود  ۷۰ محیط‌بان با توجه به وسعت و عرصه‌های وسیع استان بسیار کم است و نیازمند ۱۳۰ محیط‌بان دیگر هستیم.

«مسعود مستقیم» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: ۲۱۳ هکتار تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که در تمام مناطق حفاظت شده از جمله شهرستان‌های طبس، سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه پرنده هوبره یافت می‌شود.

تاوان سنگین شکار «هوبره» بر محیط زیست و طبیعت

وی با بیان اینکه زنده‌گیری «هوبره» ضربه بسیار مهلکی به منابع طبیعی هم وارد می‌کند، تصریح کرد: شکارچیان برای ایجاد مانع حدود یک کیلومتر از پوشش گیاهی کویر را تخریب می‌کنند و در انتهای دیوارهای ایجاد شده توسط طاق‌های در هم شکسته شده تله‌های زنده‌گیری را قرار می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش در قاچاق «هوبره»، افزود: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آن‌ها کشته می‌شوند.

پای «هوبره» در تله‌های قاچاق

مستقیم از جمع‌آوری سه هزار تله زنده‌گیری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ۲۴ عدد «هوبره» کشف متخلفان به محاکم قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه «هوبره» گونه‌ای مهاجر است که سازگاری طبیعت استان باعث بومی‌شدن آن شده و در سال های گذشته شاهد زاد و ولد آن بوده‌ایم، افزود: با توجه موقعیت بکر، تنوع زیستی و آب و هوایی کویرها و بیابان‌های خراسان‌جنوبی یکی از  مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات «هوبره» است.

 

جواهر کویر به‌عنوان یک گونه در معرض انقراض امروز نیازمند توجه بیشتر توسط مردم و سازمان‌های ذیربطی همچون سازمان محیط زیست است تا این گونه تازه بومی شده در استان بماند و شاهد حیات وحش غنی در مناطق حفاظت‌شده خراسان‌جنوبی باشیم.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار