کد خبر: ۸۶۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 01 July 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: شناسایی یک ویروس جدید در چین با قابلیت «همه‌گیری جهانی» / ریاست جمهوری: تلاش‌های کیهان علیه دولت براندازانه است / روحانی میزبان پوتین و اردوغان می‌شود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
عناصر موثر در ترور شهید سلیمانی شناسایی شدند

اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اشاره به درخواست اعلان قرمز و حکم دادرسی برای قاتلان شهید سردار سلیمانی: بارها اعلام کردیم که از خون شهید سلیمانی نمی‌گذریم و ما به عنوان دستگاه قضا در بخشی که در صلاحیت مرجع قضایی ایران است پرونده تشکیل داده ایم و با کشور عراق همکاری های خوبی انجام دادیم و تعدادی از عناصر موثر در این اقدام را شناسایی کردیم. کسانی که در این اقدام تروریستی مباشرت داشتند و رسما آن را گردن گرفته اند اسامی شان فهرست و تحقیقات اولیه انجام شده و اعلان قرمز آنها صادر شده است.پیگیر هستیم تا هر زمان که دستمان به آنها برسد محاکمه شان کنیم و این موضوع اصلا سیاسی و منطقه ای نیست، بلکه قتل انجام شده و کشتن یک انسان بی گناه که مهمان عراق بوده و خودش نماد مبارزه با تروریسم بوده به هیچ عنوان سیاسی نیست و ما از پیگیری قتل او کوتاه نمی‌آییم./باشگاه خبرنگاران

اشتباه مهلک در معاملات دارایکم؛ مبتدی‌ها مراقب باشند

چند روزی است، معامله صندوق دولتی واسطه گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» آغاز شده است. این صندوق‌ها بر خلاف سایر نماد‌های بورسی و فرابورسی، دامنه نوسان ندارند که این موضوع باعث شده، تعدادی از معامله گران، به خاطر یک اشتباه کوچک، ضرر بزرگی بدهند. برخی از افراد هنگام وارد کردن قیمت مورد نظر خود برای فروش، به جای ریال، قیمت را به تومان وارد می‌کنند و به همین دلیل سهام آن‌ها ۹۰ درصد پایین‌تر از قیمت تابلو به فروش می‌رود. امروز هم در ریز معاملات مشاهده شده که یک یا چند معامله در قیمت ۲۸۲۵ تومان انجام شده، در حالی که قیمت دارایکم در آن لحظه، ده برابر این نرخ بوده است. به عبارتی در این معامله، فروشنده، دارایی خود را با ۹۰ درصد تخفیف به فروش رسانده است!

واکنش متفاوت کرباسچی به استعفای عارف

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: شورای سیاستگذاری الان ماهیتی ندارد و معلوم نیست اعضای آن چه کسانی هستند. تعریف اصلاح‌طلبان روی هواست؛ یکی می‌گوید می‌خواهیم از ریشه بزنیم و دیگری می‌گوید می‌خواهیم اصلاح کنیم و معلوم نیست اصلاح طلبان چه کسانی هستند و می‌خواهند چه کنند. باید معلوم شود چه کسانی با چه هدف مشترکی می‌خواهند شورا ایجاد کنند. یک شورا در شرایطی ایجاد می‌شود که افرادی بر اساس اهداف مشترک دور هم جمع شوند. اگر نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، ایجاد شورا هم معنایی ندارد./ایسنا

سفر جنجالی هادی غفاری و خانواده‌اش به توکیو و سئول

احمد توکلی، نماینده ادوار مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاطره ای می گوید: هادی غفاری که از جناح چپ و رئیس کمیسیون پست و تلگراف در مجلس سوم بود، به دعوت شرکت NEC که تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در ژاپن و کره جنوبی است، همراه همسر و ۴ فرزند و ۲ محافظش یک هفته مهمان سئول و یک هفته هم مهمان توکیو بودند. من پس از اطلاع از این موضوع، ماجرا را در روزنامه رسالت منتشر کردم. آقای قرائتی تماس گرفت و اصرار داشت که این کار (انتشار خبر سفر تفریحی غفاری به همراه خانواده) خلاف شرع است و آبروی مومن می‌رود. آخر سر من به او گفتم، آقای قرائتی! شما متخصص اخلاق فردی هستی و من خود را در امور اجتماعی مجتهد می‌دانم و معتقدم که کار آقای غفاری از نظر اسلامی حرام است.

طالبان مدعی دیدار نماینده ظریف با معاون سیاسی این گروه شد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، مدعی دیدار «محمد ابراهیم طاهریان فرد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان با «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان در دوحه شد. به گفته «سهیل شاهین»، دو طرف در این دیدار در خصوص مسائلی از جمله موضوعات مرزی، مشکلات پناهندگان افغان در ایران و مذاکرات صلح گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

عروسی به سبک سیندرلا در لواسان با یک میلیارد تومان هزینه

در تالاری در لواسان، به جز مراسم عروسی، داستان «سیندرلا» هم برای مهمانان با ایفای نقش توسط‌ عروس و داماد بازآفرینی می‌شود. فضایی مدرن با طراحی داخلی به سبک فیلم و کارتون مشهور سیندرلا که زندگی اشرافی طبقه خاصی در ایران را به تصویر می‌کشد. در این تالار ۱۵۰ خدمه به عنوان بازیگر برای بازآفرینی پویانمایی سیندرلا حضور دارند و هزینه هر مهمان برای صاحب این مراسم، حدود یک میلیون تومان برآورد می‌شود. هزینه یک مراسم ازدواج در این باغ مجلل، به بیش از یک میلیارد تومان هم می‌رسد./خراسان
 
شانس پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ۷۰ درصد است

احمد خورشیدی آزاد، چهره نزدیک به رئیس دولت نهم و دهم: همه مراجع نظرسنجی، شانس و اقبال احمدی‌نژاد را ۷۰ درصد اعلام کرده و می‌کنند. خود احمدی‌نژاد نه رسما اعلام نکرده و نه در جایی اظهار نکرده می‌خواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود. سخنگوی وی هم در این باره، چیزی نگفته است.احمدی‌نژاد پیشروتر از افراد دیگر است؛ یعنی حداقل ۵۰ درصد جلوتر از بقیه است. به این دلیل که مشکلات را از نزدیک مشاهده کرده و با آن آشناست. او افراد را می‌شناسد و اینکه چگونه باید این افراد را برای حل این مشکلات سازماندهی کند می‌شناسد.احمدی‌نژاد هم مثل بقیه باید اکشن پلن داشته باشد. فساد مالی دولت احمدی‌نژاد را قبول ندارم. خدمات احمدی‌نژاد را نمی‌توانیم نادیده بگیریم، همان‌گونه که خدمات خاتمی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم./برنا
 
پولشویی ۱۰ میلیاردی طبری به بهانه کارشناسی املاک واهی

قهرمانی، نماینده دادستان در هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم اکبر طبری، معاون حوزه ریاست قوه قضائیه در دوره صادق لاریجانی گفت:در تاریخ ۱۱ بهمن ۹۰ متهم طبری در معاوضه‌ای با رویکرد پولشویانه ملک ارزان قیمت خود را با اختلاف قیمت ۹ میلیاردی با واحد‌های روما معاوضه می‌کند. طبری گفته ملک کریم خان متری ۲۰۰ میلیون است و از روما هم گرانتر بود. یکی از متهمان پرونده محمدباقر صدوقی است؛ صدوقی در قالب قرارداد کارشناسی املاک بیش از ده میلیارد به طبری واریزی داشته است، حال آنکه در برخی موارد اصلا ملکی وجود نداشته و اقدامات صورت گرفته صرفا به منظور پولشویی بوده است.
 
طعنه مهاجری به تازه وارد‌های مجلس: انقلابی‌گری به هیاهو نیست!

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دولت کنونی را نباید یکپارچه قضاوت کرد. دولت یازدهم انصافاً موفق بود به طوری که توانست آرامشی در اقتصاد ایجاد کند، تورم را تک‌رقمی کند، با اجرایی کردن برجام امکانات زیادی را به کشور بیاورد و بسیاری از موانع را برطرف نماید. برجام را ترامپ و مخالفان داخلی دولت و سران ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی مشترکاً از کار انداختند. بسیاری از مشکلات موجود نیز نتیجه همین از کار انداختن برجام است که مخالفان داخلی دولت در آن سهیمند. البته دولت نیز در چینش نیرو‌ها بد عمل کرده و در مدیریت بحران‌ها گاهی ملاحظه‌کاری می‌کند. دولت دوازدهم به لحاظ مقاومت در برابر بحران‌هایی مثل سیل، زلزله، از کار انداختن برجام، تحریم و کرونا قابل تحسین است و به لحاظ کوتاه آمدن در برابر تحمیل‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و کوتاهی در جایگزین کردن نیرو‌های قوی به جای افراد ضعیف، مستحق سرزنش است. مهم‌ترین واقعیت، که متأسفانه مورد غفلت هم هست، این است که حل مشکلات کشور به همدیگر را مقصر دانستن نیست. این روش، فقط به بدتر شدن اوضاع منجر می‌شود و جنگ قدرت را طولانی‌تر و حتی بی‌انتها می‌کند. راه درست این است که قوای سه‌گانه، تمام دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و تمام افراد دست به دست همدیگر بدهند و با تقویت نقاط قوت و از بین بردن ضعف‌ها مشکلات را برطرف کنند. ظرفیت کشور ما این اجازه را به مسئولین می‌دهد که اجازه ندهند مردم در محرومیت دست و پا بزنند. راه‌حل مشکلات مردم، وحدت شما مسئولین است، اگر از این اصل مهم و حیاتی غفلت کنید، مردم ملاحظه شما را نخواهند کرد. تازه‌وارد‌های مجلس یازدهم هم بدانند که انقلابی‌گری به هیاهو نیست، انقلاب یعنی خدمت به مردم.
 
زاکانی: نامه موسوی خوئینی‌ها سبک و ناشیانه بود

علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس در گفت‌وگو با فارس، در باره نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب یک فرار رو به جلو بود و شگرد تبلیغاتی انتخاباتی است که خیلی ناشیانه و سبک از طریق موسوی خوئینی‌ها اعمال شد. وی افزود: ماحصل نامه موسوی خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب حتماً به شفاف شدن و از پرده درآمدن چهره‌ها بیشتر کمک خواهد کرد. زاکانی می‌گوید: یکی از مشکلات ما در کشور اعتماد به لیبرال‌هاست که امام (ره) فرمودند، ما اشتباه کردیم که اول انقلاب به لیبرال‌ها اعتماد کردیم؛ صد رحمت به آن لیبرال‌ها. ما امروز با کسانی مواجهیم که همان ویژگی‌های لیبرال‌ها را دارند، اما نقاب انقلابی‌گری و خط امام اهداف آن‌ها را دنبال می‌کند و با این حرکت خط امام و مکتب امام را منکوب می‌کنند. این نامه یکی از این مصادیق است.
 
روحانی میزبان پوتین و اردوغان می‌شود

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که اجلاس فوق العاده سران روند آستانه فردا (چهارشنبه) به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که اجلاس فوق العاده سران روند آستانه فردا (چهارشنبه) به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. معزی اظهار داشت: در این نشست سه جانبه مجازی جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، پس از سخنرانی روسای جمهور سه کشور، بیانیه اجلاس اعلام و منتشر می‌شود.وی افزود: سه کشور ضامن صلح آستانه در این نشست مجازی به تبادل نظر درباره راه‌های برقراری و تقویت صلح پایدار در سوریه می‌پردازند.
 
ادعای رسانه «عربی پست» درباره دیدار با آیت الله جنتی برای احمدی نژاد

عربی پست نوشت: پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسانه‌های ایرانی نزدیک به محمود احمدی نژاد سفر‌های وی به استان‌های مختلف را به شکلی گسترده پوشش دادند. در آن زمان، برخی تحلیلگران سیاسی گمان می‌کردند که علت فعالیت سیاسی احمدی نژاد، تمایل وی به ورود به انتخابات مجلس است، اما در واقع امر، تحرکات او تنها یک ابزار تبلیغاتی بود برای حمایت از تعدادی از نزدیکانش، برای ورود به مجلس. در ادامه این مطلب آمده است: پس از برگزاری انتخابات مجلس و مشخص شدن نتیجه، آنچه باعث جدال زیادی شد، وجود تعداد زیادی از نمایندگان طرفدار احمدی نژاد در مجلس و بهره مندی آن‌ها از قدرت بود. برای مثال، نایب رئیس اول مجلس، سیاستمدار اصولگرا، امیر حسین قاضی هاشمی، به رابطه نزدیک با احمدی نژاد معروف است و نایب رئیس دوم، نیکزاد است که در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد سمت وزارت داشت.
 
لازم به ذکر است نزدیک به ۶۰ نفر از مسئولان دوره ریاست احمدی نژاد هم اکنون در مجلس جدید ایران حضور دارند و همین مساله باب پیش بینی‌ها در مورد بازگشت وی به میدان سیاست برای یک بار دیگر را گشوده است.در شرایطی که شورای نگهبان با نامزدی ۶۰ نفر از نزدیکان احمدی نژاد به مجلس موافقت کرده است، چه چیزی می‌تواند مانع از نامزدی خود وی در انتخابات سال ۲۰۲۱ شود؟در همین رابطه، مرتضی طلایی، سیاستمدار اصولگرا به عربی پست می‌گوید: «در هفته‌های اخیر، دوستان احمدی نژاد شروه به مذاکره با شورای نگهبان کرده اند، تا موافقت آن با پذیرش صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات آینده را تضمین کنند.»

این مساله‌ای است که یکی دیگر از اعضای مجلس که نزدیک به احمدی نژاد است، در گفتگو با عربی پست گفت: «در این باره با آیت الله احمد جنتی دیدار کردیم، اما ایشان خواستار زمان کافی برای فکر بیشتر شدند.» این در حالی است که یک منبع نزدیک به احمدی نژاد در گفتگو با عربی پست تاکید کرد که مذاکره با شورای نگهبان مستقیم انجام شده و احمدی نژاد شخصا با تعدادی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده، تصمیم جدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارد و از طریق راه‌های مختلف تلاش می‌کند از مانع شورای نگهبان عبور کند. برخی تحلیلگران معتقدند که نسبت بازگشت احمدی نژاد به انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۷۰ درصد است. به گفته یک تحلیلگر سیاسی مقیم تهران، باید در نظر داشت که مشارکت اصلاح طلب‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده، ضعیف خواهد بود.
 
ناگفته‌های مازنی از استعفای عارف و موسوی‌لاری

مازنی در خصوص چرایی استعفای عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: روز شنبه که جلسه گفتگوی ملی برگزار شد، قبل از تشکیل جلسه در این مورد از عارف سوال کردم و وی گفت درست است، اما استعفای مکتوبی ارائه نشده است. در حقیقت مساله به این صورت است که داود محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران که در مجلس دهم نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید بود، از طرف شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مامور شده بود. براساس قانون جدید احزاب، در کنار مجوز احزاب برای شورا از وزرات کشور مجوز جبهه بگیرد، در نتیجه محمدی، به عنوان دبیرکل یک حزب اصلاح‌‍طلب و از طرف شورا مجوز گرفت، به عبارت دیگر در حال حاضر مجوز شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یا هر اسم دیگری که دارد، به نام داود محمدی است.این نماینده سابق مجلس یادرآور شد: عارف گفت به داود محمدی گفتم من هم نیستم و شما بدون حضور اینجانب جلسه برگزار و تکلیف شورا را روشن کنید، که همین عبارت حمل بر استعفا شده است. مازنی با بیان اینکه موسوی‌لاری به علت کسالت استعفا کرد، گفت: تا همین اندازه از جریان استعفای عارف اطلاع دارم.
 
ریاست جمهوری: تلاش‌های کیهان علیه دولت براندازانه است

دفتر رییس جمهور پیرو طرح برخی مطالب و «ادعا‌های سست، مغرضانه، خلاف عدالت و واقعیت» نسبت به دولت، همچنین انتساب برخی «اتهامات ناروا» در ستون سرمقاله روزنامه کیهان مورخ هشتم تیرماه ۱۳۹۹، جوابیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از این جوابیه آمده است: حجم تلاش‌های براندازانه کیهان علیه دولت به حدی است که گویا در پوشش دفاع از نظام و رهبری به‌دنبال انتقام از مردمی است که به دولتی مخالف منویات جریان مورد نظرش رای داده‌اند. طرح حاکمیت دوگانه و جداسازی دولت از نظام همان دام خطرناکی است همیشه در آن گرفتار بوده‌اید. غافل از آن که تجربه شورش‌سازی‌ها در سال‌های اخیر بار دیگر نشان داده، عبور از دولت و عبور از نظام از یک جنس است و نادیده گرفتن خدمات دولت نه‌ تنها خلاف مروت که خلاف مصلحت نظام و سیاست راهبردی و اعلام شده مقام معظم رهبری هم هست و به همین علت، بر خلاف رویه‌ی کیهان و امثال کیهان، ایشان تاکنون از همه دولت‌های کشور تا روز پایان مسئولیت قانونی خود حمایت کرده‌اند.

شناسایی یک ویروس جدید در چین با قابلیت «همه‌گیری جهانی»

محققان در چین یک ویروس جدید از رشته ویروس‌های آنفلوآنزا پیدا کرده‌اند که توان بالقوه برای تبدیل شدن به یک همه‌گیری جهانی را دارد. آن‌ها می‌گویند این ویروس اخیرا در میان خوک‌ها ظهور کرده است، اما امکان سرایت آن به انسان‌ها هم وجود دارد. آن‌ها گفته‌اند این ویروس آنفلوآنزا «تمامی ویژگی‌های لازم» برای سازگار کردن خود با ایجاد عفونت در میان انسان‌ها را دارد و باید به دقت تحت نظر گرفته شود و از آنجا که جدید است ممکن است بدن انسان‌ها توان مقابله اندکی در برابر آن داشته باشد. دانشمندان چینی می‌گویند نگران تغییر و جهش ژنتیکی این ویروس هستند که به آن توان سرایت گسترده‌تر و انتقال انسان به انسان را خواهد داد؛ ویژگی که می‌تواند علت زمینه‌ساز یک اپیدمی جهانی شود.

تست کرونای استاندار قم مثبت شد

طبق اعلام دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم، امروز سه شنبه ۱۰ تیرماه ۹۹، تست کرونای دکتر بهرام سرمست استاندار قم مثبت اعلام شد. استاندار قم در گفت وگوی کوتاه با ایلنا در قم، با تأیید خبر فوق گفت: طبق توصیه پزشکان، مجبور هستم که در دو هفته پیش رو در منزل در قرنطینه باشم. سرمست اضافه کرد: در این دو هفته پیش رو، امورات اجرایی استان را از منزل مدیریت خواهم کرد. استاندار قم در پایان تأکید کرد: از همه مردم تقاضا دارم ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت مسائل پیشگیرانه، مراقب سلامتی خود باشند؛ همچنین از شما خبرنگاران که دائما در جلسات مختلف حضور دارید می‌خواهم بیشتر مراقب باشید و واقعا نگران سلامتی شما عزیزان هستم.

فلاحت‌پیشه: شاید شورای نگهبان احمدی‌نژاد را برای ۱۴۰۰ تایید صلاحیت کند

حشمت‌الله فلاحت پیشه درباره احتمالات مطرح پیرامون تایید صلاحیت احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان، گفت: بنده نمی‌توانم در خصوص نوع تصمیم‌گیری اعضای شورای نگهبان نظر قطعی ارائه بدهم، زیرا روند «تأیید» و یا «رد صلاحیت» در آن نهاد سازوکار مختص به خود را دارد، اما اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم، افرادی را پیدا خواهیم کرد که گاهی در یک دوره رد و در مرحله‌ای دیگر توانسته‌اند از شورای نگهبان اذن ورود به عرصه انتخابات را بگیرند. با این تفسیر می‌توان گفت شاید آقای احمدی نژاد نیز بتواند به عنوان یک کاندیدا در انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار