کد خبر: ۸۶۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 23 June 2020

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: اگر هر تنفس معمولی بتواند ۲۰ واحد ویروس منتشر کند، حرف زدن ۲۰۰ واحد ویروس را منتشر می‌کند و سرفه و عطسه نیز به همین میزان ویروس را منتشر می‌کنند بنابراین بیماری که به قرنطینگی خانگی می‌رود، نباید زیاد صحبت کند.

دکتر محسن پیش‌بین در خصوص چگونگی مراقبت افراد سالم در خانواده‌هایی که دچار درگیری‌های کرونا هستند، اظهار کرد: هر چند به بیماران مبتلا به کرونا که به قرنطینه خانگی توصیه می‌شوند، دستورات لازم داده می‌شود اما در خانواده‌ای که یک بیمار مبتلا به کروناویروس دارد، پروتکل رعایت فاصله‌گذاری دو متر در منزل صدق نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: زمانی که بیمار ترشحات ویروسی دارد، محیط با سرفه و تنفس آلوده می‌شود و هفت تا ۳۷ روز امکان پخش شدن ویروس در جاهای مختلف وجود دارد. ویروس در هر جایی که بنشیند می‌تواند آلوده‌کننده باشدT به ویژه اگر روی سطوح فلزی صاف و وسایل آشپزخانه و دستگیره‌های در بماند.

این فوق تخصص ریه افزود: اگر هر تنفس معمولی بتواند ۲۰ واحد ویروس منتشر کند، حرف زدن ۲۰۰ واحد ویروس را منتشر می‌کند و سرفه و عطسه نیز به همین میزان ویروس را منتشر می‌کنند بنابراین بیماری که به قرنطینگی خانگی می‌رود، نباید زیاد صحبت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: همچنین همه اعضای خانواده و اقوام باید توجه داشته باشند که این بیمار ممنوع‌الملاقات است و تنها می‌تواند از طریق فضای مجازی دیدار داشته باشد. یک بیمار مبتلا به کرونا باید به مدت دو تا سه هفته اتاق جداگانه داشته باشد و غذای خود را نیز در این مکان مصرف کند و تنها برای کار ضروری به خارج از اتاق و حیاط برود.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، بیان کرد: ظروف این بیماران نیز باید جدا باشد و به صورت بهداشتی شست‌وشو شود. همچنین اگر بیمار مبتلا به کرونا بخواهد به حمام برود، باید تهویه حمام روشن شود و پس از استفاده نیز فضای حمام استریل شود و حتما ۴۰ تا ۴۵ دقیقه پس از پایان حمام نیز تهویه روشن بماند تا هوا تغییر کند.

این فوق تخصص ریه گفت: با توجه به اینکه ویروس بیمار از طریق تنفس، در محیط سرویس بهداشتی نیز وجود دارد، علاوه بر تمیز کردن این محیط، باید تهویه سرویس بهداشتی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از استفاده روشن باشد. با توجه به اینکه بیمار می‌تواند تنفس آلوده‌کننده داشته باشد و  ممکن است ویروس روی دستکش و وسایل مورد استفاده بیمار بماند، تا حد امکان نباید به وسایل منزل دست بزند. پس از ورود فرد بیمار به اتاقش نیز باید بلافاصله دستگیره و وسایلی که دست زده را ضدعفونی کنند.

پیش‌بین تصریح کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا بسیار فعال است و درصد زیادی از مردم بدون علامت به این ویروس مبتلا می‌شوند، اگر یک فرد در یک خانواده به بیماری مبتلا شود امکان دارد فرد دیگری از این خانواده نیز به بیماری مبتلا شده باشد اما بدون علامت باشد. بنابراین ما فرض می‌گیریم که در یک خانواده چهار نفره علاوه بر فرد بیمار، یکی دو نفر دیگر نیز بدون علامت به بیماری مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر اطفال بدون علامت به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: در صورت وجود یک بیمار کرونا در خانواده باید فرض کنیم خودمان هم بیمار هستیم. علاوه بر فرد بیمار، باید سایر افراد خانواده نیز از وسایل مراقبتی بهداشتی و ماسک استفاده کنند. در مدت قرنطینه علاوه بر اینکه فرد بیمار در یک فضای جدا زندگی می‌کند، دیگر اعضای خانواده نیز باید همین شرایط را داشته باشند و قرنطینه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: اگر رعایت نکنیم، در صورت ابتلای افراد بزرگسال بالای ۶۰ سال، ممکن است به نوع شدید بیماری مبتلا شوند.

وی با اشاره به دلیل افزایش شیوع بیماری کرونا گفت: این مساله به دلیل این است که بیماری را سرسری می‌گیریم و فکر می‌کنیم بیماری تمام شده است در حالی که این بیماری همچنان وجود دارد و بسیار فعال است.

پیش‌بین افزود: در حال حاضر در حال تجربه یک همه‌گیری وسیع به عنوان یکی از شدیدترین حالت‌هایی هستیم که می‌تواند برای کل دنیا پیش بیاید.

وی با اشاره به برگزاری حضوری امتحانات پایه دوازدهم و ابتلای برخی از اعضای خانواده این دانش‌آموزان به کرونا تصریح کرد: در صورتی که در خانواده دانش‌آموزی فردی به کروناویروس مبتلا است؛ برای پیشگیری از شیوع ویروس در محل حوزه امتحانی، دانش‌آموز نیز باید خودش را مثبت تلقی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: اگر دانش‌آموزی بیمار بدون علامت است و تنها تست وی مثبت شده است، در قسمت جداگانه‌ای با ناظر جدا و فاصله‌گذاری امتحانات خود را می‌دهد. اگر دانش‌آموز بیمار باشد، برای مراجعه به محل امتحانات باید نسبت به دیگران دلسوزانه رفتار کند و حتما دور از سایر افراد حضور داشته باشد زیرا گاهی اوقات در زمان امتحانات شاهد ازدحام دانش‌آموزان هستیم. همچنین باید سریع به همه اعلام کند که بیمار است تا کسی به وی نزدیک نشود.

این فوق تخصص ریه گفت: همچنین بلافاصله مراقبان امتحان را در جریان این مساله قرار دهند تا مراقبت‌های لازم را انجام دهند. جهت ایاب و ذهاب نیز نباید از وسایل عمومی استفاده کنند و به هیچ عنوان توقف غیرضروری در محیط نداشته باشند و تا حد امکان صحبت نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار