کد خبر: ۸۶۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 23 June 2020

دانه کتان؛ درمانی برای کلسترول خون

تابناک/گیلان یک دکترای داروسازی، از جمله کاربردهای دانه کتان را کاهش کلسترول خون دانست و گفت: کتان به خاطر اسیدهای چرب مفید در کاهش کلسترول خون و بهبود بیماری های قلبی موثر است.

دکتر مریم ناصری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه گیاه کتان دارای قدمت هزاران ساله است، اظهار کرد: کتان از گذشته های دور به واسطه الیافی که از ساقه های این گیاه گرفته می شده، مورد استفاده بشر قرار داشته است.

وی تاریخچه کتان را مربوط به مصر باستان دانست و یادآور شد: مصریان از کتان برای ساختن منسوجات استفاده می کردند، اما بذر و دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن انسان شامل امگا۳ و امگا۶ است.

این دکترای داروسازی، با اشاره به وجود ترکیبات فیتو استروژنی در کتان، خاطرنشان کرد: این ترکیبات شباهت زیادی به استروژن انسانی دارند و لذا مصرف این گیاه طبی برای بانوانی که در سنین یائسگی قرار دارند می تواند مفید باشد.

ناصری، کتان را یک دانه روغنی دانست که ۵۰ درصد بذر آن را روغن تشکیل می دهد و اضافه کرد: انواع فراورده های تخم کتان سرشار از روغن است و می توان از آن به شکل های مختلف استفاده کرد. یکی از بهترین روش ها استفاده از دم کرده دانه کتان است. همچنین دانه یا آرد کتان به همراه صبحانه مصرف شود.

این متخصص گیاهان دارویی، آرد کتان را همان دانه پودر شده کتان دانست و تصریح کرد: کتان به خاطر لعابی که ایجاد می کند خاصیت نرم کنندگی دارد و لذا می توان از دم کرده کتان برای درمان یبوست مزمن استفاده کرد. همچنین مخلوط آرد کتان با آب موجب ایجاد یک ضماد می شود که به صورت موضعی ضایعه پوستی و التهاب را بر طرف می کند.

وی با اشاره به عوارض مصرف دانه کتان، متذکر شد: افرادی که دارای بیماری های خون ریزی دهنده هستند و یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند، نباید از دانه کتان استفاده کنند.

ناصری، یکی دیگر از کاربردهای دانه کتان را کاهش کلسترول خون دانست و گفت: کتان به خاطر اسیدهای چرب مفید در کاهش کلسترول خون و بهبود بیماری های قلبی موثر است و افراد بیمار می توانند از روغن کتان برای سالاد استفاده کنند، اما این روغن نباید حرارت ببیند، زیرا بسیار به حرارت حساس بوده و دچار تغییر ماهیت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار